Cum a fost “migrarea” de la “Bună! Ce faci?” la “Domnişoara Christina”?
Mi-am dorit să schimb total registrul, să fac ceva cu totul diferit. A fost o experienţă senzaţională să trec de la un film contemporan la unul de epocă, de la o comedie dulce amăruie la un film fantastic cu elemente horror. A trebuit să reconsider foarte multe aspecte legate de realizarea filmului: de la dialoguri şi stil de joc actoricesc la tipul de iluminare şi concepţia vizuală. Am să vă dau un singur exemplu. În epoca interbelică în care se întâmplă acţiunea filmului oamenii vorbeau diferit de felul în care o facem noi astăzi. Felul de exprimare, de rostire şi ritmul erau total diferite. Mulţi l-ar putea numi "teatral" sau "pretenţios" - dar oamenii de atunci cam aşa vorbeau. Parcă aveau mai mult timp decât avem noi azi.
Care au fost motivele pentru care aţi ales acest titlu atât de cunoscut din Eliade…şi atât de greu de făcut?
Aş putea spune mai degrabă ca el m-a ales pe mine. Acest film mi-a fost propus de producătorul Gabi Antal care pornise proiectul cu mult timp înainte. El a fost cel care şi-a dorit un film comercial românesc inspirat de nuvela lui Eliade. Am acceptat cu entuziasm pentru că era o poveste de dragoste fantastică, plin de erotism şi tenebre, extrem de vizuală. A fost fix provocarea la care visam. Şi să îi mulţumesc lui Gabi Antal pentru că mi-a oferit această posibilitate nemaipomenită.
Şi chiar aşa, această nuvela celebră a lui Eliade a mai fost realizată, pentru televiziune, în urmă cu 20 de ani. De ce credeţi că nimeni nu s-a “lipit” până acum de subiect?
Adaptarea pentru televiziune făcută de Viorel Sergovici senior era destul de "soft" în raport cu nuvela lui Eliade, fiind destinată televiziunii naţionale. Unele episoade încărcate de erotism din carte lipsesc în adaptarea de atunci - dar nu şi din filmul nostru. Şi ca să vă faceţi o idee despre ce vorbesc am să vă spun că publicarea nuvelei în 1936 a stărnit un mare scandal mediatic în urma căruia Eliade a fost acuzat de pornografie şi dat afara de la catedra Universităţii bucureştene unde era profesor. În altă ordine de idei cred că e genul de subiect care nu se poate face cu puţini bani şi nici într-un stil minimalist. Este genul de film în care cei de la BBC - spre exemplu - sunt specializaţi. Reţeta este clară: decoruri şi costume spectaculoase, imagine impecabilă, actori excelenţi, muzica compusă special.Dupa Revoluţie mulţi au fost şi regizori care au virat-o spre “comercial”. Nu spun ca acesta ar fi fost un lucru rău. Încercările de a face un thriller cred că le putem număra pe degete…Sincer, nu îmi amintesc vreun thriller românesc. Nu este un gen abordat de regizorii români.
Când aţi adaptat scenariul vă gândeaţi deja la similitudini actori-personaje? Aţi vizat pe cineva încă de la început?
Cât am muncit la ecranizarea nuvelei am fost scenarist. Efortul meu era concentrat în direcţia înţelegerii intenţiilor lui Eliade şi transpunerii lor în acţiuni şi imagini puternice. Când am pus punct scenariului am putut să privesc lucrurile din perspectiva regizorului şi să mă gândesc la actori.
Nuvela este caracterizată de George Calinescu drept “gotică”. Cum aţi caracteriza filmul?
Domnişoara Christina este un film fantastic de epocă cu elemente din genul horror / thriller psihologic, încărcat de erotism şi mister.
Am înţeles că este un film care abundă în inovaţii tehnice, în trucaje familiare de obicei filmelor americane cu vampiri. Ce ne puteţi povesti?
Tratarea vizuală a poveştii lui Eliade a presupus într-adevar nenumarate intervenţii în imagine şi efecte speciale realizate pe computer. De la adăugarea unor elemente filmate separat sau realizate 3D exclusiv pe computer până la haloul pe care personajul domnişoarei Christina îl are. Aş mulţumi în mod special Adrianei Ionică, cea care a coordonat numeroasa echipă de efecte speciale.
“Bună! Ce faci ?” a fost o comedie “altfel”. Domnişoara Christina cum o să fie?
Domnişoara Christina este pur şi simplu un film fantastic. O recomandare pentru publicul autohton, greu de urnit când este vorba de cinema, mai ales de cinema românesc… Domnişoara Christina este un spectacol cinematografic bogat în care puteţi vedea actori cunoscuţi cum ar fi Maia Morgenstern alături de tineri actori foarte talentaţi cum sunt Tudor Aaron Istodor, Anastasia Dumitrescu, Ioana Anastasia Anton, Ioana Sandu, Ovidiu Ghiniţă sau Ioan Andrei Ionescu. Radu Aldea, acelaşi operator de imagine cu care am făcut şi "Bună! Ce faci?" s-a depăşit pe el însuşi şi a realizat o atmosferă de epocă încărcată de mister. Muzica originală compusă de britanicul Jon Wygens şi înregistrată în studio cu o orchestră simfonică care a lucrat pentru filme holywoodiene celebre constituie unul din punctele forte ale filmului.
Sunteţi pregătit pentru distribuţia în Statele Unite? Sau poate în Europa?
Noi suntem pregătiţi, nu ştiu ei dacă sunt...
Pot urma si alte adaptari din Eliade?
Doar la cererea publicului.
VEZI OFERTA INEDITĂ PENTRU PASIONAŢII DE STRIGOI şi regulamentul de achiziţionare
Citește pe Antena3.ro