x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Actriţa Isabel Karajan, invitată extraordinară a Filarmonicii „George Enescu”

Actriţa Isabel Karajan, invitată extraordinară a Filarmonicii „George Enescu”

de Magdalena Popa Buluc    |    01 Apr 2022   •   12:46
Actriţa Isabel Karajan, invitată extraordinară a Filarmonicii „George Enescu”

Joi,  7 aprilie și vineri, 8 aprilie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul principal Gabriel Bebeșelea, prezintă publicului un concert extraordinar, în care cap de afiș sunt solistul Daniel Ciobanu și actrița  austriacă Isabel Karajan.

Din program fac parte  Kalte Gedichte /Poeme reci pentru actor şi orchestră, de Dan Dediu, pe versuri de Ernst Jandl – primă audiție absolută,  cu participarea actriței Isabel Karajan, lucrare urmată de Concertul nr. 3, în do major, pentru pian şi orchestră, op. 26 de Serghei Prokofiev, cu solistul Daniel Ciobanu, primul artist în rezidență al Filarmonicii, în ipostaza de solist.  Programul se va încheia cu  Simfonia nr. 6, în fa major, op. 68, Pastorala de Ludwig van Beethoven.

După cum declară compozitorul, muzica la cele cinci poeme de Ernst Jandl a fost scrisă cu febrilitate, în primăvara lui 2021. „Am imaginat diferite strategii componistice de apropiere sau de despărțire a intonației textului vorbit de substanța muzicală propriu-zisă, extrasă din solul muzicii romantice târzii și adusă într-un peisaj sonor ruinat, fragmentar și coșcovit. Astfel,evoluția paralelă a muzicii  și textului  creează o lume impermeabilă, teatralizarea personajului-dirijor capătă valențe demiurgice, iar în final, simplitatea cotidiană și naivitatea își iau revanșa printr-un fel de pustiire interioară și pregătirea întru speranța venirii unei lumi mai bune. Ciclul este dedicat doamnei Isabel Karajan”, spune compozitorul Dan Dediu.

Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră de Serghei Prokofiev (1891 – 1953), cea mai cunoscută dintre lucrările sale concertante, este o adevărată piatră de încercare din repertoriul secolului XX. Concertul a fost finalizat în 1921 și a fost interpretat în primă audiţie de compozitorul-pianist într-un turneu în SUA. „Tema cu cinci variaţiuni - partea a doua - aminteşte de stilul clasic, oscilând între formule strălucitoare şi o atmosferă meditativă, cvasi-sentimentală, iar finalul, un rondo, readuce tonul umorului caustic, febril, compensat de splendoarea melodiilor lente interpolate în acestă ultimă parte”, observă muzicologul Octavia-Anahid Dinulescu.

Simfonia nr. 6, în fa major, op. 68, Pastorala de Ludwig van Beethoven a avut premiera pe 22 decembrie 1808, la Viena. „Intenţia principală a lui Beethoven urmăreşte trezirea în ascultători a senzaţiilor, stărilor şi sentimentelor încercate în sânul naturii. La momentul publicării partiturii, compozitorul a insistat, de altfel, ca în dreptul primei părţi a simfoniei să se precizeze: mai mult expresie a sentimentelor, decât pictură. Imnul de mulţumire care încheie Pastorala emană acea pace spirituală a împăcării interioare, în întâlnirea cu natura dătătoare de viaţă şi izvorâtă din iubirea lui Dumnezeu pentru oameni”, apreciază muzicologul Mihai Cojocaru.

Prezenţa doamnei Isabel Karajan este asigurată în parteneriat cu Forumul Cultural Austriac.

 

ISABEL KARAJAN

Actrița Isabel Karajan, fiica legendarului dirijor Herbert von Karajan, impresionează prin interpretările unice, care „cutremură scena”, potrivit publicației Frankfurter Allgemeine Zeitung. Pe lângă aparițiile din film și teatru, actrița a creat concepte personale pentru producții de operă, în colaborare cu regizori celebri, precum Klaus Ortner și Julian Pölsler. Opera „Stillhang” de Christian Spitzenstätter, regizată de Klaus Ortner, cu Isabel Karajan, a fost distinsă cu Premiul de Operă Austriacă în 2020 pentru „cea mai bună primă interpretare”. De asemenea, a jucat în premiera operei „La Piccola Cubana” de Hans Werner Henze, regizată de Pauline Beaulieu, la Staatsoper Unter den Linden din Berlin.

Repere în cariera actriței din ultimii ani includ premiera producției„Tauben Liebe” (r. Klaus Ortner) pentru anul aniversar al lui Beethoven, în 2020, la Festivalul de la Lausitz, alături de actrița Henriette Thimig și pianistul Daniel Ciobanu interpretând muzica Variațiunilor Diabelli de Beethoven. Neue Musikzeitung a caracterizat producția drept „un compact theatrum mundi”. A fost alături de membrii Filarmonicii din Berlin și de la Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, a interpretat-o pe Ioana d'Arc în lucrarea lui Arthur Honegger la Festivalul Saito Kinen din Japonia.  După studiile cu Jean-Laurent Cochet la Paris, Isabel Karajan a devenit mai întâi membră a ansamblului Teatrului Thalia din Hamburg, sub conducerea lui Jürgen Flimm, înainte de a fi invitată de George Tabori să se alăture legendarului său teatru „Der Kreis” din Viena. Datorită limbii materne franceze, Isabel Karajan a avut ocazia să lucreze în teatrele franceze, la Théâtre National de la Colline și la Théâtre de la Tempête din Paris. De asemenea, a jucat la Avignon, la Teatrul Colón din Buenos Aires, la Schaubühne Berlin, la Münchner Kammerspielen și la Schauspielhaus Stuttgart. În teatru, a lucrat cu regizori celebri precum Jürgen Gosch, Thomas Langhoff, Jorge Lavelli, Klaus Michael Grüber. În calitate de recitator, a colaborat cu dirijorii Kent Nagano, Seiji Ozawa, Semyon Bychkov, Serge Baudo și Stanley Dodds.

