x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editie de colectie Vonda Shepard Ally, avocata nevrotică

Ally, avocata nevrotică

de Loreta Popa    |    Luminita Ciobanu    |    08 Feb 2010   •   00:00
Ally, avocata nevrotică

David E. Kelley a considerat că melodiile Vondei se potrivesc „mănuşă" pentru coloana sonoră a serialului „Ally McBeal".



Boston, ultima frontieră... Aşa ar suna un avertisment adresat celor care intră în lumea trăsnitei Ally McBeal şi a colegilor săi. Dar de la primul episod replicile rostite cu atâta naturaleţe, farmec şi umor au atras nenumăraţi fani şi, peste toate acestea, muzica unei alte femei, de data aceasta caldă, atentă, sigură pe ea, pe numele ei Vonda Shepard, a cucerit un întreg mapamond. „Sus şi jos pe acest drum", cam aşa a început povestea unuia dintre cele mai cunoscute şi iubite seriale de televiziune din lume. Producătorul David E. Kelley, creatorul mai multor seriale celebre precum „L.A. Law", „Picket Fences" şi „Chicago Hope" sau „The Practice", a spus povestea unei femei originale, care spune tot ce gândeşte, visează cu ochii deschişi, are mulţi prieteni, este la rându-i bună prietenă, a făcut greşeli cât cuprinde, pe unele le-a regretat, pe altele nu, într-un serial ce a cucerit întregul mapamond, „Ally McBeal". Ei bine, toate personajele acestui serial sunt ele însele, nu le este teamă să se arate, să se dezvăluie tuturor aşa cum sunt, astfel că David E. Kelley n-a stat pe gânduri şi a decis să reflecte ghini­oanele lui Ally şi ale prietenilor săi prin intermediul cântecelor Vondei Shepard. Cum a ajuns muzica Vondei Shepard să aibă un rol atât de important în ­serial? Simplu. David E. Kelley era un fan al artistei. Mergea la spectacolele ei din Los Angeles, iar ceea ce auzea, se potrivea perfect cu ceea ce el crea atunci, un serial despre avocaţi...

Vonda a acceptat „provocarea", iar Kelley i-a propus astfel să înregistreze „Songs from Ally McBeal" la Casa de discuri 550 Music, un album ce cuprinde o colecţie de cântece originale şi coveruri din serial. Trebuie spus că de pe respectivul disc patru melodii sunt creaţii proprii ale Vondei Shepard, inclusiv „Searchin' My Soul", în timp ce restul constituie adaptări moderne ale unor şlagăre pop ale anilor '60, respectiv „The End of the World", „It's In His Kiss" („The Shoop Shoop Song") şi „Hooked On A Feeling".

 MUZA
Vonda Shepard s-a declarat extrem de încântată de proiect, însă nu s-a gândit vreo clipă că „Ally McBeal" va deveni un serial de televiziune care se va bucura de un aşa de mare succes în întrega lume. Rolul său de muză a pus semne de întrebare criticilor care nu găseau la momentul respectiv un punct comun între o artistă atât de sensibilă precum Vonda Shepard şi eroina serialului, o avocată neliniştită şi conştiincioasă, care trece prin tot felul de întâmplări nefericite atât pe plan profesional, cât şi personal. Vonda a susţinut de la bun început contrariul: „Mă regăsesc în Ally McBeal în acest sens. Muncesc mult şi lupt împotriva clişeelor şi atitudinilor macho". Ideea reluării unor hituri pop mai vechi, în propria interpretare, i s-a părut interesantă Vondei ­Shepard, care afirma: „Asta îmi dă impresia că sunt la karaoke". N-a fost uşor, dar succesul pe care l-a ­înregistrat serialul a dovedit că efortul n-a fost în van. Mărturisesc că a fost destul de dificil. Mă anunţau de pe o zi pe alta că trebuie să înregistrez trei sau patru cântece. Din fericire, anii de muncă m-au pregătit pentru dificultăţi de genul acesta", mărturisea Vonda şi accentua un important aspect: „Aceste dificultăţi îmi dau ocazia să-mi testez încrederea în mine, în forţele mele. Când ai prea mult timp la dispoziţie, devii repede pierde-vară sau îţi pui prea multe întrebări". Producătorul serialului, David E. Kelley, a ales şi cântece pline de umor precum „This Guy Is In Love With You", cărora Vonda le-a dat propria interpretare. „David a ascultat şi mi-a zis: «Vonda, de fapt am făcut o glumă, dar sună atât de bine, încât o să-l păstrăm!»".

