Vineri, 15 martie 2019, la Palatul Universul, are loc deschiderea oficială a celei de-a 12-a ediții a One World Romania – Festivalul de Documentar și Drepturile Omului. Va fi o deschidere atipică, o zi plină de evenimente din care va fi greu să alegi – de la prânz și până după miezul nopții.
Deschiderea oficială începe la ora 12:00 la Apollo111 cu proiecția-eveniment a documentarului „Suflete moarte”, realizat de regizorul chinez Wang Bing. După prezența sa în festivaluri renumite din toată lumea, precum Cannes, Toronto sau Sao Paolo, ne bucurăm să putem oferi iubitorilor de cinema din București șansa unică de a vedea acest film impresionant. După proiecția-maraton de nouă ore - care include două pauze - a documentarului, vom discuta despre el cu Andrei Gorzo, unul din cei mai importanți critici de cinema din România. Mai multe informații despre documentar și bilete descoperiți aici!
Cu „Suflete moarte", Wang Bing realizează din nou un film despre rănile dureroase provocate de dictatura din China și despre crimele contra umanității pe care le-a generat. De data aceasta, este vorba despre paranoia care l-a cuprins pe Mao Zedong în anii '50, în plin mccarthism, și despre cum a acuzat niște persoane (mai ales tineri și profesori - numiți „intelectuali") că ar fi „de dreapta". Precum în România, unde din același motiv Gheorghe Gheorghiu-Dej trimitea nenumărate persoane la „Canal", acestea au fost închise în centre de reeducare care s-au dovedit veritabile centre ale morții.
Dincolo de mărturiile de neprețuit ale supraviețuitorilor, trebuie subliniată maniera de a realiza și de a monta filmul: ne menține activi. Această construcție, de la primul la ultimul cadru al celor 8 ore și jumătate, ne face să urmăm un traseu sensibil care ne va permite să trăim ceea ce ne povestesc, o dată cu ei. Nu mai suntem simpli spectatori. Montajul ne face să devenim capabili de a vedea invizibilul, de a realiza o comuniune cu aceste suflete, de a resimți în noi înșine toate dimensiunile și toate straturile acestei tragedii.
Și, de-a lungul acestei călătorii, ne gândim la alte filme - „Shoah”, de Claude Lanzmann, „S21”, de Rithy Panh, „Sud”, de Chantal Akerman -, ne gândim la alte tragedii și la alte dictaturi, căci Wang Bing ne vorbește despre China într-o manieră universală. (Vanina Vignal)
Începând cu ora 17:00 la Mezanin vă așteptăm la evenimentul PechaKucha. Istoria recentă și istoria reticentă. Am invitat 10 oameni cu inițiativă pe care îi apreciem și care privesc trecutul cu alți ochi. Vrem să aflăm de la ei cum putem ieși din canoanele istoriei predate învechit și cum să fim mai conștienți de momente istorice date uitării. Despre istorie și educație alternativă vorbim în format PechaKucha cu elevi, studenți, sportivi, artiști sau jurnaliști și cu voi, publicul One World Romania.
La Mezanin de la ora 20:00 are loc dezbaterea De la cetățean la om politic: mișcări civice și partide politice în anii ’90. Ce putem învăța astăzi din experiența perioadei de după Revoluție de la oamenii care au încercat să schimbe ceva, organizându-se în stradă, intrând (sau nu) în politică? Ne povestesc experiențele lor Ana Blandiana, Radu Filipescu, Mona Muscă, Smaranda Enache și Radu Vancu, într-o discuție moderată de Alexandru Solomon.
