x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Banu: "Cultura, substitut al panicii"

0
Autor: Maria Sârbu 12 Iun 2009 - 00:00
 George Banu: /Mediafax

Prelegerile renumitului teatrolog şi profesor de studii teatrale de la Sorbona Nouvelle-Paris, George Banu, reprezintă întotdeauna un prilej de a afla cele mai interesante lucruri din activitatea marilor performeri de pe scena teatrală a lumii - regizori sau actori. De aceea, orice conferinţă susţinută, de obicei la importante festivaluri sau la reuniuni profesionale, interesează pe foarte multă lume - atât din mediul teatral, cât şi din cel literar.



La Festivalul de la Sibiu, recent încheiat, George Banu a prezentat conferinţa "Repetiţiile: între laborator, atelier şi uzină", având la bază noul său volum editat în limba română, la "Nemira", "Repetiţiile şi teatrul reînnoit - secolul regiei". Într-o conversaţie avută cu el, pornind de la acest subiect, i-am decupat gânduri referitoare şi la integrarea teatrului din Est în teatrul din Vest; la identitatea pe care trebuie să o aibă teatrul din zona Estului în contextul zonei Vestului; la conceptul numit "valorile de proximitate", apărut o dată cu anunţarea crizei economice mondiale sau la deosebirile şi asemănările între marile festivaluri de teatru din Europa, printre care se numără şi cel de la Sibiu.

George Banu ne-a mărturisit că ideea de a scrie o carte despre repetiţiile la spectacolele unor mari creatori de scenă este "puţin complicată". Atunci când a plecat din România în Franţa şi lucra la revista Travail Théâtral s-a valorificat, în opinia sa, un singur fel de repetiţie - ceea ce se numea creaţia colectivă. Apoi, discuţia în mediul său despre repetiţie a devenit foarte obositoare şi apăsătoare, iar când a creat o revistă, la Teatrul Naţional din Caen, a spus: "Nici o vorbă despre repetiţii, ci numai despre arta teatrului".

"Era un fel de reacţie violentă contra acestei modernizări excesive a creaţiei colective. Ne-am dat seama, mai târziu, că este cu totul pasionant de a vorbi despre repetiţii, dar de a accepta relativizarea repetiţiilor. Repetiţie înseamnă de a încerca să te apropii de modul individual al fiecărui regizor. Dacă nu, există un mod ideal al repetiţiilor, există un mod individual şi, de aceea cartea reuneşte atât de multe mărturii, pentru că este de fapt o anchetă antropologică despre repetiţii (...). Interesant e faptul să descoperi ceea ce pune în mişcare fiecare regizor. E interesant să afli şi protocolul repetiţiei. Cartea e o invitaţie la accesul către secretul muncii teatrale, fără ca acest secret să fie ideologizat. Fiecare îşi dă un răspuns şi până la urmă contează opera - rezultatul final", mărturiseşte George Banu.

Identitatea teatrului
În discuţia noastră, distinsul teatrolog sublinia faptul că acum nu se mai face o distincţie între teatrul din Est şi cel din Vest, dimpotrivă: "Consider că astăzi, teatrul din vechiul Est este poate cel mai interesant din Europa. Dacă Silviu Purcărete e invitat cu «Faust» la Edinburgh, Warlikowski e invitat la Avignon. La ora actuală, teatrul polonez este cel mai activ pe scenele europene. Cred că e un fenomen extrem de interesant, care provine din faptul că teatrul din Est nu mai e fascinat de teatrul occidental, nu mai vrea să-l copieze şi teatrul din Est e liber şi faţă de propria lui experienţă istorică, dar şi faţă de Occident. Devine un teatru în care ce a rămas din Est e încă prezent în identitatea unui regizor, iar ce-am dorit din Vest a fost integrat. Aceste forme s-au altoit - Estul şi Vestul - şi de aceea mie mi se par cele mai interesante".

George Banu nu este de acord însă cu ştergerea identităţii teatrului din zona estică, o dată cu încorporarea lui în teatrul european. Pentru el este interesant să vadă teatrul polonez sau teatrul românesc integrat în Europa, dar dacă "Europa devine un fel de cazan în care suntem toţi amestecaţi, atunci e periculos". Totodată, el spune: "Mi se pare interesant de a afirma o identitate fără vechile frontiere într-un context de comunicare, fără calificativele obişnuite Est - Vest. În acelaşi timp, calificativele Nord - Sud există. Există un teatru al Nordului şi un teatru al Sudului. De ce să nu existe un teatru al Estului şi un teatru al Vestului?".

În România, cu dragoste
George Banu vine des la importantele evenimente teatrale din România, în special la Festivalul de la Sibiu. Despre multitudinea de producţii aduse în diferite spaţii ale acestui oraş, el remarcă faptul că e politica directorului Constantin Chiriac "de a realiza o unitate pe care marele Festival de la Avignon nu o poate realiza" şi nici nu caută să o realizeze: între ceea ce se numeşte festivalul oficial "In" şi festivalul exterior - "Off", pentru că la Avignon lumea este divizată. Originalitatea Festivalului de la Sibiu însă "constă în faptul că In şi Off sunt integrate în acelaşi program". Despre fenomenul care se întâmplă la Bucureşti în acest an de criză şi anume că se formează cozi la casele de bilete ale teatrelor, în special pentru spectacole cu vedete, George Banu spune că în acest context de criză a apărut un concept numit "valorile de proximitate". Oamenii îşi aleg aceste valori de proximitate, "care sunt valorile culturale". El afirmă: "În Franţa şi în Europa, de altfel, procentajul de frecventare a sălilor de teatru şi a muzeelor a crescut cu 18%, iar procentajul de frecventare a restaurantelor a scăzut cu 14%". În momentul de criză, mulţi aleg cultura în locul plăcerilor culinare, "ca un fel de substitut al panicii, ca un fel de medicament al neliniştii".

Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru,   teatrul,   banu

 



Mai multe titluri din categorie

Jumătatea dispărută sau ce preț are renunțarea la propria identitate

Jumătatea dispărută sau ce preț are renunțarea la propria identitate
Să te reinventezi, să devii persoana care ți-ai dorit dintotdeauna este un lucru de dorit, dar ce se întâmplă când toată această transformare are la bază o minciună? Scriitoarea americană Brit Bennett oferă...

Patru cărţi obligatoriu de avut 

Patru cărţi obligatoriu de avut 
Sunt câteva cărţi care au făcut istorie nu doar în rândul cititorilor, ci şi în rândul criticilor literari. Astăzi vă propune nişte romane premiate cu prestigiosul premiu Pulitzer. Alegerea Sofiei este o...

Ioana Maria Stăncescu, laureată a 'Festival du Premier Roman' de la Chambéry

Ioana Maria Stăncescu, laureată a 'Festival du Premier Roman' de la Chambéry
Ioana Maria Stăncescu, autoarea romanului Tot ce i-am promis tatălui meu este laureata ediției din 2021 a Festival du Premier Roman de la Chambéry, în urma votului a peste 3000 de cititori. Romanul de debut al...

Sărbătorim astăzi Ziua Mondială a Artei

Sărbătorim astăzi Ziua Mondială a Artei
Sărbătorită pentru prima dată în 2012, data de 15 aprilie a fost declarată Ziua Mondială a Artei. O recunoaştere a contribuţiei oamenilor de artă la îmbogăţirea culturii şi spiritualităţii universale....

„La Traviata”, operă în concert, transmisă online de Opera Națională București

„La Traviata”, operă în concert, transmisă online de Opera Națională București
Opera Națională București transmite online opera în concert „La Traviata” de Giuseppe Verdi. Spectacolul din acestă săptămână este un act cultural unic prin concept și calitate, care prezintă iubitorilor...

Femei de Oscar. Cinci actrițe în cursa pentru celebra statuetă

Femei de Oscar. Cinci actrițe în cursa pentru celebra statuetă
Galerie Foto Cine sunt actrițele aflate în competiție și personajele lor   Portretele a două legende ale muzicii, Billie Holiday și Ma Rainey, urmate de o femeie ce se revoltă împotriva abuzurilor făcute de...

PS Claudiu Lucian Pop este noul Episcop de Cluj-Gherla

PS Claudiu Lucian Pop este noul Episcop de Cluj-Gherla
Galerie Foto Preafericitul Părinte Lucian Cardinal Mureșan, Arhiepiscop Major al Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, după ce a primit consimțământul Sinodului Episcopilor Bisericii Române Unite cu Roma,...

HAYDN-MOZART-BEETHOVEN,  sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL, LIVE de la SALA RADIO

HAYDN-MOZART-BEETHOVEN,   sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL,  LIVE de la SALA RADIO
Galerie Foto Apreciatul dirijor vienez SASCHA GOETZEL - care și-a început cariera ca  violonist al celebrei Filarmonici din Viena și este astăzi director artistic onorific al Orchestrei Filarmonice Borusan din Istanbul și...

Când va fi redeschisă celebra catedrală Notre-Dame din Paris

Când va fi redeschisă celebra catedrală Notre-Dame din Paris
Catedrala Notre-Dame din Paris va fi redeschisă în anul 2024, după cum a anunțat ministrul francez al Culturii, Roselyne Bachelot. Totodată, subscripţia publică lansată pentru restaurarea acesteia a permis...

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”
Galerie Foto Jurnalul vă oferă, începând de mâine, o carte specială, cu poveşti în care se împletesc perfect realul cu fantasticul, în stilul marelui scriitor columbian Gabriel Garcia Marquez. L-am provocat pe autorul...

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură
Galerie Foto Povestea lui Isaac Wright Jr., sursa de inspirație pentru serialul Pe viață (For Life) Serialul dramă Pe viață (For Life), care debutează la AXN, din 12 aprilie, în fiecare luni seara, de la ora 22.00, este...

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 
Galerie Foto Cea de-a 74-a ediție a Premiilor BAFTA s-a desfășurat fără public, la Royal Albert Hall din Londra, și a fost prezentată de Dermot O’Leary și Edith Bowman. Filmul Nomadland, al lui Chloé Zhao, a plecat acasă...

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects
Galerie Foto Kunsthalle Bega  Deschidere 17 aprilie 2021, 12.00 - 20.00  17 aprilie - 15 mai 2021    Program de vizitare Marți – sâmbătă,  12- 18     Laurian Popa...

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1
Serialul cu încasări de 3,9 miliarde de dolari pe an – de luni, la TVR1!   Unul dintre cele mai apreciate seriale de comedie, cu un palmares impresionant şi care l-a transformat pe protagonistul Ray...

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
Galerie Foto DAU. Natasha, controversatul film care a câștigat Ursul de Argint pentru contribuție artistică și a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil pe platforma TIFF Unlimited, în premieră...
Serviciul de email marketing furnizat de