• Orchestra Romana de Tineret a devenit, in surprinzãtor de scurt timp, un nume si chiar un personaj colectiv in viata muzicalã romaneascã. ªtiu cã sufl etul acestei initiative se numeste Marin Cazacu. A fost nevoie de cantitãti uriase de rãbdare, insistentã, incãpãtanare,incredere, curaj, indarjire panã la sacrifi ciu de sine... dar, se pare cã a meritat. Cum a inceput acest proiect al cãrui succes defi nitiv este includerea Orchestrei Romane de Tineret in Festivalul International George Enescu?
Ideea acestui proiect am purtat-o in sufl et din anul 1983, cand am fost invitat ca prim violoncelist la Orchestra Internazionale d'Italia, o orchestrã formatã din tineri muzicieni selectati din majoritatea tãrilor europene. De atunci, an de an am trãit aceastã experientã extraordinarã, fi ind implicat chiar in organizareaacestei orchestre panã in anul 2008, cand am considerat cã a sosit momentul ca si in Romania sã ofer posibilitatea tinerilor muzicieni de a se reuni intr-o orchestrã nationalã de tineret.
Sunt un mare admirator al Festivalului International George Enescu, festival la care am trãit emotii greu de descris, si unde am ascultat cele mai bune ansambluri orchestrale din lume. Analizand cu obiectivitate calitatea orchestrelor simfonice romanesti, cu care colaborez anual, am realizat cã apropierea de nivelul de performantã al marilor orchestre europene este posibilã doar printr-un act de educatie muzicalã complementar celui existent.
Acum patru ani am participat la un concurs organizat de Administratia Fondului Cultural National, concurs pe care l-am castigat cu proiectul 'Orchestra Romanã de Tineret – spirit enescian si traditie europeanã'. Cu putinii bani obtinuti de la AFCN si cu ajutorul unor sponsori generosi, am organizat prima scoalã de varã pentru tineri muzicieni in cadrul Festivalului International Enescu si muzica lumii de la Sinaia, ajuns anul acesta la a XII-a editie. Organizatorii festivalului, Fundatia Prietenii muzicii- Serafi m Antropov si Primãria orasului Sinaia au fost ajutati de Filarmonica George Enescu, de UCIMR, de numerosi parteneri si din pãcate mai putini sponsori.
Obiectivele mele erau foarte clare. Imi doream o schimbare de mentalitate a tinerei generatii de muzicieni fatã de pregãtirea individualã si colectivã. Am invitat in fi ecare varã, la stagiile de pregãtire de la Sinaia, profesori pentru fi ecare grupã de instrumente, care sã le insufl e mai tinerilor colegi exigenta si dragostea pentru cea mai fascinantã muncã de creatie colectivã. Alãturi de mine au fost mereu violonistii Liviu Prunaru – concertmaistru al orchestrei Concertgebouw din Amsterdam, Bogdan Zvoristeanu – concertmaistru la Geneva, Marius Nichiteanu, prim violist la Hamburg, contrabasistii Dorin Marc din Germania si Sãndel Smãrãndescu din Romania, Adrian Petrescu, prim oboist al Filarmonicii George Enescu, Stefan Geiger – prim trombonist la Hamburg si mai ales maestrul Cristian Mandeal. Pentru acest proiect am selectat pe cei mai buni tineri din intrega tarã, majoritatea cu varste cuprinse intre 17-28 ani .
Odatã inceput, acest proiect a demonstrat repede necesitatea si mai ales reusita lui. Pentru mine cel mai greu a fost si rãmane strangerea de fonduri pentru a asigura continuitatea acestui proiect, fi ind unul ce se bazeazã mai ales pe fonduri private – anul acesta am avut totusi si o fi - nantare de la Ministerul Culturii si Patrimoniului National . Dacã a fost nevoie de rãbdare, curaj, sacrifi cii, incãpãtanare? Da, a fost nevoie de toate acestea. Dar evolutia acestei orchestre mi-a dat incredere in viitor si mai ales satisfactia de a sãdi speranta in sufl etele acestor tineri fantastici .
• Implicarea maestrului Cristian Mandeal in acest proiect a fost esentialã. Personalitatea sa impune respect iar artistul poate fi usor acceptat ca model.
Nu voi uita reactia maestrului la propunerea mea de a participa la acest proiect. Mi-a rãspuns 'Da, imi place, si vreau din tot sufletul'. Si suflet a pus in toate stagiile de pregãtire si in concertele sustinute la Ateneul Roman, la invitatia Lanto Arte. In aceastã alchimie muzicalã unde se imbinã atat de armonios entuziasmul tineresc cu mãiestria interpretativã, rezultatele profesionale au o dimensiune de nedescris. Am asistat la repetitiile maestrului cu orchestra si m-am simtit participant la cele mai fermecãtoare ore de muzicã si lectii de viatã. Dragostea reciprocã pe care si-o poartã maestrul si orchestra s-ar refl ecta si in urmãtorul episod: intrebat unul dintre tineri dacã ar mai veni la urmãtorul stagiu chiar dacã nu vor fi bani care sã le asigure sederea la Sinaia, Cristian Mandeal a rãspuns: 'As veni pe jos pe langã calea feratã numai sã fi u prezent la aceste stagii'. Tinerii au descoperit in omul si artistul Cristian Mandeal un idol pe care il iubesc si-l respectã profund .
• Am inteles cã, tot datoritã initiativei si strãdaniilor dumneavoastrã, marii Orchestre Romane de Tineret i s-a adãugat in acest an si orchestra 'micã' – Romanian Sinfonietta Orchestra, condusã de maestrul Horia Andreescu. ªi acest nou ansamblu a concertat pentru prima oarã anul trecut la Sinaia, la cursurile de varã, cu un succes real.
Deja din al doilea an, 2009, unde la selectii s-au prezentat foarte multi tineri, am inteles cã mai trebuie infiintatã o orchestrã pentru tinerii exceptionali de la Liceele de muzicã si Facultãtile de muzicã din intreaga tarã. In 2010 si-a fãcut debutul – tot la Sinaia – cea mai tanãrã orchestrã a Romaniei, Sinfonietta junior, cu tineri cu varste cuprinse intre 14 si 22 ani, si condusã de un alt mare maestru, Horia Andreescu. Stiind cat de greu din punct de vedere fi nanciar realizãm aceste stagii, concertele fi nale imi dovedeau cã meritã sã faci orice pentru a vedea bucuria si satisfactia din sufl etul lor si uneori din lacrimile si zambetele lor. Rezultatele celor douã orchestre au depãsit toate asteptãrile. Sunt asaltat de cereri de a participa la urmãtoarele auditii. Mã consider o persoanã fericitã, alãturi de propria familie – si copiii mei cantã in cele douã orchestre –, mã simt ca si cum as avea cea mai numeroasa familie din Romania. Peste 200 de tineri frumosi, buni si dornici sã-si clãdeascã un viitor mai bun.
• Planuri de viitor pentru cele douã orchestre?
Sunt optimist si mai ales sunt un luptãtor de cursã lungã. Acest proiect trebuie sã continue! Pe langã stagiile de pregãtire de la Sinaia, avem in program concerte extraordinare la Ateneul Roman si, pentru anul viitor, primul turneu national al Orchestrei Romane de Tineret. Sunt in pregãtire si alte proiecte nationale si unele turnee internationale .