ÎNTRE DOUĂ MUZE ● Prins între Terpsihora şi Thalia, Nicu Alifantis nu se poate hotărî pe care s-o aleagă. Aşa că le alege pe amândouă.
De parcă s-ar fi vorbit între ei, cei trei oameni de teatru pe care i-am abordat spre a ne povesti despre relaţia dintre Terpsihora (muza muzicii şi a dansului), Thalia (muza comediei şi a teatrului) şi Nicu Alifantis, au folosit aproape aceleaşi cuvinte. Poate că, tocmai pentru că toţi trei îl cunosc pe Nicu de foarte mult timp, au ajuns la aceeaşi concluzie: artistul nostru nu e doar un tip înzestrat cu mult talent, ci şi un om de mare caracter.
Acum exact 30 de ani, Ecaterina Oproiu îl definea, simplu, "Acel mucalit, adeseori senzaţional radiolog al sentimentelor contemporane, pe nume Nicu Alifantis". Cam de tot atâta timp, poate chiar de un pic mai mult, se cunosc Nicu şi Gabi (pentru conformitate, Gabriel Iencek).
200 DE PIESE. "Ne-am cunoscut printr-un prieten comun, Alexandru Tocilescu, prin 1973. Eram la un chef, un grup de prieteni, când Nicu ne-a cântat o noapte întreagă, peste 200 de piese. Toate cu texte de mari poeţi – Dimov, Eminescu, Barbu... Fiecare piesă, un alt gen. Mi s-a părut o mare performanţă, pentru un puşti de 19 ani, cât avea pe atunci Nicu. Un tip incredibil, aşa l-am perceput", îşi aminteşte Iencek. În anii următori, cei doi au colaborat ocazional, până când a venit momentul în care Gabriel Iencek, Mihai Perşa şi Gelu Colceag l-au introdus pe Nicu în Cenaclul Flacăra. Un lucru nu tocmai uşor, judecând că primele locuri pe scenă erau deja ocupate de Doru Stănculescu, Mircea Vintilă, Victor Socaciu şi alţi mari folkişti. "Ei bine, Nicu a rupt sala – continuă Iencek – ceea ce i-a cam deranjat pe «veterani». Imediat i-au apărut vorbe că nu e folk ce cântă el. Dar timpul a trecut şi iată-l acum pe Alifantis alături de «veterani», buni prieteni şi colegi". Timpul a trecut şi peste Iencek şi Alifantis, "la bine şi la rău", întărindu-le prietenia: "Dacă nu vorbim câteva zile, înseamnă că s-a întâmplat ceva rău!".
RECTOR ŞI STUDENT. "Nici nu mai ţin minte de când îl cunosc", îşi începe Gelu Colceag, râzând, povestirea. Nu fiindcă n-ar avea ţinere de minte, dar i se pare că de la prima lor întâlnire a trecut o viaţă. A trecut cam tot atât cât şi în cazul lui Iencek: vreo 30 şi ceva de anişori.
Tot Tocilescu, tot muzică, tot Flacăra: "Vechii folkişti îl acuzau de specificitatea glasului său sentimental, italienesc – dar tocmai asta mergea la sufletul publicului", spune Colceag. Nu doar amici, ci şi colegi de echipă în teatru (Colceag – regizor, Alifantis – compozitorul muzicii de scenă pentru piesele "Baba Hârca", "Barrymore", "Cadavrul viu" şi "A 12-a noapte"), cei doi s-au trezit într-o situaţie uşor stranie anul trecut. "L-am descoperit pe Nicu student la UNATC, secţia Teatrologie. Eu eram decan atunci, între timp am devenit rector, iar Nicu era student în anul I. Nici n-am ştiut că dă examen! Am avut surpriza să regăsesc în el, în calitate de student – poate cel mai în vârstă student al UNATC – acelaşi om serios, ordonat, organizat, de mare caracter. Chiar dacă ai zice că viaţa de artist îi ocupă mult timp, are o prezenţă foarte bună la cursuri şi învaţă pe brânci. Asemeni studentului bătrân al lui Cehov, este plin de entuziasm şi de idealuri", încheie dom’ profesor.
