x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Emil Constantinescu: Un moment rar al istoriei când oamenii sunt gata să-și dea libertatea și viața pentru idealuri morale

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 30 Dec 2019 - 14:54
Emil Constantinescu: Un moment rar al istoriei când oamenii sunt gata să-și dea libertatea și viața pentru idealuri morale

Interviu în exclusivitate pentru Europe 1

Vorbesc din postura unei persoane care a participat direct la evenimentele din acea perioadă.

Totul a început cu revolta spontană a celor din Timișoara, prin solidarizarea nobilă a unor români ortodocși cu un pastor protestant maghiar, pe fondul unor nemulțumiri sociale agravate de cultul sfidător al personalității dictatorului Ceaușescu.

În ciuda represiunii armate soldate cu morți și răniți, timișorenii au dus până la capăt revolta lor, au dat jos conducerea ceaușistă, au obligat armata să reintre în cazărmi și au proclamat Timișoara primul oraș liber de comunism din România.

Înregistrarea sunetului armelor automate transmis de postul de radio Europa Liberă, de fapt singurul lucru pe care l-a făcut Occidentul atunci, a trezit România.

Cei care s-au adunat în Piața Universității din București, în 21 decembrie 1989, după eșecul mitingului lui Ceaușescu, au rezistat înconjurați de trupele de armată și securitate, tancuri și care de luptă într-un moment rar al istoriei, când oamenii sunt gata să-și dea libertatea și viața pentru idealuri morale.

Scandările au fost: Libertate te iubim, pentru tine noi murim. Vom muri și vom fi liberi. Vrem adevărul! Alegeri libere!

Pe parcursul zilei de 21 decembrie, peste 2500 de oameni au fost arestați, bătuți și torturați sălbatic în secțiile de poliție și transferați în închisoarea Jilava.

Fiul meu a fost prezent la Baricada de la Intercontinental până înainte cu un sfert de oră de intrarea tancurilor în Piața Universității și a trupelor care au tras în plan orizontal, omorând câteva zeci de persoane. Am reușit să-l recuperez printr-un hazard, pentru că cei care se retrăgeau din Piață erau arestați.

Cei care au rezistat eroic atunci nu se cunoșteau între ei. Am reușit să-i cunosc de-a-lungul anilor pe cea mai mare parte dintre ei.

Într-un București care nu dormea, vestea represiunii s-a extins și a doua zi, 22 decembrie 1989, dimineața, o jumătate de milion de oameni au ieșit în stradă, au înconjurat tancurile, au ocupat Radioul, Televiziunea, Sediul General al Poliției și, în final, sediul Comitetului Central al Partidului Comunist, provocând fuga lui Ceaușescu și victoria revoltei populare.

 

În această situație, Armata, trupele de Securitate și Miliția, cele care omorâseră și torturaseră protestatarii neînarmați, care în București manifestaseră pașnic într-un spațiu public, neamenințând nicio instituție oficială, s-au declarat alături de popor.

Peste câteva ore, doar în urma unei înțelegeri între un grup prosovietic, format din foști demnitari ai regimului Ceaușescu, și conducerea Armatei, s-a preluat puterea la nivel central și local.

Pentru a evita răspunderea pentru crimele comise s-a organizat o uriașă manipulare mediatică: teroriștii lui Ceaușescu, folosindu-se Televiziunea, Radioul, presa română și străină și înscenându-se o Revoluție în direct. În paralel s-au organizat confruntări între armată și trupele de securitate, spectacole cu tiruri false de arme și atacuri cu elicoptere, s-au invocat atacuri din afara țării și s-au distribuit arme populației, pentru a spori conflictul sângeros.

Ca rezultat, numărul morților și răniților a fost mai mare decât cel provocat de represiunea lui Ceaușescu.

Astăzi știm că nu a existat niciun terorist și niciun atac extern împotriva României. Niciuna din forțele politice care au preluat conducerea României în seara zilei de 22 decembrie, instaurând un regim militar și apoi civil, pe care l-au păstrat 7 ani până în 17 noiembrie 1996, nu a avut niciun merit în căderea regimului Ceaușescu.

Spre deosebire de toate revoluțiile pașnice din Europa Centrală și de Est, toată conducerea de Partid și de Stat, Armata și Securitatea i-au rămas fidele lui Ceaușescu, dând dovadă de o lașitate maximă, până în momentul în care mulțimea anonimă a intrat Comitetul Central.

A invoca faptul că nu s-a mai tras atunci când tancurile erau înconjurate de sute de mii de oameni, în majoritate muncitori din uzinele bucureștene, este o aberație.

La fel de stupidă este invocarea rolului unor conspirații. Așa-zisa conspirație prosovietică s-a rezumat la câteva întâlniri prin parcuri,  fără niciun rezultat. La fel și cu așa zisele conspirații din interiorul Securității. Nimeni nu a acționat. Din lașitate.

