x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

,,A cugeta mari fapte este povara mea!”

0
Autor: Clara Margineanu 27 Noi 2011 - 21:00
,,A cugeta mari fapte este povara mea!”

Grigore Alexandrescu este unul dintre precursorii lui Eminescu, alaturi de Bolintineanu, Heliade Radulescu sau Alecsandri. Pentru vremea in care a trait, Alexandrescu a fost un poet novator, s-a straduit sa propuna un nou limbaj artistic. S-a nascut la Targoviste, fosta cetate de scaun a Tarii Romanesti, in 1910. 'Secolul 19 este o alta planeta', spune Ioana Parvulescu in splendida carte dedicata epocii respective, si explica: 'Iti trebuie un anume spirit de aventura ca sa te intorci acolo, asumandu-ti riscul de a trai, exact ca oamenii vremii, de a te obisnui cu felul lor energic de a fi, cu regulile lor de conversatie,(...) cu inima lor moale si cu taria lor de caracter, cu scrisorile lor enorme si cu felul atat de direct in care ti se adreseaza chiar tie, cititorule, in romanele lor'. (Ioana Parvulescu, 'In intimitatea secolului 19', Humanitas, 2005) Drept ur­ma­re, Grigore Alexandrescu, poet re­prezentativ pentru generatia sa, poate fi analizat doar in spiritul epocii sale. Dupa ce a ramas orfan de ambii parinti, in 1827, s-a mutat la Bu­cu­resti si a ramas o vreme in grija unui unchi. A studiat la Scoala lui Vaillant, prestigioasa in acele vremuri, in­corporata Scolii Sfantul Sava, unde i-a avut colegi, intre altii, pe Ion Ghi­ca si C.A. Rosetti. Traiau intr-un Bu­­curesti pestrit, cu miasme orientale, cu 'obicinuitele baluri dom­nesti', cu trasuri elegante si carute ponosite, cu hanuri animate, cu private in curte, o lume a contrastelor, care se dorea cunoscuta, traita, cucerita.

'A cugeta mari fapte este povara mea', avea sa spuna Grigore Alexandrescu. In 1832 i s-a publicat primul volum de versuri, cu elogii, de catre insusi Ion Heliade Radulescu, cu care a fost prieten pana cand i-a despartit un faimos conflict legat de societatile secrete ale vremii. In 1847 scria: 'Nu este, zic, de mirare daca literatura noastra n-a produs inca nici un cap d-opera care sa poata sluji de model netagadiut', deplangand lipsa modelelor literare si saracia limbajului. Admirator al lui Voltaire, Alexandrescu a transferat scrisului propriu, 'tonul maret', solemnitatea, stilul grandios, fara a lasa deoparte ceea ce considera a fi esential in literatura, si anume, claritatea, limpezimea. Dezideratul sau era: 'A fi-nalt cu deslusire, simplu fara a cadea'. Intre contemporanii pe care i-a pretuit a fost Iancu Vacarescu, autorul 'Primaverii Amorului' caruia i-a scris: 'Care lucruri mici de sine, stii sa le maresti frumos'. Aceasta a fost una dintre procuparile literare ale lui Alexandrescu, 'sa mareasca frumos', sa confere noblete cuvintelor. Isi lustruieste cu mare migala versurile, apoi le orneaza cu epitete si adjective ce astazi pot parea desuete (colosal, adanc, maret etc.) daca nu sunt judecate in contextul de atunci. 'Cum sa scap de muze, de vechea tiranie,/ De ale lor capritii, d-a lor cochetarie,/ care intotdeauna mi-au fost suparatoare/ Si pricini felurite de lunga intristare?', se intreaba retoric si cumva alintat, pentru ca tirania muzelor este pentru autor prilej de bucurie perpetua.

Grigore Alexandrescu s-a adulmecat cu spiritul mai multor muze, astfel ca a scris atat elegii, meditatii, reverii, poezii de dragoste, cat si satire si fabule, gen in care a excelat. Are de asemenea, o fascinatie aparte fata de trecut, ruine, amintiri. Toate acestea sunt proiectate noaptea, pentru a consona cu umbrele, fantomele si tacerile infricosatoare. 'Umbra lui Mircea. La Cozia' este un poem de mare forta, emblematic pentru felul in care Alexandrescu isi livreaza trairile textului literar: 'Este ceasul nalucirei: un mormant se dezveleste,/ O fantoma-ncoronata din el iese... o zaresc.../ Iese... vine catre tarmuri... sta... in preajma ei priveste... Raul inapoi se trage... muntii varful isi clatesc.(...) Ascultati...! marea fantoma face semn... da o porunca...'.

Alexandrescu trece fara dificultate de la intalniri cutremuratoare cu personaje istorice la intalniri pamantene cu diverse femei de care a fost indragostit si care i-au provocat sfasietoare dureri: 'O vaz ziua si noaptea, seara si dimineata;/ Ca un ranit de moarte simt in piept un fier greu;/ Voi sa il trag; fierul iese, dar insa cu viata; Si cu sufletul meu!'. Pana la urma insa, la capatul chinurilor zadarnice ale dragostei, autorul se elibereaza de patima si canta aproape fericit: 'Dupa atata cochetarie/ Si necredinta si viclenie,/ In sfarsit, Nino, simt ca traiesc. Inima-mi astazi e izbavita/ De-acea robie nesuferita;/ Mai mult asupra-mi nu m-amagesc'. In orice caz: 'Femeia este un inger, viata-i un suspin'. Desi sunt scrise in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, s-ar putea ca aceste versificari lirice sa fie pe gustul, intelegerea si puterea de exprimare a unor contemporani. Si poate chiar sa le compuna muzica, pentru a deveni usor memorabile.