La Linotip ne bucurăm vineri, 15 martie, de premiera unui nou performance realizat de Nicoleta Lefter. „An tan tina” e o adaptare a cărții Anei Blandiana, „Fals tratat de manipulare” și - în cuvintele Nicoletei Lefter - „este o încercare de a mă raporta la vremurile ciudate politic pe care le trăim în momentul ăsta în Romania. (…) Ce s-a întâmplat în decembrie 1989, acum treizeci ani, a însemnat pentru mine un act de curaj și nu o manipulare a unor tineri de către sistemul comunist.(…) Performance-ul „An tan tina” este o paralelă între tipul de manipulare folosit în comunism și tipul de manipulare folosit astăzi.” Cele două reprezentații din ziua deschiderii One World Romania au loc de la orele 17:00 și 22:00. Ulterior, pe toată perioada festivalului, „An tan tina” poate fi văzut la POINT în următoarele date: 16, 18, 20, 22 și 24 martie, de la ora 22:00.
La Salonul de proiecte, începând de la ora 19:00, respectiv 21:00, am programat două proiecții speciale din programul Sahia Vintage. Întrucât tema centrală a ediției o reprezintă trecerea celor 30 de ani de la Revoluție, scurtmetrajele selectate pentru cele două programe includ momentul 1989 și anii imediat următori. Cum au trecut documentariștii de atunci prin toate schimbările venite odată cu schimbarea regimului? Cum au scăpat de etichetele puse în timpul regimului comunist și care a fost impactul acestora asupra filmelor realizate de ei? Haideți să aflăm împreună cum ne pot ajuta arhivele să ne regândim relația cu trecutul. După fiecare program Sahia Vintage dezbatem ce am vizionat alături de Adina Brădeanu, curatoarea proiectului, și de gazdele noastre de la Salonul de proiecte, Alexandra Croitoru și Ștefan Sava.
SAHIA VINTAGE I: Lecții de viață
În 2019, la treizeci de ani de la căderea regimului Ceaușescu, impulsul memorial, de revizitare și revizuire a relației noastre cu trecutul devine mai acut. Privim așadar înapoi, prin intermediul a două programe tematice care plasează producția Sahia într-o perspectivă temporală mai largă ce include momentul 1989 și anii imediat următori,
Sub presiunea vremurilor în schimbare, documentariștii sunt obligați să se adapteze din mers la ritmurile unei lumi care se rescrie sub ochii lor și, ocazional, să reflecteze la misiunea lor în durata lungă a istoriei. În trena fracturii politice din decembrie 1989, foștii „lucrători din cinematografie” ai României socialiste re-învață practici uitate și se angajează în acțiuni de ecologie interioară. Rezultă momente de auto-reflexivitate profesională ce rămân înscrise în istoria documentarului românesc: un bun prilej pentru noi, astăzi, de a recapitula și reformula unele dintre întrebările pe care și le pun documentariștii în vreme ce survolează ultimele decenii de istorie a țării. Ce-a însemnat, pentru practica documentară în context național, eticheta de „propagandiști” politici aplicată documentariștilor Sahia? Cum au internalizat realizatorii de cinema documentar această etichetă și cum/când s-a petrecut desprinderea de ea? Ce impact a avut, în durata istoriei, intersecția impusă a documentarului cu realitatea industrială a țării, conviețuirea îndelungată, a documentariștilor cu o „clasă muncitoare” simultan privilegiată și victimizată, și cum s-a rescris această realitate în prezent? Deloc în ultimul rând, cum ne ajută filmele Sahia să privim dincolo de ele, către realități sociale și politice? Cum lucrează arhiva audio-vizuală asupra relației noastre cu trecutul?
După o zi întreagă de proiecții și dezbateri vom avea nevoie și de un pic de dans și relaxare așa că de la ora 23:00 la Apollo111 vă invităm la concert și la petrecere cu Future Nuggets – Love Never Gets Out of Style. Vă propunem, împreună cu Future Nuggets,o seară pop, neuro-vision, cu staruri obscure din București. Printre invitați se numără Inana (Thomas Hofer), cu cel mai nou stil, hypnagogic pop, producător versat în hibrizi, Fraga (Andreea Fraga) o altă sinteză unică ghetto-femme, producătoare ce anunță viitorul, Aneb/Plevna (Horațiu Șerbănescu) colaborator de neînlocuit al Future Nuggets, și vocea în ascensiune a Sarrei, a cărei forță abia începem s-o simțim.