x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CUM AR FI FOST!?... / Mel Gibson, în rolul lui Ştefan cel Mare

1
Autor: Roxana Ioana Ancuta 02 Dec 2008 - 00:00
CUM AR FI FOST!?... / Mel Gibson, în rolul lui Ştefan cel Mare

Regizorul Dinu Cocea are în sertar scenariul unui film istoric, “Patimile după Ştefan”, în rolul principal dorindu-l pe Mel Gibson. Din păcate, până acum, regizorul nu a reuşit să facă rost de finanţare pentru a realiza filmul.



Dinu Cocea este creatorul “Haiducilor”. Întreaga serie a filmelor artistice despre haiduci a fost regizată, cu mare succes, de el. De asemenea, “Iancu Jianul, zapciul”, “Iancu Jianu, haiducul” şi “Ecaterina Teodoroiu” sunt alte trei filme de referinţă ale cinematografiei româneşti, producţii ce îi aparţin acestui regizor.

Viaţa-i ca un vis

Acum e, mâine se duce. Timpul trece, înghite totul, dar lasă amintiri. Iar amintirile sunt dureroase, mai ales atunci când te încorsetează în cămaşa neputinţei. Dinu Cocea păstrează amintirile cu toţi actorii alături de care a lucrat. De fiecare dată, când revede scene ale filmelor sale, devine trist şi ochii-i lăcrimează, pentru că mulţi dintre cei pe care i-a avut pe platourile de filmare nu mai sunt: Adrian Pintea, Stela Furcovici (din Ecaterina Teodoroiu), Colea Răutu, Toma Caragiu, Amza Pellea...

“Unul ca mine...”

În 1981, Dinu Cocea şi-a încheiat, practic, socoteala cu filmul artistic. “Iancu Jianu, haiducul” a fost ultimul lungmetraj pe care l-a mai realizat. Nevoit să plece din ţară, pentru că fusese interzis de comunişti, Dinu Cocea a mai scris însă de-a lungul timpului câteva scenarii. Pe nici unul nu a reuşit să-l ecranizeze în România. “Scriu idei de scenariu pentru documentare sau pentru filme publicitare şi le vând în diverse ţări. Am cinci scenarii româneşti, dar a penetra în cercurile oculte ale cinematografiei azi este o imposibilitate pentru unul ca mine...”, spune Cocea. Cum adică unul ca el? “Uite aşa, unul ca mine, trecut de 70 de ani şi, pe deasupra, «fugit din ţară», care, se pare, nu mai are ce căuta printre noi, ăştia, care suntem şi aşa prea mulţi.”

Dinu Cocea l-a vrut pe Mel Gibson într-un film românesc al cărui scenariu încă aşteaptă să primească mai mult decât atenţie. Aşadar, “Patimile după Ştefan”, un scenariu scris după romanul fratelui său, Radu Cocea (acesta, împins de imbecilitatea Securităţii, s-a sinucis, lăsând în urma sa un bilet: “Regret că m-am născut în secolul 20. Aş fi dorit să fi trăit în secolul 19”. Mel Gibson ar fi urmat să joace rolul lui Ştefan cel Mare, despre alegerea sa Dinu Cocea declarând: “Mel Gibson este o personalitate artistică remarcabilă, cu un talent şi farmec deosebite. Nu mai puţin important era box-office-ul său. Gândisem acest film ca pe unul ce trebuie să aibă o difuzare internaţională”. “Scenariul scris l-am înmânat profesorului universitar de istorie şi fostului ministru al Culturii, Răzvan Teodorescu, care l-a apreciat în mod deosebit şi l-a dat celor de specialitate, pentru a întocmi un deviz. Era anul comemorării lui Ştefan, exista un buget special pentru această comemorare. Dar până la urmă totul s-a spulberat, motivarea fiind că ministerul nu are banii necesari realizării filmului. Producătorul a umflat enorm devizul, pe care l-a calculat la 8 milioane de euro. În realitate însă, cu preţurile de azi, devizul nu s-ar fi ridicat la mai mult de 3 milioane de euro.”

