Teatrul Odeon prezenta acum două luni, la Sala Studio, spectacolul-lectură “Dona Juana” de Anca Visdei, adaptarea, muzica şi coordonarea artistică aparţinând lui Radu Gheorghe, care avea şi un rol de “o mică întinedere”. Personajelor le dădeau viaţă, la masă, Cătălina Mustaţă, Angela Ioan, Marius Stănescu, Gabriel Pintilei, Ionuţ Kivu, Filip Ristovski şi... Radu Gheorghe. A fost prezentă şi autoarea, care trăieşte în Franţa (ea s-a născut la Bucureşti).
Actorul Radu Gheorghe ne-a mărturisit că majoritatea actorilor din distribuţie s-au ataşat de acest proiect, care, de fapt, fusese conceput ca un spectacol pe scenă, în regia Marei Roşu, dar ceva nu a mers şi regizoarea s-a retras. S-au plătit şi bani, căci la “Odeon”, după câte ştim, se onorează contractele. Astfel proiectul s-a finalizat cu acel spectacol-lectură (în traducerea Ancăi Visdei şi a Angelei Ioan) şi care, în opinia lui Radu Gheorghe, a ieşit foarte bine. De aceea şi-au propus să dea continuitate proiectului iniţial, să pună în scenă piesa “Dona Juana”: împreună cu protagonista Cătălina Mustaţă, cu Marius Stănescu şi cu alţi câţiva actori din vechea distribuţie (unii s-au retras, în locul lor venind alţii); regia să o semneze Radu Gheorghe.
Repetiţii în curte
Artistul ne-a spus că deşi echipa proiectului nu are o scenă, actorii lucrează în aceste zile în grupuri, când la el acasă, când acasă la Cătălina Mustaţă, amândoi oferind terasa sau curtea. Cei implicaţi vor ca în septembrie, înainte de deschiderea stagiunii, spectacolul să fie aproape gata. Apoi, vor încerca, potrivit aceluiaşi Radu Gheorghe, să găsească o scenă. Ei îşi doresc mult ca spectacolul să ajungă la Sala Studio a “Odeon”-ului, chiar dacă proiectul aici s-a finalizat. Dacă nu va fi posibil, vor căuta sprijin în altă parte.
“Este vorba de munca noastră, este vorba de o muncă intelectuală (…). Dacă la «Odeon» nu se va continua acest proiect, noi îl vom duce la capăt în alt teatru. La «Odeon» sunt deja condiţii probate (...) La sfârşitul verii, practic la începutul stagiunii, vom avea spectacolul aproape făcut, ceea ce ar economisi mult din cheltuielile care se fac de obicei cu punerea în scenă a unui spectacol, şi ca spaţiu de repetiţii, şi ca timp. Vom avea argumente. Eu şi ceilalţi colegi îi mulţumim directoarei Teatrului Odeon, Dorina Lazăr, care a făcut un efort să finalizeze un proiect în condiţiile în care regizoarea a fost rejectată din motive «tehnice» ca să zic aşa (...). Artistic vorbind, după o lună de zile tânăra regizoare nu fixase nimic şi asta a determinat ruptura. Actorii au intrat în panică. Muzica era gata; pe mine m-au invitat în proiect în primul rând să fac muzica. Doamna directoare a reuşit să ne mobilizeze şi să scoatem spectacolul-lectură”, ne-a spus Radu Gheorghe.
Don Juan la feminin
Actorul a specificat faptul că el a adaptat textul, iar dramaturgul nu a avut obiecţii, ci dimpotrivă – i-a plăcut. “Ţinând cont că autoarea a fost prietenoasă cu noi şi a acceptat transformările operate în text, sperăm să putem obţine în continuare dreptul de a juca piesa ei fără să ne împovăreze cu cine ştie ce sume”, a afirmat Radu Gheorghe, repetând că proiectul va fi dus la bun sfârşit, indiferent dacă “Dona Juana” va fi o producţie a unui teatru instituţionalizat sau o producţie independentă.
Textul are “o idee generoasă, aceea de echilibru între un Don Juan la masculin şi unul la feminin”. Dona Juana îi farmecă pe bărbaţi “cu o preferinţă pentru cei consideraţi inaccesibili... şi care nu rămân aşa pentru mult timp...”.