x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Crimele domnului Viorel

0
Autor: Eugenia Voda 18 Mai 2010 - 00:00
Citim prin ziare, uneori, despre un om care, aparent inexplicabil, a comis o crimă - iar cunoştinţele, vecinii, prietenii îl descriu ca pe un ins liniştit şi cumsecade, incapabil să omoare o muscă! Simplificând la maximum, cam despre asta e vorba în "Aurora", noul film al lui Cristi Puiu, selectat la acest Cannes, în secţiunea Un Certain Regard, şi apărut la cinci ani după "Moartea domnului Lăzărescu" (câştigător, în 2005, al aceleiaşi secţiuni).

Spre deosebire de "Moartea domnului Lăzărescu", al cărui succes internaţional, de public şi de critică, a fost unul fulminant, cred că destinul "Aurorei" va fi mai complicat, în măsura în care şi filmul însuşi e mai complicat, mai incomod, mai inconfortabil. Filmul durează trei ore (şi un minut) şi nu e uşor de urmărit; am văzut la proiecţia de presă şi oameni care au plecat din sală. De ce? Pentru că, îl citez pe cronicarul de la "The Hollywood Reporter": "Nu se întâmplă nimic, cale de aproape trei ore, înaintea unui final puternic.

Tinerii regizori români par angajaţi în aceste zile într-o competiţie foarte macho: cât timp poţi plictisi audienţa înainte de a-i elibera bunurile? Trebuie spus că bunurile sunt în final livrate, în partea cea mai bună a acestor filme - dar prin ce trebuie să trecem ca să ajungem acolo?". Parţial, e adevărat. Ai uneori, ca spectator, senzaţia că simţi greutatea timpului şi că faci un efort să urmăreşti personajul, privirile lui fixe, gesturile lui lente, mersul lui de colo colo, aparent fără rost.

Şi totuşi, paradoxul e că, după ce vezi "Aurora" (titlul nu e un nume, e momentul dimineţii, momentul cel mai depresiv al zilei, în care se recrutează cei mai mulţi sinucigaşi, zic statisticile), după ce vezi acest film "lung şi greoi", îţi dai seama că n-ai să-l uiţi niciodată. Ba, mai mult, ţi-ai dori să-l revezi! "Aurora" iradiază, ciudat, post festum, ceva straniu, obsedant, hipnotic, un "ceva" cu care cinematograful nu se întâlneşte în fiecare zi.

Filmul e ca un caleidoscop de momente, de fragmente de existenţă, înregistrate cu aceeaşi neutralitate documentaristă, de la o pată în tavan până la un om care omoară alţi oameni: patru în 24 de ore! E inginer metalurgist, îl cheamă Viorel, are un aer concentrat şi absent, ca şi când, mereu, se gândeşte la altceva, şi oscilează între lungi tăceri şi lungi enunţuri, pe cât de limpezi pe atât de alambicate. În final, toate fragmentele de caleidoscop converg într-o secvenţă formidabilă dintr-o secţie de poliţie, în care "criminalul" se predă şi explică pe cine şi de ce a omorât.

Regizorul spune, în caietul program, că "privirea, gesturile şi explicaţiile personajului sunt ipoteze de lucru. E apoi rolul privitorului să decidă, căci fiecare spectator e un investigator"... În ceea ce mă priveşte, am decis: cred că nu întâmplător în film sunt evocate două titluri de basme, "Scufiţa roşie" şi "Ridichea uriaşă"! "Aurora" poate fi văzut ca un basm pentru adulţi, în care Făt-Frumos e năruit interior şi, pe linia de graniţă dintre justiţie şi schizofrenie, alege să ucidă, ca o soluţie de reconsolidare sufletească.

Regizorul vede în personaj "un om banal", în plus jucat de el însuşi, mai exact ASUMAT de el însuşi ("personajul principal sunt eu"), iar filmul e făcut cu voluptatea unui cercetător, care studiază la microscop "faţa neagră pe care o descopăr zilnic la oameni. Oameni care n-au ucis niciodată"... De acord! Doar că, dacă ne-am omorî unii pe alţii de câte ori ne vine sau am avea motive s-o facem, atunci planeta ar rămâne repede goală! Mi se pare surprinzător că nici o clipă, în caietul program, în care autorul analizează pe toate părţile "lumea crimei", nu e adusă în discuţie şi zona bolii psihice, frontiera fragilă dintre "normalitate" şi psihopatie.

Or, "Aurora" e ca un genial studiu clinic de caz, pe marginea căruia, cu siguranţă, psihiatrii ar avea de discutat foarte mult. Criticul de film ar putea spune doar că, mai mult decât de Rohmer, pe care îl invocă regizorul, "Aurora" se apropie de Von Trier, de altfel singurul regizor de pe lumea asta pe care mi l-aş mai putea imagina jucănd personajul interpretat (inubliabil) de Cristi Puiu!

"Aurora" şi "Moartea domnului Lăzărescu" oferă, împreună, ceea ce s-ar putea numi o "frescă a cotidianului", de o aiuritoare precizie, a României anilor 2000. Iar Cristi Puiu e un cineast cu totul special, căruia ar trebui să i se dea apă la moară (finanţare!) şi care ar trebui să fie somat să-şi facă "nebuniile" mai des - pentru că cinci ani, între două filme, e prea mult!
Citeşte mai multe despre:   film

 



Mai multe titluri din categorie

Ce șanse are România să ia un Oscar? American Independent Film Festival continuă cu un weekend intens cu filme pentru toate gusturile

Ce șanse are România să ia un Oscar?  American Independent Film Festival continuă cu un weekend intens cu filme pentru toate gusturile
Galerie Foto Miercuri seara în cadrul American Independent Film Festival a avut loc discuția cu Ryan Werner, expert în promovarea filmelor în campaniile pentru premiile Golden Globes și Oscar. Ryan Werner a lucrat, printre...