 

GABRIEL BEBEȘELEA

 

Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Filarmonicii "George Enescu" începând cu stagiunea 2020/21, precum și Director Muzical și Dirijor Principal al Orchestrei Filarmonicii Macedoniei. În afară de acestea, Bebeșelea își continuă activitatea ca Dirijor Principal al Filarmonicii de Stat “Transilvania” Cluj-Napoca, titlu pe care îl deține din anul 2016. Pe lângă aceste poziții, Gabriel Bebeșelea este invitat al unor orchestre precum Royal Philharmonic Orchestra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra (OBC), Orchestre Philharmonique de Marseille, Orchestre National de Lille, Singapore Symphony Orchestra, State Academic Symphony Orchestra of Russia “Evgeny Svetlanov", Orchestra Naţională Filarmonică Rusă.

 

Printre soliștii cu care Gabriel Bebeșelea colaborează se numără: Sarah Chang, Ray Chan, Augustin Hadelich, Valentina Lisitsa, Leticia Moreno, Dimitri Ashkenazy, Alexandra Dariescu, Daniel Ciobanu, Alexandru Tomescu. Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în premieră mondială un CD cu “Pastorale -Fantaisie pour petite orchestre” și oratoriul "Strigoii" de George Enescu. CD-ul a fost lansat la casa de discuri Capriccio în septembrie 2018.Tot atunci, partiturile acestor lucrări au fost publicate la Editura Muzicală a Muzeului Național "George Enescu", Gabriel Bebeșelea având meritul transcrierii manuscrisului lucrării “Pastorale -Fantaisie pour petite orchestre”, dar și al editării și curatelei acestor opere enesciene. În 2017, a înființat ansamblul de muzică veche și nouă Musica Ricercata. În cadrul Premiilor Operelor Naţionale Române din 2014, lui Gabriel Bebeșelea i-a fost decernat premiul pentru “Cel mai bun dirijor”. Absolvent al studiilor de licenţă la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca la clasa maestrului Petre Sbârcea şi al celor de masterat cu maestrul Horia Andreescu la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, în 2018 Gabriel Bebeșelea a obținut titlul de doctor în muzică "summa cum laude" la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti,sub îndrumarea Prof.Univ.Dr.Dan Dediu. Gabriel Bebeșelea este stabilit la Viena, unde a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului, la clasa Prof. Mark Stringer.

 

DANIEL CIOBANU

 

Pianistul Daniel Ciobanu este  primul artist în rezidență al Filarmonicii „George Enescu“, începând din stagiunea 2020-2021. S-a născut în anul 1991 în Piatra-Neamţ şi a început studiul pianului sub îndrumarea meticuloasă a profesoarei Cosma Magdolna. La vârsta de nouă ani a luat, în paralel, ore de pian cu profesoara Delia Bălan, la Bacău. Ulterior a devenit elevul profesoarei Mihaela Spiridon, care l-a îndrumat până la terminarea liceului. În această perioadă, a obţinut numeroase premii la olimpiadele şcolare şi concursurile desfăşurate în ţară.

A câștigat mai multe burse, a studiat în Scoția cu Graeme McNaught și, ulterior, cu Aaron Shorr și Petras Geniusas și a absolvit Conservatorul Regal din Scoția Și-a completat studiile la École Normale de Musique „Alfred Cortot” din Paris, studiind cu Marian Rybicki, și la Universität der Künste din Berlin, avându-i profesori pe Pascal Devoyon și Markus Groh. A câștigat cea mai importantă recunoaștere internațională în 2017, la Concursul „Arthur Rubinstein” din Tel Aviv, unde a câștigat atât Premiul II - Medalie de Argint, cât și Premiul publicului. A urcat ulterior pe scenă la Carnegie Hall, Elbphilharmonie Hamburg, Gewandhaus Leipzig, Konzerthaus Berlin, St John's Smith Square din Londra, Festivalul Internațional „George Enescu” din București și a concertat în Japonia, China, Taiwan, Africa de Sud și Brazilia. Personalitatea muzicală și tehnica distinctă a lui Ciobanu au condus la colaborări importante cu orchestre precum: Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Elb-Philharmonie Hamburg, Filarmonica din Israel și Israel Camerata, Royal Scottish National Orchestra, Filarmonica „George Enescu” și Orchestra Națională Radio. În 2017, Daniel Ciobanu a înființat Festivalul de Muzică Neamț, pentru a crea o platformă internațională pentru tinerii artiști. În stagiunea 2019-2020 a evoluat de mai multe ori sub bagheta dirijorului Omer Meir Wellber, printre acestea numărându-se și debutul pianistului român cu Orchestra Gewandhaus din Leipzig. CD-ul său de debut, cuprinzând lucrări de Prokofiev, Enescu, Debussy şi Liszt, a fost lansat în 2020 şi se bucură de elogiile criticii de specialitate, primind distincţia "Les Chocs du mois" pentru decembrie 2020 a revistei franceze Classica.

 

×
Subiecte în articol: Isabel Karajan