Iata trei pareri autorizate despre ce s-a intamplat la prima editie a festivalului international din Vama Veche, unde unul dintre prezentatori a fost Catalin Stefanescu, binecunoscutul realizator al emisiunii "Garantat 100%", de la TVR 1. El a declarat scurt si la obiect: "Prima editie a Freedom Jazz a fost un test necesar pentru entuziasmul iubitorilor de jazz de la Vama Veche. Numele festivalului «rimeaza» minunat cu atmosfera acelui loc. Am avut parte de o scena excelenta, de sunet foarte bun si de cateva momente muzicale valoroase. E drept, rezistenta entuziastilor a fost pusa serios la incercare, pana la ore mici ale diminetii. Unii au rezistat, altii nu. Sunt sigur ca editia de anul viitor se va bucura de o selectie mai coerenta si de o programare mai exacta a recitalurilor. Sa ne vedem sanatosi la cea de-a doua editie si sa ne bucuram de muzica buna!". Producatorul executiv Lorin Vasilovici ne-a spus: "Vreau sa ma refer la trei aspecte importante, primul fiind pozitionarea acestui festival, in deplina concordanta cu spiritul anuntului de pe afis.
Freedom Jazz a aratat o mare deschidere spre multe si diverse genuri ale acestei muzici, in egala masura cu artisti romani si din strainatate. Daca genurile au fost foarte diferite, elementul care le-a unit a fost performanta, cu totii fiind nume reprezentative ale jazzului. Aceasta viziune a fost foarte bine primita de public, atat la jazz rockul celor de la Blood Sweat and Tears, cat si la genul clasic reprezentat de Larry Coryell & Philip Catherine. N-au lipsit show-urile, Boo Boo Davis si, bineinteles, varful festivalului, Sergio Mendes, sau performanta romaneasca a proiectului, in premiera, a lui Marius Mihalache au fost receptate cu entuziasm de public. Un al doilea element ar fi ca organizatorii de la Fundatia Bravo si Marius Mihalache, ca director artistic al festivalului, merita toate felicitarile pentru rigoarea cu care au asigurat standardul acestui eveniment, in premiera pe litoral. Este vorba despre echipamentul tehnic complex si in masura sa sustina nivelul performantelor artistice de pe scena, proiectele adiacente – precum expozitiile de grafica (intre noi fie vorba, majoritatea artistilor straini au dorit sa-si ia cu ei portretele realizate de Marian Avramescu), elementele de logistica, transport, cazare, masa. Si al treilea, dar nu ultimul aspect, este ca un asemenea festival poate fi considerat o reusita daca publicul reactioneaza pozitiv sau interactioneaza. Iar la Vama Veche, in Marina Park, se poate afirma cu certitudine ca cei peste 2.500 de spectatori pe seara (care au format un public select, format in special din tineri) s-au bucurat de cele vazute. Pe durata festivalului, Marina Park a fost un spatiu relaxat si primitor, cu tot confortul necesar unui eveniment in aer liber, una dintre atractiile particulare fiind serviciile de catering oferite de Casa Dinescu".
BALCANAMERA
Iata si concluziile lui Florian "Mosu" Lungu, cel mai bun specialist de jazz din Romania: "Initiat si organizat de Fundatia Bravo (Marius Iliev) in parteneriat cu TVR 2 si TV Neptun, cu beneficiul suport al unor sponsori, sprijinitori si parteneri media, Festivalul Freedom Jazz, care a inclus, nota bene, si productiuni de blues!, a beneficiat de o sustinuta promovare media, ca si de o judicioasa punere in pagina organizatorica, avand in vedere amploarea dimensiunilor sale. Intr-adevar, in cele trei seri / nopti prelungite pana la orele mici ale diminetilor, s-au perindat pe scena ridicata in Marina Park din Vama Veche nu mai putin de saisprezece formatii reunind 82 de artisti (46 romani, 36 straini) din sase tari. Publicul numeros si, ne bucura sa o subliniem, deosebit de receptiv daca tinem seama de extensia in timp a celor trei gale consecutive, a aplaudat evolutii de o relevabila diversitate, mergand de la ethno-jazz, Mississippi Delta blues, jazz manouche, alternative blues rock, latino jazz & pop, fusion jazz/funk, chili & lounge electro jazz / ethno, modern blues etc. Dintre artistii romani s-au detasat percutionistul constantean Corneliu Stroe, lider al formulei Balcanamera, vocalistul de blues si specialistul in harmonica Marcian Petrescu cu al sau grup Trenul de noapte, Raul Kusak si Adrian Naidin specializati in redimensionarea creativa a folclorului romanesc, incisivul baterist clujean Adi Tetrade in fruntea noii sale formatii Fusion Dinasty, din care s-a distins claviaturistul concitadin Sergiu Moldovan.
BASORELIEF
Apoi cele doua componente diferite "pastorite" de virtuozul interpret la tambal Marius Mihalache, Romanian Power Trio... si proiectul I Love Romania – un complex nonet ce i-a inclus pe terificul acordeonist Emy Dragoi, pe tobosarul Albert Gheorghe, pe Laurentiu Horja, pe flautistul Marius Gagiu Mandella, pe vocalista Irina Sarbu, pe balerinii Razvan Mazilu si Monica Petrica. Sa subliniem de asemenea contributiile notabile marcate de renascutul Basorelief al lui Mugurel Vrabete, Edi Balasa, Dan "Polymoog" Stesko si Relu Bitulescu, de notoriul grup The Blue Spirit al vocalistului lider Mike Godoroja, de atat de sensibilul tandem Berti Barbera – Toma Dimitriu (un foarte tanar si talentat pianist), ca si de craiovenii si bucurestenii formulei Red Cat Bone. Cat ii priveste pe invitatii de peste hotare, putem vorbi despre nume de prima marime ale scenei internationale, precum tobosarul nepereche Billy Cobham cu band-ul propriu... trioul instrumental vocal cu fratii chitaristi Moses si Johnny Rosenberg..., pianistul, dirijorul, compozitorul septuagenar Sergio Mendes & Brazil 2012..., un grup american de exceptie ce ne-a fost oaspete si la inceputul anilor ’70, unicatul Blood Sweat And Tears; un nemaivazut/nemaiauzit quintet de chitaristi de o admirabila maiestrie interpretativa, in frunte cu celebrii septuagenari Larry Coryell, Philip Catherine alaturi de mult mai tinerii Andreas Dombert, Paulo Morello, Helmuth Kagerer.