Astăzi aflăm premiile GALEI UNITER 2020!

Astăzi aflăm premiile GALEI UNITER 2020!
Galerie Foto Gala Premiilor UNITER va avea loc în 21 septembrie 2020 la Teatrul de Vară din Parcul Nicolae Romanescu, din Craiova.     O Gală a Premiilor UNITER în Craiova înseamnă o triplă sărbătoare: 30...

Invitați speciali la Noaptea Albă a Filmului Românesc

Invitați speciali la Noaptea Albă a Filmului Românesc
În seara asta, 35 de filme românești îi așteaptă pe cinefili în 12 locații din București și Cluj-Napoca, la Noaptea Albă a Filmului Românesc, care se întâmplă pentru al 11-lea an. Regizorii Dan Chișu,...

Galerie FOTO iMapp Bucharest 2020. Proiecții video pe fațadele unor clădiri din inima orașului

Galerie FOTO iMapp Bucharest 2020. Proiecții video pe fațadele unor clădiri din inima orașului
Galerie Foto Pentru a marca celebrarea celor 561 de ani de la prima atestare documentară a Bucureștiului, Primăria Capitalei, prin creart, propune publicului proiectul special „Bucharest – One Heart. One Story.”, care va...

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu

Peste 300 de chitariști la un festival în Sibiu
Peste 300 de chitariști din toată țara participă sâmbătă în Piața Habermann din Sibiu la un festival în care se cântă 20 de piese folk și rock care au făcut istorie. Organizatorii Sibiu Guitar Meeting...

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”. O nouă expoziție la MNAR

„Constantin Daniel Rosenthal. Un artist în vremea revoluției”.  O nouă expoziție la MNAR
Galerie Foto Muzeul Național de Artă al României anunță o nouă expoziție temporară, dedicată artistului Constantin Daniel Rosenthal, la împlinirea a 200 de ani de la nașterea celui care ne-a dăruit lucrările emblematice...

Invitație la lectură 

Invitație la lectură 
Galerie Foto     Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland. Editura Trei Valul uman. Cum şi-au modelat oamenii lumea, de Paul Morland Recent apărut la Editura Trei, volumul Valul uman. Cum...

Ce urmează în FEST-FDR

Ce urmează în FEST-FDR
Galerie Foto FEST-FDR – S.O.S 2020 își continuă drumul. Dacă primele două spectacole ale festivalului, Jurnal de România al Teatrului Național din București și Totul e bine când se termină, al Companiei Reactor de...

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA

Romanian Design Week participă la London Design Festival cu șapte proiecte care abordează SCHIMBAREA
Galerie Foto Romanian Design Week prezintă online la London Design Festival, sub tema Schimbare/Change, o serie de proiecte de design conceptual semnate de tineri designeri emergenți, ale căror practici se concentrează pe...

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend

Muzeul Municipiului București se vizitează gratuit în acest weekend
Galerie Foto Muzeul Municipiului București oferă, cu ocazia Zilelor Bucureștiului, intrare liberă la toate expozițiile deschise în muzeele din componența sa. Accesul va fi gratuit sâmbătă - 19 septembrie și duminică...

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret

Filarmonica deschide Sala Thalia cu un CONCERT EXTRAORDINAR susținut de Orchestra Română de Tineret
După mai bine de șase luni, Filarmonica Sibiu redeschide Sala Thalia pentru public, joi 24 septembrie 2020, cu un concert susținut de Orchestra  Română de Tineret  condusă de dirijorul CRISTIAN MANDEAL....

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”

Teatrul Odeon deschide Stagiunea 2020-2021 cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero”
Galerie Foto Teatrul Odeon își deschide STAGIUNEA 2020-2021 duminică, 27 septembrie, ora 19:00, în Sala Majestic cu premiera spectacolului „Kilometrul Zero” (“The Revolution Project”) de Saviana Stănescu,...

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020

13 tineri pianiști din 8 țări s-au calificat în Etapa a II-a a Secțiunii de Pian de la Concursul Enescu 2020
Galerie Foto 13 tineri pianiști, dintre cei 55 de concurenți care au participat în prima etapă a Secțiunii de Pian din cadrul Concursului Internațional George Enescu, au obținut majoritatea voturilor membrilor juriului, califi...

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești

CABARETUL CUVINTELOR de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, producție a Teatrului „Alexandru Davila” Pitești
Sâmbătă, 19 septembrie, ora 19:00 și duminică, 20 septembrie, ora 19:00, în grădina Casei Filipescu-Cesianu va avea loc premiera spectacolului „CABARETUL CUVINTELOR” de Matei Vișniec, regia Alexandru Nagy, o ...

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional

Muzeul Victor Babeș se redeschide după reamenajarea spațiului expozițional
Muzeul Victor Babeș reintră în circuitul muzeal pe data de 19 septembrie 2020, ora 10.00, refăcut după o scurtă perioadă în care a fost închis pentru reamenajare. Acest muzeu a fost deschis în două etape....
Serviciul de email marketing furnizat de