In segmentul care contine epistole, satire, fabule, mesajul este frust, di­rect, manifest, sententios. 'Politica adanca sta in fanfaronada'. 'Sa sta­panim durerea care pe om supune.' Nicolae Iorga il lauda pe Alexandrescu, apreciind ca: 'Fabula satirica e mai ales genul si puterea sa'.

In anul 1860, Grigore Alexandrescu a innebunit brusc. Dupa unele versiuni, boala s-a instalat dupa ce poetul a mancat dintr-o dulceata otravita, trimisa de o fosta iubita pe care o parasise. Din cauza alienarii mintale, s-a pensionat si s-a retras din viata publica. A mai scris din cand in cand, in perioade de remisie a bolii, insa fara rezultate notabile. Cel care scrisese versul: 'Si amorul cu mahnire/ Te priveste si suspina' a mai trait asa, bolnav, chinuit, sfasiat de umbre si ruine, inca 25 de ani.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!

Invitație de la Cluj: Ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Publicul are ocazia să revadă evenimente...

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown

În curând, prima carte ilustrată pentru copii a autorului de bestselleruri Dan Brown
Romanul Simfonia sălbatică va fi lansat pe plan mondial, începând cu 1 septembrie 2020, însoțit de un album de muzică clasică compusă tot de el.   Editura RAO va publica Simfonia sălbatică, o carte...

Un weekend cu inconfundabilul David Lynch, pe TIFF Unlimited

Un weekend cu inconfundabilul David Lynch,  pe TIFF Unlimited
Galerie Foto Prilej de evadare cinematografică în weekend, pe TIFF Unlimited, cu filmele inconfundabilului regizor american David Lynch. Două zile impregnate de personajele lui bântuitoare urmează pe platforma de...

Spectacole online oferite de teatrele bucureștene

Spectacole online oferite de teatrele bucureștene
Galerie Foto Spectacolele online oferite de Primăria Capitalei, prin intermediul teatrelor din subordine, au avut un real succes. În jur de patru milioane de oameni, atât din țară cât și din întreaga lume (Europa, Statele...

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență

Apel al Cineaștilor referitor la Măsurile implementate de CNC pentru perioada stării de urgență
Peste 160 de cineaști fac apel la Consiliul de Administrație CNC și la Ministrul Culturii pentru reanalizarea măsurilor instituite, retragerea acestora și elaborarea unor măsuri prin consultare directă cu breasla...

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara

Scene dintr-o căsnicie și Prometeu înlănțuit pe canalul YouTube al Teatrului Național Timișoara
Galerie Foto Continuăm, în prima săptămână de aprilie, difuzarea în premieră online a spectacolelor din repertoriul Teatrului Național din Timișoara. Astfel, se vor putea urmări, în acest week-end, începând cu ora...

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online

Opera Națională București prezintă „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” și „Spărgătorul de nuci” în cadrul Seri de Operă Online
Opera Națională București transmite în cadrul Seri de Operă Online spectacolele „Cavalleria Rusticana & Pagliacci” de Pietro Mascagni - Ruggiero Leoncavallo și „Spărgătorul de nuci” de Piotr Ilici...

Cele mai recente spectacole contemporane și clasice din stagiunea Teatrelli sunt acum disponibile online gratuit

Cele mai recente spectacole contemporane și clasice din stagiunea Teatrelli sunt acum disponibile online gratuit
Producții ca „Oxygen”, spectacol multimedia pe un text al celebrului dramaturg rus contemporan Ivan Vîrîpaev, „Urban GIF Show”, o instalație inovatoare despre viața urbană, sau „Privește cerul…”, un ...

TVR a decis: Roxen va reprezenta România la Eurovision Song Contest 2021

TVR a decis: Roxen va reprezenta România la Eurovision Song Contest 2021
Galerie Foto Pornind de la prevederile Regulamentului Eurovision Song Contest cu privire la selecțiile naționale și în acord cu partenerul său Global Records, Televiziunea Română a decis să o susțină pe Roxen ca...

“Dragostea începe în copilărie”. 30 de ani de Teatru Excelsior

“Dragostea începe în copilărie”. 30 de ani de Teatru Excelsior
La 30 de ani de la deschidere, Teatrul Excelsior a fost nevoit să-și serbeze ziua de naștere online, asemenea multor români care acum stau în casă. Cu trei decenii în urmă, fondatorul teatrului, maestrul Ion...

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion

Muzeul Municipiului București a lansat Cinema Museion
Muzeul Municipiului București oferă acces gratuit în cadrul unei noi secțiuni - creată special pe site-ul muzeulbucurestiului.ro - care se numește „CINEMA MUSEION” la filme documentare cu imagini vechi, din...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
Teatrul Național ”I.L.Caragiale”, închis pe toată perioada existenței stării de urgență, anunță că își va modifica structura obișnuită a stagiunii, urmând ca, în acest an, în măsura în care...

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!

Și în APRILIE ne vedem la Operă, online!
Muzica și dansul ne aduc mai aproape oriunde ne-am afla, astfel că Opera Națională Română din Cluj-Napoca le adresează o invitație specială spectatorilor săi, online. Opera Națională Română din Cluj-Napo...

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube

Filarmonica „George Enescu“ anunță înființarea canalului propriu pe YouTube
Filarmonica „George Enescu“ se aliniază trendului digital din secolul XXI și din această perioadă de criză marcată de răspândirea COVID-19, anunțând înființarea canalului YouTube propriu, care...

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale

TNB își propune o restructurare a stagiunii teatrale
În conformitate cu măsurile care decurg din aplicarea Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României   sunt suspendate  toate spectacolele,...
Serviciul de email marketing furnizat de