Piesa “Moara” s-a clasat pe locul 4 în topul 100 al BBC pentru Europa de Est, fapt confirmat şi de Radio Europa Liberă.
Piesa “Moara” s-a clasat pe locul 4 în topul 100 al BBC pentru Europa de Est, fapt confirmat şi de Radio Europa Liberă.
Urmează turnee, emisiuni tv, sezoane pe litoral, iar în 1979
se alătură grupului cunoscutul pianist George “Ghiţă” Ciolac, un virtuoz al
orgii Hammond.
Boldijar continuă povestea grupului: “După ce a cutreierat lumea în lung şi în
lat, cîntînd în formule de excepţie, alături de renumiţi instrumentişti români şi
străini, Paul Masgras părăseşte formaţia şi se stabileşte în Cleveland – SUA.
El nu se va mai întoarce niciodată în România şi va înceta din viaţă în primăvara
anului 2008, în urma unui atac de cord”. În toamna anului 1979, Semnal M
efectuează un turneu de două săptămîni în Iugoslavia, susţinînd concerte în oraşele
mai importante, în cadrul Zilelor Culturii Româneşti în această ţară “vecină şi
prietenă”. Aici se iveşte ocazia “fugii în Occident”, dar după ce se consultă îndelung
şi analizează toate perspectivele, clujenii hotărăsc să se întoarcă în ţară,
unde să continue concertele şi înregistrările.
PLEACĂ ICĂ, VINE
SACI. În 1980, Ioan “Ică” Moca pleacă şi
este înlocuit de Salamon “Saci” Francisc, care pînă atunci a cîntat în formaţia
Depold din Arad
şi s-a hotărît să se întoarcă acasă, la Cluj. El a copilărit cu Iuliu Merca,
locuind în case vecine şi “pe vremuri” au fost colegi în trupa clujeană Index
’66. Venirea lui Saci coincide cu un suflu mai rock impus formaţiei, cît şi cu
obţinerea primei săli de repetiţie, în pivniţa unei clădiri. Aici va fi
conceput albumul “Cîntece transilvane”, cu un stil mai agresiv, dar şi mai
cizelat, considerat de mulţi drept unul dintre cele mai bune albume Semnal M.
RECORD DE VÎNZĂRI.
De altfel, “Cîntece transilvane” a atins un număr-record de vînzări (la acea
vreme), fiind şi reeditat. Pînă în 1982 se continuă intens cu turneele,
sezoanele pe litoral şi grupul participă la toate marile festivaluri ce au loc în
ţară. La Festivalul “Club A” din anul 1981 cîştigă
Premiul de compoziţie, pentru piesa “Mai avem multe de făcut”, ce apare şi pe
albumul-compilaţie, înregistrat live şi apărut imediat după festival. Piese ca “Moara”,
“Rîul”, “Copiii pămîntului”, “Hore pe smalţ”, “Orizont şi înălţime”, “Generaţia
noastră”, “Împreună sîntem iar”, “Colorînd o frază”, “Racul, broasca şi o ştiucă”,
“Vara amintirilor”, “Versul”, “Suflet omenesc”, “Primăvara românească”, “Drumuri”,
“Colindătorii”, “O roată de foc” domină clasamentele radiourilor şi revistelor
de specialitate, din acele vremuri, iar “Bal la Apahida” apare într-un top de
specialitate din Japonia. Trebuie menţionat că piesa “Moara” s-a clasat pe
locul 4 în topul 100 al BBC pentru Europa de Est, fapt confirmat şi de Radio
Europa Liberă, iar “Bal la Apahida” este considerată prima piesă “etno” românească.
Concertele grele şi turneele interminabile au dus la o avansată stare de
oboseală şi saturaţie, drept urmare, în 1982 se ia o “pauză” binemeritată, timp
în care fiecare se ocupă de familie şi de proiecte proprii.
TRIO SEMNAL M.
Ghiţă Ciolac părăseşte grupul, stabilindu-se în Germania,
şi o perioadă de un an se cîntă în formulă de trio, acesta rămînînd nucleul
Semnal M pînă în 1992. În acei ani, Boldijar – Salamon alcătuiesc una dintre
cele mai bune secţii ritmice din ţară.
Se înregistrează albumul “Planeta visurilor noastre” şi se reia activitatea concertistică, fiind cooptat la chitară, voce şi vioară Dumitru “Teacă” Capuşan. Se înregistrează la Radio România piesele “Urare”, “Tînăra dimineaţă”, “Desculţ în iarbă” şi “La fereastra ta”, piesă ce apare pe compilaţia “Top estival 1984”. Din cauza înregistrării mai multor piese deodată la radio, s-a ajuns ca să rămînă în umbră cîteva dintre ele, aşa că s-a renunţat o vreme la imprimarea unor piese noi, fiind rulate cele care au fost neglijate. Succesul extraordinar al melodiei “La fereastra ta” a făcut ca, nu peste mult timp, mai exact în 1986, să fie compusă şi înregistrată continuarea acestei piese, “Spune-mi cine eşti”. Între timp, Dumitru “Teacă” Capuşan se retrage din grup şi se stabileşte la Craiova, angajîndu-se la Filarmonica din localitate. Se continuă activitatea concertistică, iar în 1994 se înregistrează la Migas Real Compact albumul “Mari succese”, cu Adrian Ordean la pupitru. La acest disc participă Călin “Efendi” Ceama – clape – şi Marian Corjan – voce şi tamburină (cel care a mai colaborat cu grupul în perioada ’82-’83).
DUO SEMNAL M. După
15 ani petrecuţi alături, părtaş la multe evenimente importante (înregistrări,
concerte, festivaluri), părăseşte grupul şi Francisc “Saci” Salamon, iar Semnal
M activează în continuare în formulă de duo. Cu ajutorul lui Jimi Laco – percuţie
şi chitară –, se înregistrează în studiourile “Taurus” din Cluj piesele “M-a vrăjit
o stea”, “Hupupu” şi “Nobody ask me”, ultimele două fiind compoziţii ale lui
Iuliu Merca, în care demonstrează cu vîrf şi îndesat talentul său ieşit din
comun. Din păcate, starea de sănătate a lui Iuliu se deteriorează pe zi ce
trece, ceea ce duce la reducerea drastică a activităţii grupului.
VINE ŞTEFAN NAGY.
În 1996 se alătură grupului Nagy Ştefan la baterie, întors în ţară după mulţi
ani petrecuţi în Germania, alături de care se
cînta la “Razelm” din Venus, deţinut de vechiul prieten (şi o vreme impresar)
Florian Gui, din Baia Mare. După terminarea sezonului se înregistrează la Iaşi
MC-ul “Unplugged”, un concert susţinut la Radio Europa Nova şi transmis în
direct pe post, ce va fi produs de Roton. Tot la Roton apare, sub formă de MC,
albumul “Poveşti la gura sobei”, ce include alături de “M-a vrăjit o stea”, “Hupupu”
şi “Nobody ask me”, cîteva remake-uri după piese înregistrate la radio mai de
mult, dar needitate pînă atunci: “Împreună sîntem iar”, “Pămîntul”, “Drumul în
doi”, “Ecou”, “Nopţi de argint”, “Vino acum”, “Poveşti la gura sobei”, “Votaţi
cu noi”, o parodie compusă cu ocazia alegerilor din ’96.