“O să-ţi spun o poveste grozavă”, mi-a spus Florin Piersic. Fiind un om şi un actor extrem de generos, povestirea lui e foarte vie şi iubitoare.
“O să-ţi spun o poveste grozavă”, mi-a spus Florin Piersic. Fiind un om şi un actor extrem de generos, povestirea lui e foarte vie şi iubitoare.
Prima întâlnire a lui Florin Piersic cu Ştefan Mihăilescu-Brăila a fost la televiziune. Era foarte tânăr şi foarte proaspăt şi a fost chemat de un regizor care-n viaţa lui actoricească îl pune alături de maestrul său, Alexandru Finţi, sau de regizorul Ion Cojar. E vorba despre Nicolae Motric. “Regizori care ştiau să lucreze cu actorii. Adică indicaţiile lor erau de aur şi te duceau direct la personaj”, spune actorul. Era un spectacol “Reportaj cu ştreangul de gât”, despre Julius Fucik. “Un rol de anvergură, primul al meu la Televiziune. Celălalt rol principal era la cealaltă extremă, rolul «negativului» Gauleiter-ul Böhm, care l-a condamnat la moarte pe Julius Fucik. Spectacolul, ca tot ce era pe atunci la televiziune, era în direct. Succesul într-o piesă nu-l poţi avea singur, nu poţi juca un rol singur, ci ai nevoie de un partener. E nevoie de aceeaşi temperatură. Ştefan Mihăilescu-Brăila mi-a fost partener direct în scene foarte grele.”
DIFERIT. “Era aşa de convingător în rol, încât mie mi-era frică să joc cu el. Am trăit ceva foarte rar. Juca fără să facă nimic demonstrativ. Avea o credinţă şi o concentrare care-i dădea o putere de uriaş. Se juca cu Fucik la interogatorii. Juca acest personaj «negativ» cu un fel de «drăgălăşenie», un personaj care iubea pisicile, florile, natura, dar care urăşte oamenii. Oamenii cu mari calităţi îi făceau rău Gauleiter-ului Böhm. Îi revolta complexele, dar având puterea-n mână îşi putea permite orice. Era un artist foarte mare. Uriaş. Bun. Un artist mare e cel ce are intuiţia personajului jucat. Intuiţia lui îi recompune biografia. Brăila era uluitor. Ştia tot despre personaj. Luneca, nu-l puteai prinde, era ca un peşte ţipar. Eu aveam majoritatea scenelor cu el. Am învăţat foarte repede textul, ca să pot să mă lupt cu el. Mi-a plăcut să joc cu el. Am rămas cu amintirea jocului, a duelului actoricesc pe care l-am avut cu Ştefan Mihăilescu-Brăila. Vă daţi seama ce-am trăit când după ce l-am văzut atât de dur, atât de dramatic, l-am văzut după aceea în comedie. Erau foarte mari spectacole pe atunci în Bucureşti, iar tot ce era nou se adusese la Teatrul Giuleşti. «Domnul Puntila şi sluga sa Matti», «Baia», «Arturo Ui».”
DĂRUIT. “El era foarte simpatic şi sensibil ca om. Era fermecător când povestea sau spunea glume. L-am văzut fermecător în roluri de comedie şi-n scheciuri tv. Era bun peste tot. Îl credeai în orice-l puneai: muncitor, nazist, rege. Şi mai era ceva. Când juca el un rol nu mai puteai vedea alt actor în acelaşi rol. Îmi plăcea aşa de mult, încât mă bucuram copilăreşte că-mi fusese partener. Găsea tot felul de lucruri, improvizaţii care aparţineau numai personajelor lui. L-am urmărit şi eram mort de curiozitate «ce-o să mai facă în rolul ăsta». Pe urmă, mult mai târziu, am jucat împreună în filmul lui Geo Saizescu «Eu, tu şi Ovidiu». Erau adunaţi toţi actorii de comedie. Ştefan Mihăilescu-Brăila juca un muncitor. Era de acolo. Era cel mai credibil. Eu văd des acest film, fiindcă-mi place foarte mult, şi mă topesc de plăcere la scenele cu el. Era tare bun. Ştii cum era el? Când pe scenă sunt mai mulţi actori, tu te uiţi la spectacol, dar la unul dintre personaje, la unul parcă te-ai uita tot timpul. Aşa era el!”, încheie Florin Piersic.
“Nu-l poţi cataloga. Nu făcea efort. Avea o mare sinceritate. Era foarte convingător. El primea rolul, citea rolul şi ştia totul despre personaj. Era un actor care nu făcea efort. E vorba de acea mare, teribilă intuiţie”
Florin Piersic, actor
Carieră fulminantă
Din 1949 până în 1954, Ştefan Mihăilescu-Brăila a jucat la Teatrul “Maria Filotti”, în spectacole ca: “La Ilie bun şi vesel”, “O scrisoare pierdută”, “Poveste de dragoste”, “Burghezul gentilom”, “Bădăranii”, “Nunta lui Krecinski” şi “Ultima oră”. A mai lucrat cu Teatrul Naţional Radiofonic (piese ca: “Două loturi”, “Simion cel drept”, “Zadig”, “Lina”, Viforul”, “Cosma”, “Ce-i pasă calului”, Doamna Bovary”, “Insula”, “Răzbunarea Latifundiarului”) şi Teatrul CFR – Giuleşti (amintim: “Puntila şi sluga sa Matti”, “Hotel Zodia Gemenilor”).
Pare a fi o vioară rară, un Stradivarius
Ştefan Mihăilescu-Brăila se arată a fi un actor dintre aceia pe care natura nu-i scoate decât în unicat, dăruindu-le virtuţi nerepetabile. Arăta ca un oarecine, dar forţa talentului său îl face să fie ca nimeni altul. El are un umor plin de tristeţe (uneori, nimic nu mi se pare mai trist decât umorul...) şi o viziune satirică de subtext, de o precizie ceasornicărească, el ne aşază exact în centrul cercului de unde se aud cel mai bine cuvintele care nu se rostesc. Brăila este un actor care mânuieşte biciul satirei, dar nu învârtindu-l ostentativ deasupra capului, ca la Pluguşor, ci prin mişcări de surpriză, aproape neprevăzute, dar ciupind şi muşcând dureros, de la caz la caz. El ne-a obişnuit să-i pretindem şi interpretului ceea ce îndeobşte îi ceream actorului, adică un fel de umor care să omagieze capacitatea atât de specială a omului de a râde; nu de orice şi oricum. El a ridicat interpretarea actoricească la rangul de sus al concepţiei despre satiră şi în acest mod – sau, măcar pentru aceasta – autorii de gen – de foarte multe genuri – îi rămân încă datori lui Ştefan Mihăilescu-Brăila. (Aurel Storin, 1981)
Un actor cu transfigurare
Regizorul Ion Vova a lucrat cu Ştefan Mihăilescu-Brăila: “Era un actor grozav. Dotat de la natură. N-a făcut şcoală. S-a ridicat din mişcarea teatrelor de amatori, mişcare din care s-au ridicat mari nume actoriceşti: Vasilica Tastaman, Gheorghe Dinică... De aici venea şi numele adăugat în coadă – Brăila. Era o poreclă, aşa, ca să nu fie confundat. Avea un instinct rar, o intuiţie dată de la Dumnezeu. Dar să ştii că el îşi cizela, îşi perfecţiona mult talentul şi permanent. Era as în comedie, un interpret rafinat. Era credibil în orice. Era genial”.