Romania este o tara care nu doar ca da pe-afara de talente, ci si ofera nenumarate scene, concursuri si festivaluri prin intermediul carora 'talentatii' isi blindeaza palmaresul cu diplome fara rezonanta, iar organizatorii mananca o paine bunicica sau pur si simplu isi justifica existenta.
Ca exista locuri de expunere si verificare a valorii artistice a celor mai mici sau mai mari nu-i nici o problema. Ciudat este ca mai toate aceste concursuri care isi aroga, chiar prin titlu, valoarea de 'national' au ajuns sa depene numeroase editii fara ca natia sa stie de existenta lor.
Inainte de a face o trecere in revista a unor astfel de competitii deja 'veterane', trebuie remarcat faptul ca majoritatea festivalurilor nationale se adreseaza copiilor. Va intrebati, poate, de ce? Unul dintre posibilele raspunsuri este acela ca, in general, parintii care pompeaza bani in cariera, repertoriul si imaginea odraslelor pe care le viseaza vedete vor si rezultate palpabile. Atunci, premiile si diplomele oferite de festivalurile 'nationale' si 'internationale' vin manusa pe setea de celebritate a parintilor-investitori.
Festivalul-concurs interjudetean de Muzica 'Omatuta' de la Tecuci a inregistrat in 2011 cea de-a 15-a editie, la care a acordat copiilor cu varste cuprinse intre 8 si 18 ani premii totale in valoare de 1.800 de lei. Festivalul National de muzica usoara 'Color Junior' de la Vulcan (sase editii) nu se adreseaza numai juniorilor, caci in concurs sunt acceptati si juni de pana la 30 de ani. Festivalul-Concurs International de muzica usoara pentru copii si tineret 'Ghiocelul de Argint' de la Barlad (cinci editii) beneficiaza de sprijinul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
In an de criza, Consiliul Local Zarnesti a gasit resurse pentru a organiza Festivalul National pentru Copii si Tineret 'Ecoul Pietrei Craiului', cu trei sectiuni fara nici o legatura intre ele: Muzica instrumentala/clasica/culta, Muzica populara si Muzica pop. Primaria municipiului Slobozia are ambitii mari: de trei ani incoace baga bani in organizarea Festivalului International de muzica pentru copii 'Stelute pe portativ', doar-doar va reusi 'armonizarea tineretului ialomitean si slobozean cu cerintele lumii moderne a Uniunii Europene', dupa cum se specifica in prezentarea avizata de un inspector scolar local. Festivalul National-Concurs pentru prescolari 'Frunza de Stejar' Plopeni a adunat deja sase editii, iar Festivalul International de Muzica Usoara pentru copii 'Ceata lui Pitigoi' de la Galati a ajuns la noua editii.
Astfel de festivaluri si concursuri au loc an de an in Romania, cu nemiluita. Dincolo de discutabila lor utilitate sau de cheltuirea responsabila a banilor publici pentru proiecte culturale fara cap si fara coada, aceste competitii pe care Titu Maiorescu le-ar fi numit 'forme fara fond' fac un mare rau atat copiilor, care ajung sa se creada vedete inainte de a lua o lectie de canto, cat si parintilor, care raman cu senzatia ca niste hartii le transforma progeniturile in artisti.