METALSHOW.LV ● Frailty, între Lovecraft şi mitologia greacă
Frailty
şi-a lansat anul acesta CD-ul de debut, "Lost Lifeless Lights”. Edmunds
şi Girts, doi dintre membrii fondatori ai trupei şi principalii autori
ai pieselor, ne-au dezvăluit cum a apărut unul dintre cele mai
întunecate albume de pe scena metal letonă: sondarea celor mai negre
adîncuri ale sufletului uman, dar şi romanele lui Lovecraft, scriitor
"noir” prin excelenţă.
METALSHOW.LV ● Frailty, între Lovecraft şi mitologia greacă
Frailty şi-a lansat anul acesta CD-ul de debut, "Lost Lifeless Lights”. Edmunds şi Girts, doi dintre membrii fondatori ai trupei şi principalii autori ai pieselor, ne-au dezvăluit cum a apărut unul dintre cele mai întunecate albume de pe scena metal letonă: sondarea celor mai negre adîncuri ale sufletului uman, dar şi romanele lui Lovecraft, scriitor "noir” prin excelenţă.
- Jurnalul Naţional: Sînteţi o trupă letonă, cum aţi ajuns să scoateţi albumul de debut la casa de discuri Solitude Production, din Rusia?
Frailty: E meritul managerului nostru, Janis Jansons, el a negociat acest contract. Ne bucurăm că sîntem la o casă de discuri străină, pentru că asta implică o audienţă mai mare şi mai multe concerte în afara ţării.
- Cum vedeţi scena metal letonă?
Sînt foarte multe trupe, dar fiecare cîntă un cu totul alt gen. Această diversitate e însă un dezavantaj, prin faptul că nu s-a creat o tradiţie în fiecare subgen în parte. Pe segmentul de doom sîntem singurii.
- Ce trupe v-au influenţat?
La început, Paradise Lost, My Dying Bride şi trupe de doom şi death metal. Dar de ceva vreme încercăm să ne definim propriul drum. Includem în piesele noastre şi elemente care nu au legătură cu muzica în sine, cum ar fi experienţele proprii, viaţa umană în general, natura, psihologia, religia, mitologia, iar muzica noastră se leagă de aceste abordări şi viziuni. Nu ne propunem ca albumele să sune într-un anume gen. Ne creăm însă propriul stil, unul psihotic, care să reprezinte stările noastre interioare. Reflectăm şi stări ale altor oameni pe care îi vedem: nebunia şi tristeţea, dar şi bucuria sau fericirea lor.
- Aţi menţionat mitologia şi religia, ce vă atrage din această zonă?
Da, ne pasionează mitologia greacă, dar sînt şi elemente din zona fantasy, mitologia ficţională. Ne fascinează scrierile lui Lovecraft, în special romanele sale care au ca punct central "Necronomicon”, încercăm să încorporăm aceste elemente în muzica noastră.
- Cîntaţi de multă vreme, dar aţi scos primul album abia în 2008. Ce ne puteţi spune despre istoria Frailty?
Ne-am format în 2003. Însă doar noi doi am rămas din prima formulă a trupei. Ne-a fost greu să găsim muzicieni letoni care să se plieze pe stilul nostru. În cele din urmă însă se pare că am găsit oamenii potriviţi, astfel că scoaterea acestui album a devenit posibilă.
Cînd firul Ariadnei duce la ruină
- Este Ariadne din piesa voastră legată de personajul omonim din mitologia greacă?
Da, personifică şi la noi, la fel ca şi în mitologia antică, iubirea, încrederea, dar noi interpretăm mitul într-un stil mult mai apropiat de ideea de doom. Totul se năruie, iar din încredere nu mai rămîne decît o ruină.
- În versurile voastre, totul moare, totul se destramă. Chiar aveţi o piesă intitulată "A Summer to Die”, vara însăşi devine un simbol al morţii pentru voi...
E drept că în fantasy totul e verde, viu, frumos. Dar noi ne aplecăm asupra naturii în mod realist, vedem că totul are şi un sfîrşit. Începutul a fost deja, îl cunoaştem cu toţii, la noi în piese apare sfîrşitul. Totul va dispărea, şi nu ştim ce anume ne aşteaptă.
- Care e povestea piesei "I Know Your Pain”?
E vorba despre intensitatea sentimentelor. Despre o pasiune atît de mare încit iubirea însăşi duce la crimă. E o poveste despre partea întunecată a iubirii.
Dar în "The Fall of Eve”?
E o piesa foarte epică, despre un bătrîn rege războinic care nu mai poate decît să privească decăderea regatului pe care l-a construit prin lupte. Fraţii lui de arme au murit cu toţii, totul e o ruină acum.
"Le mulţumim celor care cumpără produsul original”
- Timpurile se schimbă. Dacă n-ai piese online, aproape că nu exişti. E un dezavantaj sau nu faptul că mp3-urile pot fi ascultate gratis?
Trăim într-o societate postmodernă, în care toate lucrurile se aglomerează, se comasează în acest secol 21: trecut, prezent şi viitor deopotrivă. Perioada mitică şi tehnologia modernă se îmbină. Nu poţi obliga pe nimeni să-ţi cumpere CD-urile dacă nu-ţi cunoaste muzica deja. Însă dacă respecţi cu adevărat o trupă, ar trebui să cumperi produsul original şi să nu te mulţumeşti cu o copie luată de pe Internet. Nu te poţi numi fan al unei trupe dacă nu ai cumpărat nici un CD original. În felul acesta le arăţi că susţii ideile pe care trupa le lansează şi le oferi mijloace de a continua să creeze. Ni se pare absurd să îi îndemnăm pe oameni să ne cumpere CD-urile înainte de a şti ce muzică facem. Oamenii ar trebui să asculte mai întîi muzica şi, dacă îşi permit financiar, abia apoi să cumpere albumul. Nimeni nu ar cumpăra "o pisică în sac”, altfel spus fără a şti ce se află înăuntru.
- Ce concerte veţi mai susţine în viitorul apropiat?
Ne-am aranjat pentru această toamnă un turneu în Finlanda, iar un altul, în Europa Centrală, se află în stadiu de
proiect. La început am fost reticenţi în colaborarea cu Solitude Production, nu ştiam ce ne aşteaptă. Cînd am aflat că sînt ruşi nu am fost prea entuziasmaţi, mai ales că istoria a creat destule prejudecăţi. Şi pentru noi a fost "o pisică în sac” casa de discuri. Însă cu timpul am descoperit că am făcut o alegere bună pentru că mai ales în partea de promovare se descurcă foarte bine. Pentru noi a contat mai mult să scoatem acest CD decît numele casei de discuri. Fără un album, ci doar cu cîteva concerte live, nu poţi să devii cunoscut. Şi totuşi, în noroi poţi găsi şi un grăunte de aur. Iar acesta este începutul filosofiei...