În străinătate, liderii de la Moscova nu au intervenit și cunosc toate acestea din discuțiile mele cu membrii ei, pentru că toți aceia care au luat puterea au fost fie comuniști, fie simpatizanți ai lui Gorbaciov, iar majoritatea dintre ei erau agenți recrutați de serviciul militar al Armatei Ruse.

 

Procesul lui Ceaușescu

Singura problemă a noilor conducători a fost eliminarea lui Ceaușescu. Mai întâi a fost organizată o așa-zisă fugă, supravegheată tot timpul de noul comandant al Armatei, numit de Ceaușescu însuși – era vorba despre Atanasie Stănculescu – pentru a crea și menține psihoza teoriștilor lui Ceaușescu, în timpul celor câteva zile, care erau necesare pentru a pregăti și consolida puterea. Scopul principal al comandantului Armatei era de a se prezenta ca apărător al Revoluției, pentru evitarea responsabilității asupra represiunii criminale.

Scopul principal al fostei nomenclaturi comuniste și al grupului pro-sovietic era de a se legitima ca revoluționari care luptau împotriva teroriștilor imaginari care doreau reinstaurarea lui Ceaușsescu.

 

În final, rezultatul a fost o mascaradă judiciară – procesul lui Ceaușescu, care a fost, într-adevăr, un asasinat politic cu obiective multiple: eliminarea lui Ceaușescu, fără un proces public, pentru a evita dezbaterile asupra responsabilității regimului comunist și transferul responsabilității asupra unei singure persoane; direcționarea urii populare împotriva unei singure persoane și stabilirea unui motiv pentru încetarea focului și instaurarea calmului necesar după dispariția sa.

Aș vrea să mai adaug un lucru: toate persoanele pe care le-am cunoscut în aceste momente și-ar fi dorit ca Ceaușescu să fie judecat printr-un adevărat proces al dictaturii și al comunismului, dus în ultimul moment.

 

Drumul României spre democrație și economie liberă de piață

După căderea regimului comunist din România în 21 decembrie, singura revoluție din anii 1989-1990 din Europa de Est cu victime omenești nevinovate, pentru popoarele eliberate au fost două opțiuni:

 

-          Una dintre reformele lente și limitate, precum cele ale lui Gorbaciov, cu menținerea controlului vechii nomenclaturi și a Securității, până la formarea unei oligarhii care să aibă puterea asupra resurselor țării, pentru a le exploata pentru sine și pentru a deveni astfel singurul partener al companiilor occidentale cu care colaboraseră deja bine în timpul regimului lui Ceaușescu, însă în acel moment nu avuseseră șansa să se îmbogățească. Restabilirea comunismului într-o manieră ideologică sau economică nu era o soluție dorită.

 

-          A doua opțiune, complet diferită, le-a aparținut elitelor intelectuale românești, care au urmat procesul altor țări fost comuniste și care doreau o democrație reprezentativă de tip vest-european, fără a face compromiusri pentru un capitalism clasic, pe care îl considerau pur și eficient în acel moment, dar și ca un spațiu de recuperare a spiritului concurențial și comunitar, care s-a demonstrat a fi o iluzie.

 

Mulțumită motivelor care privesc destinul personal, cât și circumstanțelor domestice și internaționale, am devenit reprezentantul și mai apoi liderul acestei mișcări, care, după șapte ani, în perioada 1996-2500, a produs fundamentele integrării României în Uniunea Europeană, în spațiul euro-atlantic și instaurarea unor instituții democratice și mai ales juridice funcționale.

Din punct de vedere politic, această participare a elitelor intelectuale românești, urmând modelul polonez al Solidarnosc, a început cu primul nucleu de rezistență în fața noii puteri reprezentate de Frontul Salvării Naționale: Universitatea din București, prin acțiunea comună a Ligii Studenților și a Senatului Universității, numit din nou prin votul profesorilor și al studenților, pe baza unor criterii de competență academică. Așadar, Universitatea din București a fost prima instituție care a refuzat să facă parte din Frontul Salvării Naționale și s-a manifestat exclusiv într-o manieră pașnică, printr-o ideologie fondată pe credințele și valorile morale.

 

Am avut oportunitatea și onoarea de a fi fost ales în primul triumvirat al conducerii Universității din București și apoi, după alegeri academice independente, am ocupat poziția de prorector, rector și președinte al Consiliului Național al Rectorilor din România.

În 1990 mi-am arătat susținerea față de manifestațiile pro-democratice din Piața Universității, simbolul luptei împotriva comunismului, care au fost atacate în mod violent. Am deschis accesul la balconul Facultății de Geologie, unde eram profesor, pentru reprezentanții Ligii Studenților și acesta a devenit ulterior o tribună a expresiei publice pentru scriitori, filosofi, oameni de știință, muzicieni, artiști, devenind astfel, în timpul celor 52 de zile o școală de democrație. Bineînțeles, era o școală a unei democrații ideale, însă era utilă în acel moment.

