...şi a fost spectacolul lui Castellucci, "Hey Girl!", în Festivalul Naţional de Teatru. Lume multă a venit să îl vadă, pentru că este vorba de creatorul care provoacă prin modul său inedit de exprimare artistică, situându-se astfel în topul regiei mondiale, precum îl caracterizează adepţii stilului său avangardist.
"Hey Girl!" a luat naştere în 2006, unindu-şi forţele în naşterea acestei montări mai mulţi producători din câteva ţări. De atunci, spectacolul a tot fost prin lume. Începutul reprezentaţiei te captivează total. Lumina încearcă parcă, sub formă de trăsnet, să vestească trezirea la viaţă a unei fiinţe. Apoi, lumina se revarsă pe scenă, iar pe o masă vedem un corp ce se luptă, cu mişcări lente, să iasă dintr-o protoplasmă. E materia vieţii. Se trezeşte, deci, la viaţă şi încearcă să se curăţe de ceva vâscos ce curge încet. Bucăţile de "material" se desprind de pe corpul fiinţei şi apare femeia. Se dă jos de pe masă şi după ce pielea ei rămâne curată ea este supusă altor transformări, trecând prin anumite etape ale vieţii. Masa rămâne însă să emită acel material care se scurge continuu până la finalul spectacolului.
E o imagine plastică intensă, care acaparează privirea. Apoi apar sunetele, ce cresc foarte tare, pe măsură ce femeia e în chinurile transformării, sunete care pătrund în întreaga ta făptură. Italianul Romeo Castellucci a fost inspirat atunci când a gândit spectacolul "de imaginea unor adolescente aşteptând autobuzul într-o staţie, în faţa şcolii". S-a axat pe momente neexprimate în cuvinte, în care o fată trece de la starea de copil la aceea de femeie. El alege mituri, personaje precum Fecioara Maria, Ioana d'Arc sau Julieta din "Romeo şi Julieta". Viaţa frumoasă şi viaţa dură a femeii create de Castellucci în scenă sunt ca o hipnoză. Fiecare simte ceva la final. Oricum, e meditativ.
Regizorul nu a venit la Bucureşti, dar la 1 noiembrie a susţinut o conferinţă de presă la Moscova, unde va prezenta la anul, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru "Cehov" (25 mai-31 iulie) cel mai nou spectacol al său, aflat acum în lucru, o montare după o nuvelă de Nathaniel Hawthorne. Poate o vom vedea vreodată.
Despre încetarea vieţii va vorbi, prin mijloacele scenice, spectacolul lui Silviu Purcărete "Regele moare" de Eugčne Ionesco, o coproducţie dintre Compania din Paris "Les Arts et Mouvants - Cie ŕ l'endroit des mondes allant vers", Festivalul Ex Ponto din Slovenia, UNITER şi Institutul Cultural Român. Cele două reprezentaţii vor avea loc la Sala Izvor a Teatrului Bulandra, sâmbătă şi duminică, de la ora 21:30. Înainte de cea de-a doua reprezentatie, Silviu Purcărete şi actorii din spectacol vor fi disponibili să aibă o întâlnire pentru "o discuţie deschisă" cu studenţii de la teatru şi publicul (duminică, ora 17:00, Sala Izvor).
În cadrul ediţiei din acest an a Festivalului Naţional de Teatru sunt două spectacole ce reprezintă debuturile a doi regizori: "Exil în pământul uitării" de Andreea Tănăsescu realizat după opera lui Barbu Fundoianu (spectacol independent distins cu Marele Premiu la Gala Teatrului Tânăr) şi "Funcţionarii" după Cehov, în regia lui Alexandru Măzgăreanu (Teatrul Metropolis - UNATC). Ambele creaţii pun în valoare talentul şi inventivitatea celor doi creatori. Andreea Tănăsescu este coregraf, cercetător şi profesor de artă coregrafică la UNATC. Ea a creat un spectacol "interdisciplinar prin juxtapunerea unor forme diferite de arte (dans, teatru, arte vizuale)". Publicul asistă la succesiuni de experimente sonore, vizuale şi coregrafice pornind de la texte scrise de Barbu Fundoianu. Spectacolul va fi prezentat sâmbătă (ora 22:00) şi duminică (21:30) la Centrul Naţional al Dansului.
Spectacolul "Funcţionarii" al lui Alexandru Mâzgăreanu are premiera, cu această ocazie. Distribuţia include actori debutanţi şi actori consacraţi. Cele două reprezentaţii programate se vor desfăşura sâmbătă, ora 18:00, şi duminică, ora 11:00, la Teatrul Metropolis.
Citește pe Antena3.ro