x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Cannes 2019. Palme d'Or, câştigat din nou de un film asiatic

Cannes 2019. Palme d'Or, câştigat din nou de un film asiatic

25 Mai 2019   •   23:06
Cannes 2019. Palme d'Or, câştigat din nou de un film asiatic

Filmul "Parasite", o dramă familială cu accente de thriller şi de comedie neagră, realizată de sud-coreeanul Bong Joon-Ho, ce descrie violenţa generată de inegalităţile sociale cu ajutorul unei magistrale tehnici regizorale, a câştigat sâmbătă seară trofeul Palme d'Or la ceremonia de închidere a celei de-a 72-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes, informează AFP, DPA şi Reuters.


"Mulţumesc mult. Sunt foarte onorat, am fost întotdeauna inspirat de cinematografia franceză şi le mulţumesc cineaştilor Henri-Georges Clouzot şi Claude Chabrol", a declarat pe scena festivalului Bong Joo-Ho, primul regizor din Coreea de Sud care câştigă recompensa supremă atribuită pe Croazetă.


Trofeul i-a fost înmânat cineastului sud-coreean de legendara actriţă franceză Catherine Deneuve. În discursul pe care l-a rostit înainte de a anunţa câştigătorul trofeului Palme d'Or, cineastul Alejandro Gonzalez Inarritu a spus că juriul a luat această decizie în unanimitate.

După victoria obţinută în 2018 de drama japoneză profund umanistă "Shoplifters", trofeul Palme d'Or a fost câştigat pentru al doilea an consecutiv de un film asiatic, "Parasite", considerat de revista Variety un fel de "yin" în raport cu "yang"-ul reprezentat de laureatul de anul trecut. Filmul "Parasite" spune povestea membrilor unei familii sărace, care încearcă să îşi îmbunătăţească statutul social infiltrându-se în viaţa şi în reşedinţa unei familii bogate.

De altfel, punctele comune sunt frapante între cele două filme asiatice, întrucât pelicula "Shoplifters", regizată de Hirozaku Kore-eda, relata povestea unei familii sărace, nevoită să apeleze la furturi mărunte pentru a supravieţui, înainte de a primi în sânul ei o fată abandonată.

Umanismul debordant din filmul japonez este mai puţin prezent în "Parasite", un lungmetraj a cărui critică socială se dovedeşte feroce şi cu o înclinaţie evidentă spre violenţă şi umor negru, excelent dozate de Bong Joon-Ho.

Pelicula sud-coreeană îi descrie pe membrii unei familii de şomeri, în care se remarcă personajul Ki-taek (interpretat de Song Kang-ho, actorul fetiş al lui Bong Joon-Ho), care locuiesc într-un apartament sordid şi întunecat, aflat la subsolul unei clădiri, alături de colonii de gândaci.

Viaţa lui Ki-taek, a soţiei lui şi a celor doi copii ai lor se schimbă radical în ziua în care fiul lui, Ki-Woo, obţine un loc de muncă şi devine profesorul de engleză al unei fetiţe dintr-o familie burgheză, Park, care locuieşte într-o reşedinţă somptuoasă, cu grădină, geamuri vitrate şi decoraţiuni rafinate.

Familia Ki-taek încearcă să speculeze foarte repede acest filon de aur: prin subterfugii abile, Ki-Woo o angajează pe sora lui pentru a da lecţii de desen la micul-dejun, apoi părinţii lui devin şoferul şi guvernanta familiei Park. Însă, deşi totul pare că merge de minune pentru familia de escroci, sosirea acestor "paraziţi" în familia Park va marca de fapt debutul unui angrenaj de situaţii incontrolabile.

"Parasite" a fost unul dintre cele 21 de lungmetraje care au concurat în acest an pentru trofeul Palme d'Or, unul dintre cele mai prestigioase premii din universul industriei cinematografice. În competiţia oficială a fost selectat şi filmul românesc "La Gomera", regizat de Corneliu Porumboiu.