A fost utilă pe termen lung, dar ineficientă pe termen scurt. În primele alegeri din iunie 1990 FSN a câștigat zdrobitor alegerile parlamentare și cele prezidențiale prin candidatul său fost membru al Biroului Politic, secretar al propagandei în regimul Ceaușescu și lider informal al grupului prosovietic.

 

Mineriada

Represiunea violentă și criminală îndreptată împotriva studenților Universității București și a manifestanților din Piața Unirii după ce acestea încetaseră, cunoscută sub  numele Mineriada din 13-15 iunie, organizată în principal de nucleul dur al fostei securități ceaușiste transformată în Serviciu Român de Informații, a avut scopuri multiple:

 

-          Crearea unor falii sociale care să dividă societatea;

 

-          Reproclamarea rolului clasei muncitoare prin utilizarea minerilor;

 

-          Crearea unei rupturi între cei din țară și exilul anticomunist;

 

-          Izolarea României din Occident;

 

-          Blocarea accesului investițiilor străine până la preluarea lor de noua oligarhie;

 

Dar mai presus de toate, pentru că a avut loc după o victorie în alegeri, care, chiar dacă au fost manipulate, au fost libere: reinstaurarea FRICII, fundamentul oricărui regim totalitar. Pierderea FRICII este coșmarul oricărui regim totalitar.

Astăzi cele două episoade tragice din istoria recentă a României, cunoscute sub numele de  Procesul Revoluției din 1989 și Procesul Mineriadei din iunie 1990, fac obiectul unor procese deschise în Justiție, pe temeiul Crime împotriva umanității. Dacă se vor finaliza singurul obiectiv ar trebui să fie ADEVĂR prin Justiție, în condițiile în care istoricii au eșuat până acum în impunerea lui.

 

Programul meu politic în toți acești 30 de ani a avut în vedere crearea nu numai a instituțiilor democratice, dar mai ales a unei conștiințe democratice.

Instrumentul pe care l-am ales și l-am folosit a fost un Proiect de Reconciliere Națională pentru realizarea unei societăți democratice de tip european așa cum a fost gândită de părinții fondatori ai Uniunii Europene.

Niciunul dintre foștii rezistenți și luptători anticomuniști din perioada terorii comuniste, dizidenți participanți direcți la Revolta Populară din 16-21 decembrie sau activiști civici, nu a dorit răzbunare sau anihilarea adversarilor politici.

Sper ca cei patru ani ai mandatului meu să rămână în memorie ca un timp în care oamenii au plătit din greu reformele economice și politice, dar s-au simțit liberi.

 

Citeşte mai multe despre:   emil constantinescu

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Concertul sopranei Teodora Gheorghiu, transmis online cu ocazia celebrării Zilei Naționale a României, la Roma

Concertul sopranei Teodora Gheorghiu, transmis online cu ocazia celebrării Zilei Naționale a României, la Roma
Galerie Foto Marți, 1 decembrie 2020, ora 19:00 (ora 20:00, în România), Asociația Culturală PROPATRIA din Roma, cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului – Departamentul Românilor de Pretutindeni, în colaborare cu...

Actorii Teatrului Național București, voluntari la un call center DSP

Actorii Teatrului Național București, voluntari la un call center DSP
Actorii Teatrului Național din București se implică în viața publică și încearcă, în această perioadă dificilă, să sprijine publicul care le-a fost alături până nu demult.   La call center-ul...

Victor Rebengiuc, Horațiu Mălăele, Alexa Visarion, Radu Afrim, Tamara Buciuceanu-Botez, Lia Bugnar, în cea de-a șaptea zi a Festivalului Național de Teatru

Victor Rebengiuc, Horațiu Mălăele, Alexa Visarion, Radu Afrim, Tamara Buciuceanu-Botez, Lia Bugnar, în cea de-a șaptea zi a Festivalului Național de Teatru
Galerie Foto Programul celei de-a şaptea zile a FNT 30/ FNT ALTFEL reuneşte şase evenimente pe site-ul festivalului.                 SCENA „FNT...

Premiera Queen of Hearts, alături de Lars von Trier, Parasite și Moromeții, pe platforma TIFF Unlimited

Premiera Queen of Hearts, alături de Lars von Trier, Parasite și Moromeții, pe platforma TIFF Unlimited
Galerie Foto Queen of Hearts / Dama de cupă, o dramă daneză controversată, multipremiată internațional, regizată de tânăra May el-Toukhy, a fost lansată de Transilvania Film în premieră în România...

