"Cum să devii un Nimeni - mecanismele notorietăţii, branduri personale şi piaţa media din România" se intitulează cap-coadă cartea lansată la Humanitas de Iulian Comănescu, unul dintre cei mai prezenţi analişti media de la noi. Volumul oferă o viziune relaxată, anecdotică pe alocuri, asupra fenomenului media în ultimii 20 de ani.
După cum explică Iulian Comănescu titlul cărţii: "Un «Nimeni» este opusul lui «cineva» la scară istorică, şi totuşi e o persoană care a fost numită cu insulta asta tocmai pentru că a făcut ceva". De asemenea, autorul atenţionează că dacă îl veţi lua prea în serios, ceea ce nu-şi doreşte în mod special, cartea sa vă va învăţa cum să fiţi invidiaţi, insultaţi, calomniaţi, în timp ce ţintiţi exact contrariul: ca bunătatea, deşteptăciunea, realizările voastre să devină cunoscute. Un avertisment pentru aceia care se gândesc să alerge cu braţele deschise către notorietate.
EMINESCU ŞI PĂRGHIILE NOTORIETĂŢII
Lucrarea este atractivă atât pentru "jucătorii" din spaţiul mediatic, prin prisma analizei pe care Comănescu o face urmând traiectoria de la media clasice la new media, pentru studenţi la jurnalism şi comunicare, dar şi pentru cititorul neavizat, însă curios să descopere ce se află dincolo de sticla televizorului, dincolo de discursurile actorilor publici ori de feţele zâmbitoare (sau mai puţin relaxate) cu care adoarme seară de seară. Nu în ultimul rând, lectura este recomandabilă şi persoanelor cu notorietate care au beneficiat de o analiză de brand personal din partea autorului, analize realizate ca studiu de caz. Andreea Esca, Gigi Becali, Elena Udrea sunt câţiva dintre cei "dezbrăcaţi" de Iulian Comănescu şi arătaţi lumii cu bune, dar mai ales cu rele. Din coloratul peisaj al mediei româneşti nu lipseşte poetul nepereche, "o Elodie a vremii sale" (aşa cum îl numeşte autorul într-un interviu), sintagmă surprinzătoare la prima vedere, dar explicabilă, din moment ce Mihai Eminescu se dovedeşte un alt studiu de caz menit să exemplifice modul în care acţionează pârghiile notorietăţii. O observaţie interesantă despre modul în care viaţa amoroasă şi mai ales moartea misterioasă de care a avut parte marele poet naţional au furnizat la acel moment material exploatat într-o manieră demnă de tabloidele zilelor noastre.
Egosearch
De asemenea, pentru cei dornici să pătrundă în hăţişul new media, Iulian Comănescu "a bătătorit poteca" oferind explicaţii pertinente, rupte din realitatea în care profesează. Aşa că veţi fi probabil interesaţi să aflaţi că simpla acţiune de a vă căuta numele pe Google (egosearch) are o însemnătate mai mare decât aţi fi crezut, doar... "pentru ceilalţi suntem, foarte adesea, ceea ce spune Google că suntem". Veţi descoperi cât de important este modul în care vă faceţi cunoscut pe internet, pornind de la formularea adresei de e-mail până la postarea unei fotografii care să vă prezinte celorlalţi, date care ţin de brandul personal virtual. Extrem de folositor se dovedeşte şi capitolul "Glosar de romgleză", menit să lămurească termeni adoptaţi de comunicare în ultimii ani, precum asset, corporate identity kit, cross promotion, personal empowerment sau vanity publishing.
Despre autor, cu sinceritate
Iulian Mihail Aureliu Comănescu Petică (numele complet al autorului) a fost redactor, redactor-şef, producător executiv la Pro Tv, redactor-şef adjunct la Unica, senior editor la Tvmania, redactor-şef la Realitatea Tv, editor mass-media la Evenimentul zilei. În prezent este managing partner la Comanescu SRL (consultanţă media). Nu în ultimul rând, susţine traininguri în jurnalism clasic şi new media şi scrie periodic pentru Evenimentul zilei, Dilema Veche, Hotnews.ro şi Esquire. Dincolo de aceste informaţii seci, cităm şi din CV-ul ceva mai personal de la începutul volumului: "Este de domeniul evidenţei că, prin această carte, Comănescu urmăreşte să-şi perpetueze impostura şi să dobândească un prestigiu nemeritat. Statutul lui de Nimeni este întregit de faptul că nu are maşină (şi nici carnet) şi, în plus, s-ar putea să fie ţigan. Mama lui, Aurelia Comănescu, a relatat că, după ce l-a născut, o soră medicală i-a adus la alăptat un bebeluş cam mare, roşu şi păros, pe care l-a refuzat şi a cerut altul înapoi, pe motiv că nu e Iulian. Cartea de faţă e scrisă, probabil, de bebeluşul mai mic, alb şi imberb care s-a întors din locul unde stăteau toţi bebeluşii".
Citește pe Antena3.ro