x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Festivalul de Teatru de la Sibiu, şi la Zoo

Festivalul de Teatru de la Sibiu, şi la Zoo

de Maria Sârbu    |    11 Mai 2011   •   20:39
Festivalul de Teatru de la Sibiu, şi la Zoo
Sursa foto: Eyal Landesman/

O nouă ediţie a Festivalului In­ter­naţional de Teatru de la Sibiu (FITS), cea cu numărul 18, vine să sfideze criza care ţine în chingi unei economia precară a României. În acest an, evenimentul se desfăşoară între  27 mai şi 5 iunie, iar tema aleasă ca reper al întregului program este „Comunităţi”.

L-am întrebat pe Constantin Chiriac, directorul festivalului, pe ce a mizat atunci când a alcătuit programul şi ce aduce nou ediţia actuală. Evident a mizat pe tradiţia culturală formată în toţi aceşti ani; pe „credibilitatea” de care se bucură FITS în diferite instituţii de stat şi organizaţii nonguvernamentale din ţară şi din străinătate, care sprijină foarte multe dintre acţiunile evenimentului.

„Ediţia din acest an are un buget asemănător cu cel al ediţiei trecute, dar, în ceea ce priveşte calitatea, festivalul a crescut cu cel puţin o treime. Cu aceiaşi bani, lucrurile s-au îm­bu­nă­tăţit”, ne-a spus Constantin Chi­riac, aducând spre argumentare nume ale unor companii prestigioase şi ale unor creatori cu renume mondial, prezenţi la festival în 2011, printre care Meno Fortas Nekrosius Theatre Company din Lituania, Yukio Su­zuki Company din Japonia, Teatro de la Abadia din Spania, Teatrul Naţional din Belgia sau Marjanishvili State Drama Theatre din Georgia. Vine la Sibiu cu o trilogie faimosul actor şi regizor italian Ascanio Celestini. S-a extins „zona tânără”, după cum se exprimă Chiriac, adică a crescut în acest an numărul spaţiilor underground. Sunt mai multe spectacole de stradă, prezentate în pieţe, pe bulevard şi în parcuri, iar unul chiar la Grădina Zoologică.

Directorul festivalului îşi laudă şi „marfa” proprie: spectacolele produse de Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu şi programate la FITS, printre care „D’ale carnavalului” de Caragiale, în regia lui Silviu Purcărete sau „Ispita Cioran”, în regia lui Gavriil Pinte, o producţie dedicată centenarului naşterii filosofului Emil Cioran.
Evident, programul este destul de încărcat. La varietatea de spectacole se adaugă conferinţe, ateliere, lansări de carte, vernisaje etc. În opinia lui Chiriac, a crescut numărul participanţilor din străinătate: cu 25% faţă de ediţia trecută.

Constantin Chiriac motivează alegerea temei „Comunităţi” astfel: „Am ales această temă pentru că acum România se confruntă cu o criză profundă tocmai din cauza unei lipse a structurilor comunitare. Când spun comunităţi nu mă refer doar la entitatea geografică: de sat, oraş, regiune, ci vorbesc de tot ceea ce înseamnă o entitate comunitară, vorbesc de comunitatea artiştilor, de comunităţi profesionale etc. Din păcate, aceste lucruri nu sunt structurate în România, mai ales la nivelul artistic. Acesta a fost motivul pentru care am ales tema Comunităţi”.

Astăzi, la conferinţa de presă de la Bucureşti (la sediul Fundaţiei Lowen­dal), prilejuită de organizarea fes­tivalului, Constantin Chiriac îi are in­vitaţi pe mai mulţi ambasadori acre­ditaţi în România şi directori de ins­titute culturale care sprijină com­pa­niile din ţările lor participante la FITS.

×
Subiecte în articol: teatru