O noua editie, a XV-a, a Galei Tanarului Actor HOP se va desfasura la Mangalia, intre 29 august si 1 septembrie, in organizarea UNITER. La sfarsitul saptamanii trecute s-a incheiat preselectia, iar membrii celor doua jurii – unul pentru Individual si unul pentru Grup – au "taiat' mult mai mult in acest an, caci a fost un record de inscrieri. In numai trei zile au avut de urmarit recitalurile a 58 de actori si respectiv spectacolele a 26 de grupuri, insumand 91 de actori.
La Individual, juriul format din actorul Mihai Dinvale, regizorul Silviu Jicman si teatrologul Marius Zarafescu a selectat 20 de tineri, care sunt astfel invitati in concursul de la malul marii: Elena Anghel, Gratiela Badescu, Andrei Chiran, Claudia Chiras, Simona Codreanu, Andrada Corlat, Loredana Cosoveanu, Fulvia Folosea, Bianca Holobut, Andreea C. Hristu, Alex Iurascu, Adina Lazar, Mihai Muntenita, Gratian Prisacariu, Gabriel Sandu, Iulian Sfircea, Emese Simo, Alin Stanciu, Alexandra Tarce si Adrian Tofei.
In afara de recitalurile prezentate, toti acesti concurenti au proba impusa, care consta intr-o interpretare personala, in limita a cinci minute, a unui text ales din operele dramaturgilor Carlo Goldoni, Carlo Gozzi, Lope deVega, Miguel Cervantes, Pedro Calderon de la Barca, Ben Jonson, Christopher Marlowe, William Shakespeare, Jean Racine, Molière, Friedrich Schiller, Goethe. As spune ca sunt norocosi daca ne amintim ca la alte editii la aceasta proba era impus un singur autor.
La cea de-a doua categorie, din comisie au facut parte George Ivascu, Mihai Malaimare si George Mihaita – toti trei actori si directori de teatre -, ei admitand sapte productii la Grup: "Zece', spectacol scris si regizat de actori cu Ági Ábrahám, Juli Albert, Krisztina Bíró, Noémi Daróczi, Éva Imre, Csaba Marosán, Bence Molnár, Rita Sigmond, Emese Simó, Zsolt Vatány; "Ai uitat sa stingi lumina', spectacol de teatru-dans, cu Elena Anghel si Andreea C. Hristu; "Buzunarul cu paine' de Matei Visniec, cu Alexandru Nagy si Stefan Pavel; "Ce zile frumoase' de Samuel Beckett, cu Sabrina Iaschevici si Ionut Visan; "Night on Earth' de Jim Jarmusch, cu Alexandru Bogdan, Anca Dinicu, Dana Marineci, Cosmin Pana, Bianca Popescu si George Rotaru; "Noaptea bufonilor', colaj din Shakespeare, cu Simona Arsu, Andreea Gabor, Marius Munteanu, Razvan Popa si Ana Susca si "Tigrul' de Murray Schisgal, cu Dan Clucinschi si Andreea Tanase.
Ce a insemnat pentru membrii celor doua comisii preselectia din acest an? I-am abordat in ziua jurizarii, adica la finalul celor trei zile de vazut, de dimineata si pana dupa-amiaza, recitaluri si spectacole. Nu le-a fost deloc usor. Mihai Dinvale si Siviu Jicman au mai facut parte din juriu si in alti ani. Numarul mare al tinerilor inscrisi nu i-a speriat insa, pentru ca, asa cum mentiona Dinvale, "orice concurs pentru actorul in devenire este o sansa de a lua contact cu generatia sa, cu un public, de a se descoperi pe sine'. Deci, este o grija manifestata pentru acest nou contingent (sunt admisi in concurs absolventii ultimilor cinci ani).
"Sansa lor de a intra in viata este ca la acest festival de la Mangalia sa apara nu numai directorii de teatre, ci si regizorii, care sa-si caute tinerele talente de care au nevoie in punerile in scena, pentru ca datele sunt flexibile cand e vorba de colaborari. Legislatia e stupida, tembela si nu-ti permite sa schimbi in liniste angajatii. Si pana la urma, pe spatele regiei cade tot', ne-a spus Mihai Dinvale. El crede ca tinerii inscrisi sunt buni, desi i s-a parut ca a fost si ceva usor monoton; unii usor obsedati "de forme de introspectie interioara putin cam hazardate spre zona nebuniei'.
Important este ca au demonstrat ca "sunt talentati'. Ceea ce l-a surprins pe cunoscutul actor si director artistic al Teatrului Mic a fost ca din cei aproape 60 de inscrisi poate doi au avut curaj sa interpreteze pe "un ton ironic', nemaivorbind de comedie. Si nu e vorba de a fi comic, ci de a avea "o paleta cat mai larga'.
