Un personaj excentric în America anilor ’20, Zelda Fitzgerald, soţia celebrului scriitor Francis Scott Fitzgerald – reprezentant marcant al aşa-numitei “generaţia pierdută” ¬, va fi înfăţişat pe scena Teatrului Foarte Mic de actriţa Ioana Pavelescu. Spectacolul creat de regizoarea Liana Ceterchi, “Zelda” (The Last Flapper) de William Luce, este de fapt o producţie a Teatrului Pentru Puţini (un spaţiu amenajat în podul unei case din Strada Sofia, iar numele de Teatrul Pentru Puţini i l-a dat marele regizor Andrei Şerban, când a văzut pentru prima dată locul, aici încăpând vreo 20 de spectatori). În pod s-a repetat, dar Ioana Pavelescu şi-a dorit ca acest one-woman show (primul ei one-woman show) să fie văzut de mai multă lume. Şi, apelând la un coleg şi prieten foarte apropiat ei, Mihai Dinvale, directorul artistic al Teatrului Mic, a găsit înţelegere, aşa încât “Zelda” va avea premiera pe 14 mai, ora 19:00, la Foarte Mic. A doua reprezentaţie este programată la 15 mai.
Cu acest spectacol, Ioana Pavelescu revine în familia de la Teatrul Mic, în culisele căruia a crescut, căci la Mic mama ei a fost actriţă. Acum intră în sala mică a acestui teatru cu un spectacol al ei, creând-o într-o sută de minute pe Zelda ¬ femeia care a spart orice convenţie, femeia care a iubit neţărmurit, femeia cu multiple talente. E o tulburătoare poveste pe care personajul o retrăieşte în ultima zi a vieţii sale. E despre geniu, despre dragoste, despre nebunie.
William Luce a făcut portretul doamnei Fitzgerald bazându-se pe ceea ce a scris ea. A dezvăluit contradicţii, mistere ale acestei femei despre care mulţi spuneau că a fost extraordinară.
Găsind textul la Biblioteca Actorilor din New York, Ioana Pavelescu a rămas impresionată, după ce l-a citit, de viaţa tumultuoasă a personajului creat de Luce (autorul este remarcabil prin scrierea unor biografii de oameni celebri şi puse în scenă în prestigioase teatre din lume). Iniţial a vrut să-l joace în engleză, dar apoi a hotărât să îl monteze la Bucureşti. Traducerea, ca şi regia, îi aparţine Lianei Ceterchi.
Despre femeia pe care o întruchipează, Ioana Pavelescu mi-a spus: “Zelda a fost o femeie extraordinar de talentată. Cânta, scria, dansa, picta. Dragostea vieţii ei a fost Francis Scott Fitzgerald despre care s-a spus că se inspira pe ascuns pentru scrierile sale din jurnalul ei. Au avut o fetiţă împreună. Pe la 33 de ani Zelda a fost internată într-un spital de nebuni. Avea comportamente ce puteau să pară numai excentrice, dar probabil era şi o doză de schizofrenie, cum era scris în fişa medicală. A stat 15 ani internată. Ea şi-a adorat soţul, s-au iubit foarte tare, dar a fost această separare. În 1940 el a murit (n.r. – avea 44 de ani), iar ea a murit opt ani mai târziu, în timpul unui incendiu la spitalul în care era internată (avea 48 de ani). Viaţa ei este trăită în scenă ca o amintire”.
Am întrebat-o pe Ioana Pavelescu de ce a ales personajul Zelda, deloc uşor de interpretat, şi ea mi-a răspuns: “Orice actor e provocat când este vorba despre o viaţă importantă: spiritual şi artistic. Viaţa ei nu e o biografie oarecare. La început am zis: Ce text extraordinar! Ce femeie nemaipomenită! Ce posibilităţi îţi dă să comunici oful ei cu care a murit, strigătul ei pe care l-a avut toată viaţă, acesta reieşind din replica «Mi-am cheltuit toată energia ca să nu uit de mine»!”.
Actriţa mărturiseşte că cel mai bine în crearea personajului pe scenă s-au “mulat” părţile tăinuite ale Zeldei, întrebările pe care şi le-a pus, spaimele, nesiguranţa. Pe acestea le simte. Ea şi-a dorit să facă un spectacol şi nu o lectură. Ioana Pavelescu ne-a mai spus că pentru machiaj a ajutat-o mult Alexandru Abagiu, iar “lecţia” pe care i-a dat-o el o ajută în plus la crearea Zeldei. Rochia în care îşi prezintă personajul e semnată Maria Marinescu – fiica sa. “Este o mare bucurie că fata mea, cu talentul şi rafinamentul ei de designer, m-a înţeles şi m-a ajutat foarte mult în gândurile mele despre cum vreau să fie Zelda”, mi-a spus Ioana Pavelescu, mărturisind totodată că este fericită de întâlnirea pe calea spectacolului cu regizoarea Liana Ceterchi.
Citește pe Antena3.ro