Cel de-al doilea week-end al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu a fost plin de evenimente culturale şi marcat de prezenţa unor personalităţi din domeniu, care au venit cu spectacole, acceptând şi discuţii cu publicul. Printre figurile proeminente s-a numărat şi regizorul Peter Stein.
Discuţia pe care a avut-o eseistul şi criticul George Banu profesor la Sorbona (spunea că la Sibiu e un “festival al artelor vii”) cu acest magistral creator german (care a construit 20 de teatre în cariera sa artistică) a fost o adevărată lecţie de teatru, iar cei ce îmbrăţişează artele spectacolului au ocazia foarte rar să o audă într-o sală de curs. Oricum, nu mulţi din domeniu s-au înghesuit să-l asculte, să-l abordeze.
Peter Stein (77 de ani) a vorbit despre Germania în care s-a născut, a creat şi pe care a părăsit-o; a vorbit despre dramaturgie, despre actori, despre munca de echipă la un spectacol. Spunea că niciodată nu a concediat un actor în cei peste 50 de ani de carieră artistică; dacă un actor e slab, e vina regizorului, căci regizorul l-a ales să joace. Are o relaţie “emotivă” cu actorul şi nu numai una profesională. Peter Stein e considerat, precum spunea Banu, un lider de echipă. Îl interesează să formeze trupe, ca acestea să existe permanent. A vorbit despre multe, a vorbit, puţin, şi despre marele dramaturg Harol Pinter, pe textul căruia el a montat “Întoarcerea acasă”, spectacol programat în ultima zi a Festivalului de la Sibiu (duminică, 15 iunie).
Teatrul s-a zidit în timp, s-a zidit în memorie, la Sibiu. Pentru a-i continua istoria în cetatea Hermannstadt, anul trecut a fost inaugurată Aleea Celebrităţilor inspirată din Walk of Fame de la Hollywood. Cei dintâi: Eugenio Barba, Ariane Mnouchkine, Silviu Purcărete, Declan Donnelan, George Banu şi Nakamura Kanzaburo al XVII-lea (post-mortem).
Această a doua ediţie de acordare a stelelor pe aleea dintre două ziduri de cetate care începe la baza vechiului teatru al oraşului (azi Sala Thalia) şi duce până la locul pe care se va construi noul teatru al Sibiului, a memorat în acest spaţiu alte nume recunoscute pentru contribuţia lor la artele spectacolului. Evenimentul dezvelirii stelelor a avut loc sâmbătă. Preşedintele Festivalului, Constantin Chiriac, a rostit “motivaţiile” pentru care constelaţia valorilor se extinde, iar aceste noi stele se numesc: Martin Hochmeister (post-mortem), “în semn de respect pentru construcţia, în 1788, în Sibiu, a primului teatru de pe teritoriul actual al României”; Peter Brook, regizor, “pentru uimitoarea sa capacitate de a reforma gândirea şi creaţia teatrală a lumii în ultimii 70 de ani”; Krystian Lupa, regizor, “pentru vocea sa unică în teatrul polonez şi mondial, pentru creaţiile sale care au impus în lume teatrul de artă”; Gigi Căciuleanu, “pentru unicitatea creaţiei sale în lumea dansului şi teatrului, sub semnul muzicii şi al poeziei”; Lev Dodin, “pentru creaţia sa, Maly Drama Theatre – Theatre of Europe, pentru inegalabilele sale spectacole şi pentru generaţiile de actori şi regizori pe care i-a format”; Peter Stein, “pentru felul unic în care a regândit arta regiei de teatru şi operă la final de veac şi început de mileniu”; Radu Stanca (post-mortem), patronul spiritual al Teatrului Naţional din Sibiu, “pentru opera sa dramatică, pentru activitatea de actor, regizor, poet, eseist şi animator cultural (...)”.
A fost multă lume la sfârşit de săptămână în sălile de spectacol, în pieţe şi pe pietonală, unde au avut loc spectacole diverse, prezentate de artişti din România, Italia, Brazilia, Franţa, Japonia, Cehia, Anglia, Belgia, Slovacia ş.a.
De remarcat două creaţii spectaculoase, cu semnătura lui Gigi Căciuleanu şi prezentate sâmbătă în festival: “Mozart Steps” (Teatru Naţional din Sibiu, în care actorii sibieni şi-au arătat extraordinarele capacităţi de dansatori) şi momentul coregrafic din spectacolul “Extaz brazilian şi Viitor anterior” prezentat de fenomenala trupă Cisne Negro Dance Company din Brazilia.
Citește pe Antena3.ro