Silviu Jicman ne spunea ca ar merita foarte multi sa treaca proba; doar cativa nu ar merita. Asta inseamna ca intre cei 20 de actori alesi va fi o "batalie' crancena. S-a intamplat prima data cand a trebuit sa ii respinga pe acei pe care, cu alta ocazie, i-ar fi acceptat.
Daca Mihai Dinvale a marturisit ca oricand ar juca pe scena cu multi dintre acesti actori, Silviu Jicman a spus hotarat ca i-ar lua intr-un spectacol de teatru regizat la tv (caci el la televiziune lucreaza) pe unii dintre concurenti. Numai ca la televiziunea noastra nu mai e teatrul tv, cum era candva.
Majoritatea concurentilor nu sunt angajati in teatru. La Individual au venit mai multi din tara, de la Cluj, Iasi, Galati, dar si angajati ai Teatrului din Petrosani. Mihai Dinvale aprecia ca dupa atatia ani de jurizare, isi da seama de unde vin concurentii si pe cine i-au avut profesori.
La Grup insa au dominat bucurestenii. George Mihaita, care a facut parte din juriul de preselectie si in alti ani, spunea ca avem foarte multe scoli de teatru, dar sunt putini absolventi buni si ca vina este a profesorilor, care "nu-i indruma cum trebuie'. In opinia sa, unii tineri nu stiu sa-si aleaga texte, ca vin cu texte "greu de interpretat', dar ca a vazut si tineri actori "care promit si acest lucru este important'. Mihaita spunea ca la Mangalia, concurentii trebuie vazuti de manageri. El propune ca premiantii "sa faca un pas marunt intr-un teatru si daca ei confirma pot ramane in acel teatru'. Dar "trebuie sa stie ca nu sunt numai roluri principale in teatru, sunt si roluri mai mici cu care un foarte tanar actor poate debuta alaturi de consacrati'.
"Ei alearga in tot felul de cluburi, impusca, saracii, francul rapid. Dar proiectele lor, acolo unde joaca mult, sunt subtiri. E din dorinta sa apara. Pe cand actorul care vrea ceva apare din dorinta de a spune', sustinea George Mihaita.
In opinia lui George Ivascu, numarul celor care termina Facultatea de Teatru va creste in continuare si tot mai mare va fi dorinta lor de afirmare, dorinta de a fi vazuti. El a vorbit si din pozitia sa de pedagog la UNATC: "Ideea de cariera si de profesionalism este una din marile pericole. Ideea nu inseamna ca doar ma duc la Mangalia si impusc francul. Ideea e ca trebuie sa ai o mentalitate de maratonist, de lunga durata. Am observat ca cei care si-au ales o dramaturgie serioasa, lucruri in care sa-si demonstreze profesionalismul, s-au distantat de ceilalti, care au venit aici sa vada daca le merge'.
Pentru Ivascu "arta nu poate fi intamplatoare'. El ar putea "sa fi descoperit o foarte buna actrita', caci a vazut, dupa cum ne marturisea, o fata care si-a facut rolul in detaliu; ceea ce spunea "era gandit, asumat, trait si nu spus, nu prefacut, nu mincinos.
Mihai Malaimare a remarcat ca in cele 25 de echipe pe care le-au vazut cei trei membri ai juriului "au fost multi tineri foarte buni, cu perspectiva reala'. "In meseria asta trebuie sa ai si noroc. Scoala iti da deprinderi, viata te face sau nu artist. Tine de sansa pe care o ai (...), de cat de tare te lupti pentru ca sansa sa te gaseaca pregatit', a spus Malaimare. Totodata, el a sustinut ca absolventii de teatru nu au mari sanse, pentru ca "sistemul este prost'. Sa ai mai mult de zece scoli de teatru intr-o tara ca Romania "este o stupizenie'.
"Pentru ce ii pregatesti? Nici macar nu-i pregatesti ca sa se descopere pe sine. Ii pregatim pentru videoclipuri, reclame, comicarii de prost gust la televizor, susanele s.a.m.d. (...). Sunt ingrijorat si de refuzul lor, aproape axiomatic, de a se angaja in teatru, de a se angaja intr-un proiect solid, pe termen lung. E o generatie care vrea ceva ce eu nu inteleg', a mai spus Malaimare, care crede ca scoala de teatru de la Cluj pare o scoala preocupata mai mult decat altele.
Desigur, au venit multi actori la preselectie. Totusi nu putem spune ca au venit toti cei buni si foarte buni, care au absolvit in ultimii cinci ani. Dar, in general, la acest concurs se judeca si cum e scoala de teatru din Romania, mai bine zis scolile de teatru din Romania, caci avem, intr-adevar, multe. Sau poate ar trebui sa avem teatre mai multe si o corecta legislatie in domeniu?