x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Festivalul de Teatru de la Caracal: un tur de forţă. Cultura e colac de salvare, când ţara e în criză

Festivalul de Teatru de la Caracal: un tur de forţă. Cultura e colac de salvare, când ţara e în criză

de Maria Sârbu    |    20 Mai 2013   •   16:28
Festivalul de Teatru de la Caracal: un tur de forţă. Cultura e colac de salvare, când ţara e în criză
Sursa foto: Marin Raica

„Am demonstrat că un miracol ţine mai mult de trei zile”, spunea duminică seara, în faţa publicului din somptuoasa sală a Teatrului „Ştefan Iordache” din Caracal, Marina Constantinescu, directorul Festivalului de Teatru, referindu-se atât la mica echipă organizatoare, de „doar trei-patru oameni”, cât şi la durata mare a acestui eveniment (zece zile) sau la numărul de spectacole cu valori autentice care s-au jucat la această a treia ediţie. Cunoscutul critic de teatru şi realizator tv a ţinut să mulţumească în ultima zi a acestei sărbători teatrale tuturor celor care au ajutat la săvârşirea unui astfel de miracol cultural: Primăriei municipiului Caracal, care „a sprijinit financiar festivalul” (edilul Eduard Ciocăzanu participând „şi cu sufletul” zi de zi); echipei Teatrului „Ştefan Iordache”, care în trei ani de festival a devenit profesionistă; publicului prezent seară de seară să vadă producţiile artiştilor...

„Au fost zece zile pentru noi foarte grele. Vă mulţumesc că aţi înţeles cu atâta generozitate şi fără foarte multe cuvinte din partea noastră că cea mai importantă investiţie este cultura, că şi acum când ţara e în criză cultura este colacul de salvare, care ne face să trecem puntea mai uşor, mai temeinic. Să ne închinăm în faţa valorilor. Această ediţie i-am dedicat-o lui Victor Rebengiuc (...). E bine să facem reverenţă în faţa valorilor atâta timp cât ele sunt în viaţă. Închidem festivalul cu spectacolul „Dineu cu proşti”, pentru că directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, regizorul acestui spectacol şi protagonistul lui, Ion Caramitru este cel căruia i se datorează începutul reabilitării Teatrului din Caracal pe vremea ministeriatului domniei sale. L-am văzut şi de data acesta cu câtă emoţie a intrat în acest teatru, vizitându-l şi bucurându-se că „Dineu cu proşti” este aici. Toate spectacolele pe care le-am invitat şi anul acesta sunt repere ale teatrului românesc. Sunt trupe fantastice, care aşteaptă să vină mai des la Caracal, să nu fie doar sărbătoarea acestui festival”, a spus Marina Constantinescu.

La această a treia ediţie au fost prezentate în acest teatru, o clădire monument istoric de o frumuseţe rară, douăsprezece spectacole de teatru - repere ale scenei româneşti (Jurnalul Naţional a informat publicul despre majoritatea dintre acestea) - şi „o poveste de demult cu Ali Fantis şi cei 40...”, adică un concert al lui Nicu Alifantis, artistul apropiat artei actoriceşti pe care a şi slujit-o prin muzica sa timp de peste patru decenii.

Festivalul, iniţiat şi organizat de Mişcarea de Rezistenţă, a avut invitaţi de marcă. Cred că puţini ar fi cei care nu ar onora invitaţia la o asemenea sărbătoare culturală. Atunci când este respect pentru valoare, lucrul iese frumos. Dovadă e şi ediţia 2013 tocmai încheiată a Festivalului de Teatru de la Craracal.

Sâmbătă, în festival s-a jucat spectacolul Teatrului de Comedie „Femeia care şi-a pierdut jartierele” de Labiche, în regia lui Silviu Purcărete, din distribuţie făcând parte George Mihăiţă, Horaţiu Mălăele şi Mihaela Teleoacă. Pentru Mihăiţă, important a fost publicul, căci aşa cum mărturisea, „ne-a măgulit cu aplauze”.

Horaţiu Mălăele, cel care face parte şi din distribuţia spectacolului „Dineu cu proşti” de Francis Veber, alături de Caramitru, Medeea Marinescu, Alexandru Bindea, Costina Ciuciulică, Dorin Andone şi Alexandru Georgescu, ne-a spus la finele reprezentaţiei, de duminică seara, că „a fost bun şi publicul, şi spectacolul”.

„Acesta e un spectacol care s-a montat pe o scenă, cum e cea a Teatrului Naţional din Bucureşti, iar aici e o scenă mică. De aceea s-a schimbat puţin decorul, s-a schimbat tonul actorilor. Spectacolul a devenit altfel; a intrat într-un registru realist, a căpătat mult adevăr şi a fost un spectacol special”, a afirmat Mălăele, care a adăugat că publicul de aici a crescut formidabil, de la un an la altul. „Acolo unde este un public înrăit în ale teatrului, spiritualizat şi se cheamă cultură teatrală se presupune a fi un public maleabil şi util. Şi atunci el se lasă după spectacol, înţelege lucrurile mult mai repede. A fost o ecuaţie îmbinată din ambele părţi. Pentru acest public festivalul devine un fenomen”, a mai spus Horaţiu Mălăele.

Ion Caramitru i-a felicitat pe organizatori pentru faptul că au dedicat ediţia din acest an lui Victor Rebengiuc, pe care el îl consideră „etalonul marelui artist de teatru român”, adăugând caracteristici precum seriozitate în profesiune, sacrificiu, inteligenţă a abordării personajelor sau şcoala bună pe care o are. „Îi fericesc pe toţi cei care joacă alături de el, pentru că vrând-nevrând învaţă măcar din mers teatru de calitate. Spun asta pentru că într-un anumit fel sunt şi eu rezultatul unei şcoli care poate fi numită «Şcoala Liviu Ciulei» de la Teatrul Bulandra (...). Caracalul este un oraş privilegiat, având un asemenea edificiu: e frumos, e monument istoric, oferă un spaţiu magic şi o acustică impecabilă; e o frumuseţe care impune respect”, remarca Ion Caramitru.

Pun la finele acestui articol ceea ce ne-a spus actriţa Rodica Mandache, care a jucat şi ea în două spectacole invitate la ediţia 2013: „Mă gândesc acum cu emoţie să venim şi la anul, pentru că a fost ceva extraordinar de frumos, care izvorăşte poate şi din sala asta atât de boierească, regală chiar aş spune, din oraşul acesta atât de blând şi de primitor (...).

×