N-a primit banii

Regizorul a încercat să ia legătura cu Mel Gibson, trimiţându-i, în scris, intenţia de a-l distribui în rolul principal din filmul pe care voia să-l facă. Răspunsul a venit, nu după mult timp, Gibson cerându-i lui Cocea ca scenariul să-i fie trimis în limba engleză. “Neavând fondul necesar, nu a mai fost cazul să-i expediez scenariul tradus. Dar dacă nu va fi şi nu va fi să fac eu acest film, îl las fiicei mele să-l realizeze, Oana, care a făcut Şcoala Superioară de Arte Rue Blanche la Paris, sau unui alt regizor motivat.”

În 1974, Mircea Drăgan a realizat filmul “Ştefan cel Mare”, despre care Dinu Cocea declară: “Acel film, fiind o comandă de partid, a prezentat fastuos luptele de la Vaslui, dar vorbele lui Ştefan nu făceau decât să reproducă sloganurile patriotice care-i plăceau lui Ceauşescu. Se ştie, fostul dictator se vedea în toţi marii domnitori ai României. «Patimile după Ştefan» ar fi fost un film de inspiraţie istorică, dar de mare actualitate azi. Un film psihologic, o analiză shakesperiană: «A fi sau... a nu fi». Aşa cum Mehmed a voit acum 500 de ani să cucerească Europa, s-a întâmplat şi cu Hitler în 1940, când a lansat sloganul «Deutschland uber alles» – «Germania peste tot»“. Este păcat, totuşi, că un scenariu care ar fi promis, având în vedere palmaresul regizorului, şade pe raft, nebăgat în seamă. În concluzie, “eu, ca regizor de film român, nu am dreptul să fac un film ce trebuie să aibă un specific naţional, dacă nu ţin cont de psihologia poporului din care şi eu fac parte. Am dat un răspuns în sens filosofic unui cântec oltenesc: «Şi de-o fi şi-o fi să mor, pân’la vară tot mă-nsor, pân’la vară, pân’la toamnă, să fac fetele să moară, nevestele să dea în boal㻓.

PE APA SĂMBETII
Dinu Cocea si-a început cariera cu un film de haiducie şi a terminat-o cu un film despre un haiduc care dispare din viaţa socială a timpului său “aşa cum am dispărut şi eu din viaţa socială a timpului meu. Am fost eliminat din cinematografia română de Ceauşescu. Scrisesm un scenariu intitulat «Pe apa Sâmbetii». Era o satiră referitoare la construcţiile gigănteşti ce le ordona chiar el. La întâlnirea cineaştilor cu Ceauşescu, în 1981, i-am spus acestuia că cenzura nu s-a desfiinţat, ci s-a mutat la Ministerul Culturii, unde funcţionarii de partid sunt mai catolici decât cei de la cenzură. Scenariul meu fusese catalogat de aceştia ca antistatal şi contrarevoluţionar”.

Regizor şi scenarist

Dinu Cocea s-a născut la 22 septembrie 1929, în comuna Periş, judeţul Ilfov. În 1985, regizorul s-a stabilit la Paris. Din filmografia sa fac parte: “Haiducii” (1965), “Răzbunarea Haiducilor” (1968), “Răpirea Fecioarelor” (1968), “Haiducii lui Şaptecai” (1970), “Săptămâna nebunilor” (1971), “Zestrea Domniţei Ralu” (1971), “Paraşutiştii “ (1972), “La Revolte des Haîdouks” (1972 – serial tv), “Stejar, extremă urgenţă” (1973), “Nu opriţi ventilatorul” (1976), “Lanţul neglijenţelor” (1976), “Instanţa amână pronunţarea” (1976), “Ecaterina Teodoroiu” (1979), “Iancu Jianu, zapciul” (1980) şi “Iancu Jianu, haiducul” (1981). Scenariile la “Răzbunarea Haiducilor”, “Răpirea Fecioarelor”, “Săptămâna nebunilor”, “Iancu Jianu, zapciul” şi “Iancu Jianu, haiducul” îi aparţin.
Citeşte mai multe despre:   arte,   film,   dinu,   ştefan,   iancu,   iancu jianu,   gibson,   mel gibson,   cocea,   dinu cocea

