La editia din acest an a Cvadrienalei de Scenografie de la Praga (16-26 iunie), Romania este reprezentata de expozitii si de creatori, publicul acestui prestigios eveniment avand ocazia sa cunoasca atat universul artistic al omului de teatru si pictorului George baron Löwendal (1897-1964), considerat un deschizator de drumuri in scenografia moderna prin decorurile sale realiste, constructiviste si cubiste, cat si proiectele in domeniu ale unor artisti tineri talentati.
Astazi este ziua fasta in care romanii vor etala ceea ce au pregatit pentru Cvadrienala. Daca in prima jumatate a zilei, la Palatul Veletrzni, vor fi prezentate lucrari ale studentilor la sectia Scenografie de la Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica 'I.L. Caragiale' si de la Universitatea de Arte Bucuresti, reunite cu tema 'Eugen Ionescu, Eugène Ionesco', dupa-amiaza, la Galeria ICR Praga, va fi vernisata expozitia 'George baron Löwendal. 'Redescoperirea unui mare scenograf european de la inceputul sec. al XX-lea'. Apoi va fi proiectat documentarul 'Familia Löwendal' realizat de Anca Filoteanu (Premiul APTR 2006) si lansat albumul de scenografie 'George Löwendal – Un aristocrat in luminile rampei'. Maine, la Palatul Veletrzni va avea loc prezentarea standului national al Romaniei.
Curatorul expozitiei despre creatia scenografica a artistului Löwendal este Viorica Petrovici, care a spus, pentru Jurnalul National, ca prin expozitia organizata de Fundatia Löwendal se evidentiaza 'inceputul scenografiei romanesti, intr-o sectiune dedicata maestrilor la aceasta editie a Cvadrienalei'. Cele aproximativ 60 de lucrari expuse la parterul si la etajul galeriei reprezinta schite de decor si de costume realizate de Löwendal, portrete in carbune ale unor actori de la Teatrul National din Cernauti si de la teatre din Bucuresti, majoritatea fiind facute in perioada interbelica. De asemenea, sunt sase machete, cateva marionete, dar si costume create de studenti de la sectia Scenografie a Universitatii de Arte Bucuresti dupa schitele de decor si de costume din aceeasi expozitie.
Potrivit Vioricai Petrovici, 'intersectia dintre desenele originale si aceste machete realizate astazi a fost gandita pentru a dinamiza expozitia si pentru a implica studentii de la Facultatea unde el a fost profesor'. Scenografa remarca si aspectul general al expozitiei 'care este foarte viu, fluent ca circulatie si interactiv, descoperind lumea baronului Löwendal atat din opera sa, cat si din atitudinile acestuia din filme scurte si fotografii. Astfel, studentii de astazi lucreaza, intr-un fel, pe creatia maestrului Löwendal, un mare pedagog la aceasta universitate, preluand 'lectiile' in mod practic. Amintim aici ceea ce spunea pictorul Sabin Balasa despre profesorul Löwendal: 'Daca era Löwendal seara, atunci salile erau pline de studenti... Vorbea rapid, puternic, doua-trei idei fantastice se elaborau intr-un minut... Löwendal lupta sa se construiasca firile, ca oameni; firile marunte nu pot sa faca lucruri speciale! El stia lucrul asta si incerca sa le dea duh, sa le dea suflare!'.
Comisar pe Romania la Cvadrienala de la Praga este Stefania Cenean, care isi exprima multumirea ca exista ocazia de a prezenta lucrari ale tinerilor artisti romani, studenti ai sectiilor de Scenografie de la cele doua institutii de invatamant artistic. Ea spune ca sectiunea rezervata profesionistilor prezinta un stand care are la baza tema 'Arta ca jertfa', pornind de la mitul Mesterului Manole. Standul este o creatie a tanarului scenograf Andrei Dinu, remarcat la ultima editie a Cvadrienalei si de renumitul profesor Arnold Aronson, care l-a mentionat in albumul 'Exhibittion On The Stage: Reflections On The 2007 Prague Quadriennial'.