x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Duminica Orbului, a şasea după Sfintele Paşti...

0
Autor: Clara Margineanu 24 Iul 2011 - 21:00
Duminica Orbului, a şasea după Sfintele Paşti...

Pretuit si citit de marele public, Cezar Petrescu este unul dintre autorii interbelici primit cu rezerve de criticii de specialitate. A scris enorm, cu program, continuu, in fiecare zi, pu­blicand peste saptezeci de volume. A avut, de asemenea, o intensa acti­vitate de gazetar, lucrand la diverse publicatii ale timpului, alaturi de Nechifor Crainic, Pamfil Seicaru, Gib. Mihaescu. Era constient ca, dintr-un punct de vedere, gazetaria poate dauna scriitorului, explicand: “Gazetarul nostru trebuie sa fie bun la orice. Viata i se faramiteaza zi cu zi, scriind articole de ziar ordonate de director sau de patronul politic. Cu timpul, ajunge o masina fara vointa, fara personalitate.(...) N-am scris decat cand am simtit imboldul unei idei izvorate din fiinta mea. N-am avut deasupra capului nici o sabie care sa ma ameninte pana la abrutizare'. (“Romanul romanesc in interviuri', Editura Minerva, 1986)

Pe de alta parte, stie ca viata intr-o redactie presupune experiente nebanuite, ii ofera situatii, tipologii, caractere, ce pot fi transferate credibil in textul lite­rar. Nu crede in scriitorul ascuns prin cafenele sau cenacluri literare, precum in turnuri de fildes care izoleaza de viata autentica, cu trepi­datiile, inaltarile, caderile si miscarile sufletesti posibile. Cezar Petrescu a trait palpitant, a avut parte de cunoas­te­re prin experiente proprii acute, dar una dintre urmari a fost ca i s-a reprosat, intre altele, stilul, limbajul jur­nalistic din unele romane. Ro­man­cie­rul si-a propus sa infaptuiasca o opera impresionanta, si anume “Cronica romaneasca a secolului XX'. S-a spus ca proiectele literare grandioase ale lui Cezar Petrescu au fost deasupra realizarii lor estetice. George Calinescu a fost taios: “In fond, oricare ar fi estetica scriitorului, fundamentala ramane chestiunea realizarii. In privinta aceasta, modes­te apar mijloacele cu care Cezar Petrescu intelege sa infaptuiasca o literatura atat de vasta. (...) un limbaj jurnalistic, tumultuos, niciodata insa injosit, ba chiar cu multe digresiuni de usoara eruditie'. (“Istoria literaturii romane'). Autor cunoscut, cu succes de piata, Cezar Petrescu a primit in 1931 Premiul National pentru proza. Premiul i-a fost decernat pentru romanul “Fram, ursul polar'.

Se stie ca in perioada interbelica existau sarbatori ale cartii, iar in spectacolul Bucurestiului de atunci, fosnetul volumelor aparute avea un ecou inconfundabil. Ne spune Ioana Parvulescu: “Editurile mari continua sa aiba programe indraznete si se bat pe autorii de succes. Rebreanu, Sadoveanu, Ionel Teodoreanu si Cezar Petrescu se pot vinde scump si incheie contracte cu Alcalaz, Socec, Cartea Romaneasca sau Cultura Nationala'. (“Intoarcere in Bucurestiul interbelic', Editua Huma­nitas, 2003) In special ro­ma­ne­le de dragoste infla­ca­rau ima­ginatia doamnelor si dom­nisoarelor, inainte ca Jean Moscopol sa le spuna tar­ziu “Noapte buna, Mimi...'.

