Baritonul Dan Iordăchescu, una dintre cele mai strălucite voci ale Operei Române, ne mărturiseşte că tenorul Costel Busuioc l-a uimit din primul moment în care l-a ascultat… concursul “Hijos de Babel
“Prin frumuseţea glasului, căutăm să pătrundem în minţile şi în sufletele oamenilor, să lăsăm amintiri minunate…”
Baritonul Dan Iordăchescu, una dintre cele mai strălucite
voci ale Operei Române, ne mărturiseşte că tenorul Costel Busuioc l-a uimit
din primul moment în care l-a ascultat… concursul “Hijos de Babel”: “De la început
am surprins faptul că este o voce nelucrată, dar în acelaşi timp miraculos
de bine dotată. În cele trei dimensiuni esenţiale ale vocalităţii tenorale,
vocalităţi foarte dificile, Costel Busuioc este o voce cum sînt puţini la
noi şi chiar în lume. În primul rînd întinderea vocală, prima dimensiune, este
extraordinară. Merge de la registrul grav pînă la registrul acut cu o uşurinţă
uluitoare. A doua dimensiune – extinderea vocii este amplă şi sonoră cu un timbru vocal cu totul
deosebit, un timbru care aş putea spune că aparţine marilor tenori. Îl
clasific printre marii tenori din aceste puncte de vedere. A treia
dimensiune, înţelegerea actului sonor şi estetismul vocal sînt uimitoare
pentru cineva care nu a studiat.”
MIRACOLUL VOCII.
Prin ceea ce a demonstrat la concursul “Hijos de Babel” Costel Busuioc poate
deveni un mare tenor. “Poate fi unul din marii tenori ai lumii, printre puţinii
pe care i-a dat România, dacă va fi bine condus şi ajutat, este de părere Dan
Iordăchescu. “Există profesori la New York, la Milano sau la Roma care
realmente pot face minuni pentru el, care este la început de drum. Spre exemplu
la New York
ar putea studia cu profesorul Bill Schuman, iar în Italia, la Milano, cu
celebrul Carlo Bergonzi. Costel Busuioc are o voce clară, sănătoasă, dispusă să
primească toate indiciile favorabile, ca vocea lui să se dezvolte şi în întindere
şi în susţinere.
PERFORMANŢA. “Susţinerea”
este foarte importantă mai ales pentru un tenor. Cînd vorbesc de susţinere mă
refer la respiraţie. Marea performanţă a cîntului, aşa cum spunea marele tenor
Caruso, constă în respiraţie. Ai o respiraţie bună, poţi ajunge la performanţe
extraordinare. El are nevoie de cel puţin doi ani de studiu pentru că este
deja foarte avansat în vîrstă. Acesta este marele dezavantaj. De obicei, cîntăreţii
sînt luaţi şi tehnicizaţi, şcoliţi de la vîrsta de 18-19 ani, maxim 26 de ani,
ori el a trecut de mult de aceste vîrste. Pentru asta trebuie multă atenţie şi
mulţi bani.”
NOSTALGIE. Costel
Busuioc poate deveni un model mai ales pentru generaţia tînără. Păcat că nu ştim
să ne apreciem valorile şi realizarea lor, se face în altă ţară.
“Trebuie să ne gîndim bine la ce se întîmplă cu arta noastră lirică, cu arta
noastră dramatică, ce se întîmplă cu cultura românească”, mărturiseşte
baritonul Dan Iordăchescu.
DE PE ZID. “Dacă trebuie să meargă în străinătate şi datorită
unui concurs venit la întîmplare destinul său poate să se schimbe… Altfel, el cînta
stînd pe ziduri şi punînd cărămizi una după alta. Ei bine, el a fost ascultat
de colegi de breaslă care l-au înţeles, şi ei, ca şi mine au fost uimiţi. Aşa
a fost propus pentru concurs, unde tot timpul a ţinut locul întîi. A fost primul
clasat în permanenţă. Chiar şi juriul, la un moment dat, oarecum impresionat
de tandreţea cubanezei, a vrut să-i dea acesteia premiul cel mare, dar lumea
de pretutindeni a protestat şi prin e-mail-uri şi sms-uri l-a declarat învingător.
De acum înainte Dumnezeu să-l ajute în seriozitate, şi în exprimarea
estetismului vocal, pentru că în definitiv asta exprimăm noi cu vocea. Prin
frumuseţea glasului căutăm să pătrundem în minţile şi sufletele oamenilor, să
lăsăm amintiri minunate prin frumuseţea ideilor expuse de glasul nostru care
merg către minţile şi sufletele oamenilor. Glasul nu e al trupului, glasul e
al minţii şi al sufletului. La el aceste daruri naturale există din plin şi din
acest motiv Costel Busuioc trebuie să devină un mare tenor!”
Iubitor de musică frumoasă
Nicolae Herlea, celebrul bariton român care a încîntat marile scene ale lumii alături de nume consacrate ne spunea chiar cu o zi înaintea de marea finală a concursului “Hijos de Babel” despre Costel Busuioc: “Pentru a ajunge un artist de valoare este nevoie, pe lîngă talentul cu care ne înzestrează Dumnezu, de foarte multe studii. Operele, concertele, arta muzicii sînt foarte grele. O reuşită nu se bazează în totalitate pe talent. Oricum, eu îi doresc mult succes, ca oricărui iubitor de muzică frumoasă.
Trebuie să înceapă:Abecedarul muzicii!
Baritonul Nicolae Herlea l-a ascultat pe Costel Busuioc interpretînd aria “La Donna e mobile”, din opera “Rigoletto” de Verdi, care s-a dovedit a fi greu de interpretat. “Sînt de părere că ar trebui să o ia de la început, să înveţe notele, iar acestea nu se învaţă decît în trei sau patru ani. Depinde foarte mult de el, de cine îl sfătuieşte. Trebuie să înceapă abecedarul muzicii, pentru că nu poate să înveţe mereu după ureche. În decursul timpului nu toţi care au avut voce au putut să facă şi carieră. Cariera se construieşte prin studiu.”
De la Caruso la Stracciari
Pentru a face performanţă trebuie să o iei de tînăr cu biblioteca, ne povestea Nicolae Herlea, “trebuie să cunoşti personajele, trebuie să intri în psihologia rolurilor. Este foarte greu. La cei optzeci de ani ai mei, am văzut şi am auzit în viaţă mari interpreţi. De la Caruso pînă la Ruffo şi Stracciari, artişti care au studiat enorm de mult. Încă de la vîrsta de 17 ani am făcut vocalize trei ani încontinuu, pentru a-mi forma «instrumentul» fără de care nu poţi să redai acutele respective. Lui Costel Busuioc Dumnezeu i-a dat o voce foarte bună pentru a putea cînta, dar fără studii este dificil.”