Dios Diego Armando Maradona a murit. Omagii aduse prin artă marelui fotbalist

Dios Diego Armando Maradona a murit. Omagii aduse prin artă marelui fotbalist
Galerie Foto Odată cu plecarea lui Maradona, unul dintre cele mai mari mituri ale tuturor timpurilor rămâne de acum doar în istorie. Omagii aduse acestui fenomen mondial, prin intermediul artelor și al...

Ce au în comun Maia Morgenstern şi Barack Obama

Ce au în comun Maia Morgenstern şi Barack Obama
Galerie Foto E sezonul biografiilor, putem spune. O perioadă în care apar la noi câteva volume care ar trebui avute în casă de oricine. Secretele din viaţa Maiei Morgenstern, fabuloasa poveste a unui tânăr de culoare ajuns...

Respectarea Protocolului, esența vieții de partid

Respectarea Protocolului, esența vieții de partid
Galerie Foto În a doua parte a prefaței trilogiei „Dragostea și Revoluția”, Ion Cristoiu reliefează observațiile autorului Dinu Săraru referitoare la Protocolul care trebuia urmat la virgulă de toată lumea, robotic....

Rolul partidului comunist în propria sa prăbușire din 1989

Rolul partidului comunist în propria sa prăbușire din 1989
Galerie Foto Începând cu 2 decembrie, Jurnalul vă oferă cele trei volume ale Trilogiei „Dragostea și Revoluția”, de Dinu Săraru. Până la apariția volumelor pe piață vă lăsăm să vă delectați cu prefața...

Luna Muzicii Românești, la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, partea a IV-a

Luna Muzicii Românești, la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, partea a IV-a
Galerie Foto Casa Artelor „Dinu Lipatti” vă invită sâmbătă, 28 noiembrie 2020, la orele 17.00, să participați la Evenimentul Online „Luna Muzicii Românești” la Casa Artelor „Dinu Lipatti”, Partea a IV-a. În...

ALEXANDRINA HALIC – ACTRIȚA POVESTE. Un proiect editorial marca Teatrul Ion Creangă

ALEXANDRINA HALIC – ACTRIȚA POVESTE. Un proiect editorial marca Teatrul Ion Creangă
Galerie Foto A fost odată ca niciodată, că de n-ar fi, nu s-ar povesti în lumea magică a teatrului pentru copii, o actriță de poveste, pe nume Alexandrina Halic. Mititică de statură, dar dăruită cu un talent de...

A II-a B, un spectacol care îi învață pe copii să-și păstreze încrederea în ei, în premieră pe unteatru cinematic

A II-a B, un spectacol care îi învață pe copii să-și păstreze încrederea în ei, în premieră pe unteatru cinematic
Galerie Foto Un proiect artistic dedicat micilor spectatori și întregii familii, unteatru de copii se întoarce la joacă, de data aceasta în mediul online. A II-a B, cel mai nou spectacol pentru copii creat de Oana Răsuceanu,...

Ion Caramitru, Johnny Răducanu și George Banu, dialoguri în cuvinte și jazz în cea de-a cincea zi a Festivalului Național de Teatru

Ion Caramitru, Johnny Răducanu și George Banu, dialoguri în cuvinte și jazz în cea de-a cincea zi a Festivalului Național de Teatru
Galerie Foto Programul celei de-a cincea zile a FNT 30 / FNT ALTFEL reuneşte nouă evenimente pe cele trei scene multimedia. SCENA „FNT online” La ora 11:00, în cadrul secţiunii Vorbe, vorbe, vorbe..., George Banu...

Noi filme de referință la Biblioteca Luis Rosales a Institutului Cervantes

Noi filme de referință la Biblioteca Luis Rosales a Institutului Cervantes
Galerie Foto Unul dintre cele mai inime filme ale lui Almodóvar, Durere şi glorie vorbeşte despre o serie de reîntâlniri ale regizorului Salvador Mallo, a cărui sănătate este tot mai şubredă. Unele reîntâlniri au...

La Naționalul ieșean, evenimentele continuă: Cochilii, de Radu Popescu, premieră online pe Scena 5

La Naționalul ieșean, evenimentele continuă: Cochilii, de Radu Popescu, premieră online pe Scena 5
Galerie Foto Teatrul Național Iași propune publicului o nouă premieră în cadrul proiectului Lecturi³: Cochilii, de Radu Popescu, în regia lui Ionuț Cornilă. Spectacolul-lectură va fi transmis online, pe Scena 5 (pagina de...

Când arta întâlnește știința, în cadrul Nopții Cercetătorilor Europeni

Când arta întâlnește știința, în cadrul Nopții Cercetătorilor Europeni
Galerie Foto Arta este expresie a științei, iar artiștii sunt cercetători. Cu prilejul Nopții Cercetătorilor Europeni, Asociația Qolony - Colonia pentru artă și știință, în parteneriat cu Institutul Francez din...
Serviciul de email marketing furnizat de