Maestrul Ion Lucian vine şi el să întărească cele spuse până acum, chiar dacă oamenii şi timpurile nu i-au permis să aibă întotdeauna o relaţie caldă cu Nicu Alifantis. "Dincolo de talentul enorm stă un om de un mare caracter, lucru pe care nu poţi decât să-l saluţi în ziua de azi, când invidiile din showbiz alterează caracterele. Aş îndrăzni să spun că mi-e prieten", zice, cu modestia unui maestru, Ion Lucian.
A impresionat criticii şi spectatorii deopotrivă. Din emoţiile celor dintâi au rămas cuvinte tipărite în presa vremii şi a vremurilor, din care îndrăznim să redăm câteva.
PÂNĂ LA ÎNGERI
"Nicu Alifantis ne scrie cu sufletul pe cântecul vieţii fiecăruia din noi cuvintele-i simple, afectuoase, dulci-amare, lasându-ne destrămaţi o clipă, reînviindu-ne apoi, mai bucuroşi, mai teferi, întru poezia-i caldă. În inima mea, toată blândeţea-l simte poet de când lumea şi-s fericit să o spun şi altora. Şi s-o repet până la îngeri!" (Emil Brumaru). "În aceste două spectacole (n.r. Chira Chiralina şi Mediterana), muzica rafinată a lui Nicu Alifantis contribuie la înălţarea emoţiilor şi la sublinierea nuanţelor dramatice." (La Marseillaise, 1999). "«Nevestele vesele din Windsor» este un musical, o voioasă comedie tragică, cu cântece antrenante, al căror autor, Nicu Alifantis, este un muzician cunoscut şi, mai ales, inspirat." (Radu Anton Roman, România literară, 1978). "Când se află la microfon are vehemenţa unui mesager." (Adrian Dohotaru, Flacăra, 1975).
FILMUL NU ÎI E STRĂIN
Din 1978 până azi, Alifantis şi-a pus emoţiile componistice în muzica a vreo 17 filme, dintre care amintim aici "Speranţa", "Moara lui Călifar", "Drum către viaţă", "Echipajul", "Aripi de zăpadă", "Drumeţind prin Bucureşti", "Harap-Alb", "Unde eşti, copilărie", "Lotus" şi sitcomul "Cumetrele". Nicu Alifantis a cântat tema filmului "Ringul" (regia Sergiu Nicolaescu, muzica Adrian Enescu, 1979) şi a interpretat rolul Radu Cantacuzino în "Bietul Ioanide" (regia Dan Piţa, 1979).
ÎNTREBAREA CORECTĂ E CU CE REGIZOR NU A LUCRAT?!
Spaţiul editorial devine frustrant prin micimea lui când eşti pus în situaţia de a prezenta toate piesele de teatru pentru care Nicu Alifantis a compus muzica. Asta pentru că, în 36 de ani, s-au adunat vreo 105. E mai simplu să enumerăm regizorii alături de care a lucrat: Constantin Dinulescu, Mircea Creţu, Alexandru Tocilescu, Zoe Anghel Stanca, Mihai Radoslăvescu, Sassy Brahim, Eugen Motric, Cristian Pepino, Cornel Todea, Eusebiu Ştefănescu, Nicolae Scarlat, Sanda Manu, Gheorghe Marinescu, Alexandru Colpaci, Nae Cosmescu, Silviu Purcărete, Eugen Mercuş, Cristian Hadji Culea, Mihai Perşa, Constantin Dicu, Harry Eliad, Anca Ovanez, Gelu Colceag, Dana Dima, Marian Negrescu, Mihai Mălaimare, Gabi Iencek, Radu Dinulescu, Ion Lucian, Mircea Cornişteanu, George Motoi, Daniela Anencov, Alexandru Darian, Ioan Ieremia, Ion Ardeal Ieremia, Cătălina Buzoianu, Vlad Mugur, Mihai Mănuţiu, Cornel Mihalache, Alice Baarb.
MICI ROLURI MUZICALE
Nu de puţine ori a declarat Alifantis că teatrul e prima sa dragoste. Înamorat până peste poate de scenă, Nicu nu s-a limitat doar la a compune muzică pentru aceasta. Roluri mai mici, legate de muzică, i-au venit mănuşă în spectacolele "Philadelphia, eşti a mea" (alter ego), "Furtuna" (acordeonistul), "Swanewit" (trubadurul), "Întâlnirea mea cu Micul Prinţ" (baladistul), "O şansă pentru fiecare" (comentatorul), "Copiii lui Kennedy" (toboşarul) şi "Şoareci de apă" (baladistul).
Citește pe Antena3.ro