In “Cronica romaneasca a secolului XX' scrisa de Cezar Petrescu exista capitolul “Capitala care ucide'. In acest capitol apar, in­ce­pand cu anul 1930, volu­me­le “Calea Victoriei', “Greta Gar­bo', “Duminica Orbului', “Carlton', “Oras patriarhal'. Romanul “Du­mi­ni­ca Orbului' a aparut in 1934. Lectura primelor pagini transporta cititorul in Gara de Nord din Bucurestiul acelor timpuri, tarziu, dupa ora unu noaptea. Dintr-un tren care avusese intarziere doua ceasuri coboara prin multime doi tineri care nu se cunosc, Sergiu Miclaus si Gina Alimanescu. In intalnirea lor, “unealta inconstien­ta a providentei', cum spune tanarul, fulgera destinul si pare ca a inceput un roman de dragoste. Ea venise in Bucuresti la o nunta, el, la o inmormantare. Personajele strabat orbeste prin propria lor viata, se impiedica de gesturi si intamplari, se lasa rapusi de orgolii, ratand iubirea. Toata aceasta ratacire pe sensuri necunoscute dureaza o zi, aceasta este durata actiunii romanului. Calendarul din acel an arata duminica, 13 mai. Duminica Orbului, din 1934. Singurul personaj cu clarvi­ziune din carte pare ca este orbul din coltul bisericii, de la Gradina Tancabeascai. Duminica Orbului, a sasea dupa Sfintele Pasti, era intrucatva ziua sa onomastica. Isi periase barba cu un pieptan ciung, isi pusese strai curat, o redingota capatata cu douazeci de ani in urma, pomana la un mort si, cu palaria pe genunchi, venise ,,la serviciu'.

Era un orb model, im­ba­tranit incet si cu demnitate, cunoscut si stimat de populatia celor trei cartiere cu intersectia la Gradina Tan­ca­­besti. Nu-l uitau, nu-l oco­leau, nu se prefaceau ca nu il vad, ba chiar ii atribuisera indeletniciri de duhovnic. Trecatori necajiti ii po­ves­teau viata si, in timp ce ii asezau o moneda in palarie, il rugau: “Roaga-te pentru mine, orbul lui Dumnezeu!'. Si se ruga cu adevarat, fara sa rosteasca vreun cuvant, intr-o adanca nemiscare. Avea credinta ca rugaciunile sale vor ajunge unde trebuie sa ajunga. Cuvios, linistit, orbul atingea pamantul cu varful bastonului alb, cladirile si copacii cu palmele, iar sufletele oamenilor, cu o vointa mai puternica decat vederea. Isi intelegea impacat misiunea, asa cum isi intelegea destinul.

“Daca el, pentru traiul cel de toate zilele, n-ar mai fi avut nevoie de milostivirea treca­to­rilor, aveau nevoie trecatorii de dansul, sa-l gaseasca la locul stiut, sa-i zuruie o moneda in palarie si sa se departeze cu multumirea amagitoare ca au rupt ceva de la trebuintele lor pamantesti, pentru izbavirea sufletului. Pasul le era mai dezlegat de apasatoare poveri, ochii, mai buni si induiosati. Dand, fiecare se miluia pe sine, nu un orb ce nu se ostenea sa ceara, nici sa raspunda un gemut bogdaproste. De a lor mila si de a lor bunatate se induiosau.'

Povestea cere parca un final feri­cit pentru tinerii indragostiti in pri­me­le ore ale zilei. Nu se intampla, asa cum s-au indragostit se si pierd fara urma. Ramane o emotie puternica, fara deznodamant, neintalnirea care tese uitare. “Paduri ce-ar putea sa fie/ si niciodata nu vor fi...' Romanul se incheie. In coltul bisericii unde a stat un cersetor timp de patruzeci de ani a ramas o lespede goala. Trecatorii il vor simti absenta pana cand ii va lua locul un alt cersetor. “Totul va fi cum a mai fost. Viata curge ca ieri, ca alaltaieri, de o vesnicie. Vanzatorul de gazete racneste in vazduhul sonor al diminetii: Universul! Dimineata! Ziarul!...' Pagini care salveaza pentru o zi faptul divers. Inchid cartea si ochii. In intuneric se aude un glas implorand: sa nu fiti orbi! Probabil este Cezar Petrescu.

Citeşte mai multe despre:   carte,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Lecturi colorate de la PanDA

Lecturi colorate de la PanDA
Bucurați-vă de zile de vară pline de lecturi colorate, citind împreună cu cei mici cele mai noi cărți publicate în colecția PanDA de la Editura Pandora M. Iată care sunt cele mai...

Alexandra Oancea. Expoziție de artă contemporană - Io Sono

Alexandra Oancea. Expoziție de artă contemporană - Io Sono
Io sono! Expoziție de artă Inaugurare: joi, 3 septembrie, ora 18:00 Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma Viale delle Belle Arti, 110 În perioada 03-15 septembrie 2020, Accademia di Romania in R...

Start pentru Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL: program și regulament

Start pentru Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL: program și regulament
Galerie Foto ANONIMUL IIFF are loc între 12-16 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, și reunește în program 26 de filme: competițiile de scurtmetraj românesc (9 titluri) și internațional (10 titluri), plus șapte...

