x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Premiile Senatului și nominalizările pentru premiile Galei UNITER 2024

Premiile Senatului și nominalizările pentru premiile Galei UNITER 2024

de Redacția Jurnalul    |    26 Mai 2024   •   23:55
Premiile Senatului și nominalizările pentru premiile Galei UNITER 2024
Sursa foto: Uniter

Ediția a 32-a a Galei Premiilor UNITER va avea loc luni, 27 mai 2024 la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale.

Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 26 februarie 2024 Senatul a decis următoarele premii:

Premiul de Excelență „Ion Caramitru”: VALER DELLAKEZA, pentru o carieră excepțională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul „Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii

Premiul pentru întreaga activitate actriță: OANA PELLEA

Premiul pentru întreaga activitate actor: DAN CONDURACHE

Premiul pentru întreaga activitate regie: PETRICĂ IONESCU

Premiul pentru întreaga activitate scenografie: VIORICA PETROVICI

Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: MIRUNA RUNCAN

PREMII SPECIALE

Premiul special se acordă actorilor Rodica și Mugur Prisăcaru pentru performanța în arta teatrului de păpuși și marionete

Premiul special se acordă Operei Comice pentru Copii din București pentru coerența și consistența programelor de educație prin artă a publicului tânăr

Premiul special se acordă Centrului Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița pentru inițierea și realizarea proiectelor teatrale „La câțiva oameni distanță de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim și „Tinerețe fără bătrânețe”, workshop condus de Silviu Purcărete

Premiul Președintelui UNITER:

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU DE LA SIBIU – 30 de ani

 

NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2024

Pentru a XXXII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina Epîngeac, Cristina Rusiecki și Octavian Szalad.

Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023.

Nominalizările pentru anul teatral 2023 sunt următoarele:

Cel mai bun debut

Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa

Ármin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, scenografia Luna Salamon, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia Andrei Măjeri, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

„No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma, Radio Guerilla

„Numai pentru totdeauna” de Ana Creţu, Radio Guerilla

„Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă și Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociația Șangri-La Artistic Ground și Teatrul Național Radiofonic

Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerilla

Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea și adaptarea radiofonică Magda Duțu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune

Cea mai bună scenografie

Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia”, conceptul, regia, muzica, coregrafia Natasza Sołtanowicz, textul și dramaturgia Joanna Kowalska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun actor în rol secundar

Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna cs. Kiss, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa

Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila

Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Crenguţa Hariton pentru rolul Stareța Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Mădălina Muşat pentru rolul din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia Cristian Ban, scenografia Irina Chirilă, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiță, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Cel mai bun actor în rol principal

Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica și versurile Stephen Task, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, decorul Adriana Grand, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti

Şerban Gomoi pentru rolul Don Juan, fiul lui Don Louis din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Teatrul Metropolis Bucureşti

Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Cea mai bună actriţă în rol principal

Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, decorul Mirela Trăistaru, costumele Ioana Colceag, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti

Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Márta Kovács din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu”  de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti

Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, decorul Theodor-Cristian Niculae, costumele Sabina Reus, Teatrul Mic București

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen pentru regia spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „TSCHICK. De ce am furat maşina”, dramaturgia Rudolf Herbert, scenografia Clara Ștefana, Teatrul German de Stat Timișoara

Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti

Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Natasza Sołtanowicz pentru regia spectacolului „Anomalia”, textul și dramaturgia Joanna Kowalska, scenografia Marianna Syska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun spectacol

„1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

 „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

„Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Szőke, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

„Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)

Oltiţa Cîntec

Mirela Patureau

Irina Wolf

Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută

 „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

„Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

 „Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, scenografia Mădălina Marinescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii

„Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

„Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugène Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – François Auber, regia Cristian Mihăilescu, costumele Iolanda Mutu, decorurile Adrian Damian, Opera Comică pentru Copii Bucureşti

 „Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, direcția de scenă Selma Dragoș, spațiul și instalația tactilă Gabi Albu, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti

Cea mai bună muzică originală şi sound design

Grzegorz Bieńko pentru sound designul din „Anomalia”, conceptul, regia, muzica, coregrafia Natasza Sołtanowicz, textul și dramaturgia Joanna Kowalska, scenografia Marianna Syska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”

Adrian Piciorea pentru muzica și sound designul din spectacolul „(R)evoluţie”. Ghid de supraviețuire în secolul XXI de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, scenografia Theodor-Cristian Niculae, Teatrul Excelsior Bucureşti

The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu,  Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Cel mai bun video design

Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi

Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările și mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoș Alexandru Mușoiu, costumele Șteff Chelaru, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

Cel mai bun lighting design

Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană

Botond Nagy pentru lighting designul spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Velica Panduru, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: nominalizari GALA PREMIILOR UNITER