Potrivit revistei Variety, juriul competiţiei oficiale de la Cannes a premiat în acest an şi patru femei şi cineaşti debutanţi.

Cineasta franco-senegaleză Mati Diop a câştigat Marele Premiu al Juriului cu lungmetrajul ei de debut, "Atlantique". Mati Diop, care a făcut istorie în 2019 devenind prima regizoare de culoare selectată în competiţia de la Cannes, a dramatizat în acest film criza refugiaţilor, prezentată din perspectiva unei femei abandonate de bărbatul pe care îl iubeşte, atunci când acesta decide să fugă din ţara natală şi să încerce să ajungă ilegal în Europa.

Premiul de interpretare feminină a fost câştigat de Emily Beecham, protagonista filmului "Little Joe", în care actriţa britanică joacă rolul unei cercetătoare care începe să suspecteze că plantele pe care le-a modificat genetic pentru o corporaţie ar putea avea efecte adverse.

În discursul său de acceptare a premiului de interpretare masculină, actorul spaniol Antonio Banderas a vorbit despre evoluţia lui artistică de 40 de ani, care i-a adus în cele din urmă acest trofeu, atribuit pentru rolul din pelicula semi-autobiografică "Dolor y gloria", regizată de Pedro Almodovar. Dedicându-i acest premiu lui Almodovar, Banderas a spus: "Oamenii cred că noi trăim pe covorul roşu, dar nu este adevărat. Suferim mult, facem sacrificii şi există multă durere în spatele oricărui fel de actor. Există însă şi glorie şi aceasta este seara mea de glorie". Starul spaniol le-a făcut spectatorilor de la Cannes şi o promisiune: "Cele mai bune lucruri abia de-acum urmează să vină".

Prezentând Premiul Juriului - atribuit ex aequo unor filme cu încărcătură politică, "Les Miserables", de Ladj Ly, şi "Bacurau", de Kleber Mendonca Filho -, cineastul american Michael Moore, renumit pentru discursul lui tranşant şi liberal, a făcut următoarea declaraţie: "Trump este minciuna care permite apariţia şi mai multor minciuni".

Doi dintre favoriţii Cannes-ului, cineaştii belgieni Jean-Pierre şi Luc Dardenne, care au câştigat în trecut de două ori trofeul Palme d'Or şi alte premii importante pe Croazetă, au obţinut în acest an premiul pentru regie cu "Le Jeune Ahmed", portretul unui adolescent musulman din Belgia zilelor noastre, care încearcă să îşi asasineze profesorii după ce a fost radicalizat de un imam cu opinii extremiste.

Scenarista şi regizoarea franceză Celine Sciamma a câştigat premiul pentru scenariu cu filmul "Le portrait de la jeune fille en feu", un lungmetraj de epocă şi cu tematică lesbiană.

Filmul "It Must Be Heaven", regizat de Elia Suleiman, una dintre rarele comedii din competiţia din acest an, a primit o menţiune specială din partea juriului.

Trofeul Camera d'Or, atribuit de un juriu prezidat de Rithy Panh, ce recompensează cel mai bun lungmetraj de debut din toate secţiunile festivalului, a revenit în acest an cineastului guatemalez Cesar Diaz, regizorul peliculei "Nuestras Madres", care a avut premiera mondială în secţiunea Semaine de la Critique.

Cineastul mexican Alejandro Gonzalez Inarritu a prezidat juriul competiţiei oficiale de la Cannes 2019, din care au mai făcut parte scriitorul şi regizorul francez Enki Bilal, regizorul francez Robin Campillo, actriţa şi regizoarea senegaleză Maimouna N'Diaye, actriţa americană Elle Fanning, regizorul grec Yorgos Lanthimos, regizorul polonez Pawel Pawlikowski, regizoarea americană Kelly Reichardt şi regizoarea italiană Alice Rohrwacher. AGERPRES

×
Subiecte în articol: cannes 2019 palme d'or