 



Mai multe titluri din categorie

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”
Galerie Foto Jurnalul vă oferă, începând de mâine, o carte specială, cu poveşti în care se împletesc perfect realul cu fantasticul, în stilul marelui scriitor columbian Gabriel Garcia Marquez. L-am provocat pe autorul...

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură
Galerie Foto Povestea lui Isaac Wright Jr., sursa de inspirație pentru serialul Pe viață (For Life) Serialul dramă Pe viață (For Life), care debutează la AXN, din 12 aprilie, în fiecare luni seara, de la ora 22.00, este...

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 
Galerie Foto Cea de-a 74-a ediție a Premiilor BAFTA s-a desfășurat fără public, la Royal Albert Hall din Londra, și a fost prezentată de Dermot O’Leary și Edith Bowman. Filmul Nomadland, al lui Chloé Zhao, a plecat acasă...

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects
Galerie Foto Kunsthalle Bega  Deschidere 17 aprilie 2021, 12.00 - 20.00  17 aprilie - 15 mai 2021    Program de vizitare Marți – sâmbătă,  12- 18     Laurian Popa...

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1
Serialul cu încasări de 3,9 miliarde de dolari pe an – de luni, la TVR1!   Unul dintre cele mai apreciate seriale de comedie, cu un palmares impresionant şi care l-a transformat pe protagonistul Ray...

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
Galerie Foto DAU. Natasha, controversatul film care a câștigat Ursul de Argint pentru contribuție artistică și a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil pe platforma TIFF Unlimited, în premieră...

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE
Galerie Foto În perioada 8-16 aprilie, TEATRUL MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE - Online, eveniment organizat de EURO FOLK ACADEMY, sub auspiciile WORLD ASSOCIATION OF FOLKLORE FE...

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra
ICR Londra lansează o serie spectaculoasă de evenimente sincretice dedicate scriitorului român Liviu Rebreanu. Programul are o durată de zece zile și este prilejuit de lansarea traducerii în limba engleză a...

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști
Galerie Foto Preselecții în perioada 8 aprilie - 3 mai 2021   LIBERTY, printre cele mai actuale proiecte europene în care este implicat Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, finanțat prin Programul Europa...

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București
Galerie Foto Spațiul stradal al galeriei neconvenționale Celula de Artă va fi populat și în luna aprilie cu lucrări și demonstrații de artă, cu care trecătorii pot interacționa direct și fără intermedieri: experimentul...

Competiția One World Romania 14

Competiția One World Romania 14
Galerie Foto Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din...

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm
Galerie Foto Şapte dintre cele mai apreciate filme româneşti recente, printre care documentarul „Colectiv” (2019), nominalizat la două premii Oscar, „Malmkrog” (2020), premiat la Berlinale, şi „La Gomera” (2019),...

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri
Galerie Foto Cartea a fost preluată de Sandro Teti Editore, din Roma, în traducerea profesorului Roberto Merlo. Autoare a 12 romane și a peste 50 de povestiri, Doina Ruști este unul dintre cei mai traduși și apreciați...

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”
Galerie Foto Vineri, 9 aprilie, va avea loc o întâlnire cu scriitorul Gheorghe Săsărman, pe care îl sărbătorim la împlinirea vârstei de 80 de ani. Recenta sa carte, „Alfabetul distopiilor”, a apărut anul acesta în...

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?
Vineri, 9 aprilie, ora 19:00, pe canalele Teatrului Odeon, vă invităm să priviți în culisele primei premiere a anului 2021, spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee, regia...
Serviciul de email marketing furnizat de