Televiziunea Română, co-producător și partenerul oficial al Concursului Internaţional „George Enescu” 2020

Televiziunea Română, co-producător și partenerul oficial al Concursului Internaţional „George Enescu” 2020
Galerie Foto Televiziunea Română este din nou co-producător și partenerul oficial al Concursului Internaţional „George Enescu” și, continuând o tradiţie de peste o jumătate de secol, îi invită pe telespectatori să...

Vânătorii de capete de Jo Nesbø

Vânătorii de capete de Jo Nesbø
Celebru în întreaga lume pentru seria polițistă Harry Hole, din care Editura Trei a publicat primele patru volume, Jo Nesbø excelează și în romanele stand alone. După Fiul (Editura...

Hipercapitalism. De unde să învăţăm despre economie dacă nu din benzi desenate?

Hipercapitalism. De unde să învăţăm despre economie dacă nu din benzi desenate?
„Însoţită de desene inteligente și percutante, Hipercapitalismul lui Gonick este un succes editorial, constituindu-se deja într-un clasic al domeniului autoeducației.“ Publishers Weekly Ţi-ai imaginat...

Cum să ne reinventăm în pandemie

Cum să ne reinventăm în pandemie
Galerie Foto Perioada pandemiei a adus cu siguranță schimbări în viețile tuturor. Și, spun specialiștii, e un moment foarte bun pentru a face în viețile noastre acele modificări pe care le doream de mult. Sunt multe...

Jurnalul vă invită mâne să descoperiți o carte pe cât de impresionantă, pe atât de sensibilă: ”Castelul de apă”, de Margareta Sterian

Jurnalul vă invită mâne să descoperiți o carte pe cât de impresionantă, pe atât de sensibilă: ”Castelul de apă”, de Margareta Sterian
Jurnalul vă oferă miercuri un volum al unei autoare - Margareta Sterian - mai puțin cunoscută în țară și mai mult în străinătate, deși opera ei vastă conține atât picturi, cât și poezii, proză,...

#Cei7AniDeAcasă: Zilele Nordului continuă și în vremuri de pandemie

#Cei7AniDeAcasă: Zilele Nordului continuă și în vremuri de pandemie
A șaptea ediție a Zilelor Nordului va avea loc în 28-30 august, exclusiv în aer liber, în Darabani și alte localități din județul Botoșani.   Agenda festivalului include concerte The Mono Jacks, Robi...

Spectacolul "Sarmale cu dragoste" a şters oboseala de pe chipul spectatorilor

Spectacolul "Sarmale cu dragoste" a şters oboseala de pe chipul spectatorilor
Galerie Foto „Nu am mai fost la teatru de câteva luni, cred că de la sfârşitul anului trecut”, mărturisea profesoara Anca Simion. Zâmbete, aplauze şi o atmosferă relaxantă duminică seară în Grădina TVR. În cea de-a...

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură
„Metamorfoze”, regia Silviu Purcărete, „Steaua fără nume”, regia Florin Coșuleț și „Balul”, regia Radu Nica sunt primele spectacole pe care Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu le va prezenta...

„TEATRU ÎN TVR” – săptămâna a patra

„TEATRU ÎN TVR” – săptămâna a patra
Iată spectacolele programate în intervalul 10 – 16 august, de la ora 21.00 Luni, 10 şi marţi 11 august, Teatrul Evreiesc de Stat vă invită în grădina TVR să urmăriţi „Varşovia: ghid turistic”, un...

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber
Galerie Foto Cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania s-a încheiat duminică, pe 9 august, cu două proiecții sold-out ale comediei franceze Șterge istoricul / Delete History (r. Benoît...

Expoziții ale muzeelor românești în luna August

Expoziții ale muzeelor românești în luna August
„Horia Bernea: De la grădină la iconostas”. Expoziția marchează evoluția artistului Horia Bernea de la etapa conceptualistă, abstractă și întoarcerea graduală spre arta figurativă, demonstrând, încă o...

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la Festivalul Internațional de Film Independent

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la  Festivalul Internațional de Film Independent
NOPȚILE CABIRIEI, unul dintre filmele de referință ale emblematicului regizor italian Federico Fellini, va putea fi văzut la ANONIMUL IIFF (12 - 16 august, Sfântu Gheorghe, Delta Dunării), într-o proiecție...
Serviciul de email marketing furnizat de