Un sumar dedicat prezentului
„Teatrul azi rămâne o revistă care ilustrează actualitatea. Ne propunem să surprindem realitatea teatrală românească la zi. Cu siguranță nu exhaustiv, însă suficient de elocvent pentru a o evidenția în aspectele ei multiple (actualitate.RO), punând accentul, în fiecare număr, pe evenimentele sau subiectele ce pot constitui un punct fierbinte al momentului. Ne interesează să păstrăm un dialog cu artiștii și managerii de vârste diferite, să-i provocăm în a-și exprima gândirea, estetica, programul (semnături de creator, interviul ediției). Nu vom ocoli polemicile artistice, dar ne interesează valoarea. Și, mai ales, ne interesează să punem teatrul în context. Credem că un act artistic nu poate fi tratat izolat de componenta teoretică (începând cu numărul viitor, vom urmări, printr-o nouă rubrică, cele mai recente teorii, studii teoretice sau poetici teatrale), la fel cum credem că teatrul românesc trebuie interconectat cu ceea ce se întâmplă în spațiul teatral internațional. Și, mai ales, nu vom gândi prezentul, fără a ne asuma trecutul și fără a investi în viitor (new generation)...” – ne scrie redactorul-şef Oana Borş, în editorialul care deschide recentul număr.
Pe cine şi ce vom citi în numărul 7-8?
- Accentul acestui număr a picat pe cea de-a XXIX-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, eveniment surprins în numeroasele sale ipostaze prin interviuri, cronici şi articole de sinteză, semnate de Călin Ciobotari, Ion Parhon, Alina Epîngeac, Irina Zlotea, Oana Borş, Claudiu Groza, Octavian Szalad, Adina Bardaş şi Maria Rotar.
- Debutul rubricii semnături de creator este dedicat vizionarului regizor Peter Brook. Criticul şi teoreticianul teatral George Banu ne oferă un tandru portet al acestui mare creator, reflectând la dialogul neîncetat pe care Peter Brook l-a avut cu Estul măcinat de tumultul totalitarismului şi al renaşterii post-revoluţionare.
- În interviul ediţiei, regizorul Eugen Jebelanu, întrebat de Tiana Alexe, povesteşte despre premiera spectacolului Pescăruşul, despre teatrul său şi menirea acestuia, despre subiectele, fricile şi temele care trăiesc în universul său artistic.
- Mihaela Michailov propune un eseu despre contemporaneitate în actul teatral şi face un studiu de caz pentru a identifica elementele care menţin un text de tradiţie valabil şi relevant pe scenă, pentru publicul secolului XXI.
- În actualitate.RO avem o selecţie de articole despre câteva dintre numeroasele premiere şi festivaluri ale sfârşitului de stagiune 2021-2022. Autorii care au radiografiat această puternică revigorare a vieţii teatrale româneşti, după perioada pandemică, marcată de incertitudine şi restricţii, sunt: Ruxandra Cesereanu, Călin Ciobotari, Doru Mareş, Ioana Petcu, Cristina Rusiecki, Mariana Ciolan, Irina Zlotea, Raluca Tulbure, Ada-Maria Ichim, Carmen Mihalache, Raluca Cîrciumaru, Adrian Mihalache, Nicolae Prelipceanu, Luana Popa şi Diana Parpalea.
- Rămânem conectaţi şi la tendinţele internaţionale. Irina Wolf a scris un material concentrat despre teatrul în condiţii de război în Ucraina. De asemenea, s-a oprit asupra a trei evenimente culturale de prestigiu: Wiener Festwochen, Bienala de Teatru de la Veneţia şi premiera Divina Comedie – Paradisul (r. Ermanna Montanari și Marco Martinelli) de la Ravenna. În schimb, Oana Borş şi-a îndreptat atenţia spre Romeo Castellucci şi al său BROS.
- Pentru new generation, Teodora Florea a invitat-o pe tânăra regizoare Teodora Petre, la un dialog sincer, colegial-prietenesc şi optimist despre cum se poate face teatru cu bucurie chiar şi atunci când pare că nu toţi sorţii sunt în favoarea ta.
- Pe raftul de teatru, Oltiţa Cîntec a aşezat volumul aniversar 100 de spectacole în 100 de ani la Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, iar Raluca Tulbure şi Valentin Chifor au ales Ariel din spatele scenei, o carte coordonată Elisabeta Pop şi Raluca Sas Marinescu, dedicată discretei meserii de secretar literar.
Noua noastră faţă
Acum, într-un format elegant, mai condensat şi mai uşor de colecţionat pe raftul revistelor preferate, imaginea alb-negru se îmbină cu cea color, totul pentru a permite valorii artistice să strălucească în prim-planul publicaţiei. Graficianul Laurenţiu Buglea, ne-a propus un layout modern, în care textul, imaginea şi simbolul sunt armonizate pentru a povesti despre lumea teatrală aşa cum o vedem noi la Teatrul azi. Cu atenţie pentru cuvântul scris, dorim ca prin acest nou aspect vizual nu doar să ilustrăm, ci să surprindem o sclipire din atmosfera şi dinamismul lumii teatrale.