 FANTEZII
Ally McBeal (Calista Flockhart) este o femeie singură, de succes, care visează la iubire şi suferă din cauza unei imaginaţii prea bogate. Lucrează într-un cabinet de avocatură nu întâmplător amplasat în plin Boston, oraş recunoscut pentru tradiţia sa puritană. Profesional, dă lovitura la fiecare proces, banii nu sunt nici ei o proble­mă. Colegii îi sunt şi prieteni. Dar viaţa personală e un dezastru: ani la rând caută un înlocuitor pentru Billy, fostul ei prieten din copilărie de care s-a îndrăgostit în adolescenţă şi pe care îl iubeşte chiar şi după ce acesta s-a însurat cu o altă femeie. Mai mult, imaginea lui o bântuie şi după ce moartea îl smulge dintre cei vii. Ally este maestră în gafe, dar nu abandonează ideea de a-şi găsi sufletul-pereche. La fiecare pas, Ally descoperă alte planuri ale existenţei, ale bărbatului, femeii, ale relaţiilor dintre sexe, se descoperă mai mult pe sine, dar rămâne mereu singură, doar cu fanteziile ei. Ally este o fată ca oricare alta, nu are nimic în comun cu top-mode­lele sau bombele explozive care fac ravagii printre bărbaţi, dar este prototipul femeii moderne, suficient de puternică să se accepte aşa cum e, şi nu cum se aşteaptă alţii să fie. David E. Kelley a reuşit cu o ironie fină ca, prin intermediul serialului, să dea peste nas ipocriziei de orice natură, atât de mult practicată în societatea contemporană care clamează cu orice prilej libertatea şi lipsa prejudecăţilor, în fapt sclavă a aparenţelor.  

Ally a devenit o emblemă, un personaj cu care toate femeile lumii s-au identificat pe parcursul filmărilor la serial, dar şi după aceea. Ally atrăgea pentru că îşi căuta sufletul-pereche, era pasionată de acea căutare. De aceea femeile s-au regăsit în ea, pentru că vor să aibă o carieră, dar vor şi o familie, să aibă copii, dar şi să găsească dragostea, dar cum să le faci pe toate în această lume nebună în care trăim cu toţii? Ei bine, faptul că Ally căuta, determina şi celelalte femei care urmăreau serialul să nu renunţe la visul lor. Scene din serial chiar au devenit clasice, precum cea a dansului cu bebeluşul imaginar, a dansului lui Peter McNicol pe muzica lui Barry White sau celelalte dansuri comune din aceeaşi toaletă comună. O altă scenă antologică ar fi inven­tarea sutienului facial al lui Elaine (Jane Krakovski). Nici colega de cameră a lui Ally, Renee (Lisa Nicole Carson), nu duce lipsă de probleme, deşi părea cea mai puţin excentrică dintre toţi.  

 IMAGINEA FEMEII LA LOCUL DE MUNCĂ
Potrivit criticilor de specialitate, serialul a marcat, prin personajul său principal - fragila şi nesigura Ally - sfârşitul epocii feministe. Ziarele şi revistele americane, dezbaterile de radio şi televiziune făceau, imediat după lansare, referiri dese la serialul „Ally McBeal" când vorbeau despre noua modă în relaţiile de la locul de muncă. Practic necunoscută publicului de televiziune înainte de „Ally", Calista a intrat spectaculos în centrul atenţiei, imediat după lansarea acestui serial, în rolul unei avocate nevrotice. Ea a reuşit să dea peste cap toate tiparele în materie de relaţii la serviciu, a schimbat imaginea femeii la locul de muncă, punând cruce damelor autoritare şi carieriste şi înlocuind feminismul cu feminitatea. De asemenea, a impus noua lungime de fustă care se poartă „la muncă": 20 de centimetri. Tot perso­najului căruia îi dă viaţă Calista Flockhart i se datorează lansarea unei noi mode: WC-ul unisex la serviciu şi telecomanda pentru tras apa. O asemenea revoluţie într-o atât de largă gamă de domenii nu putea să nu işte adevărate furtuni de proteste şi multe comentarii maliţioase. Calista Flockhart a trebuit să înfrunte zvonurile că e bolnavă de anorexie, apoi un proces (real de data asta) deschis împotriva sa de firma care i-a negociat contractul cu producătorii serialului şi care îi cerea 5% din venituri, precum şi protestul oficial al Ligii Catolice pentru drepturi civile şi religioase, fiindcă perso­najul interpretat de ea face comentarii necuviincioase legate de relaţiile sexuale practicate în rândurile feţelor bisericeşti catolice. În ciuda tuturor şicanelor, serialul a mers mai departe, înregistrând atât în America, cât şi la noi o audienţă extraordinară.

Vonda a studiat şi filmul, şi muzica, dar aceasta din urmă i-a marcat sufletul. Muzica i se pare mult mai interesantă, pentru că aduce mult mai multe împliniri. „Când eşti actor, trebuie să intri mereu în pielea altui personaj... Eu încerc să mă cunosc pe mine", spune Vonda. „Încerc să am o atitudine pozitivă. Ally McBeal face parte... din trecutul meu, m-a ajutat mult şi sunt foarte recunoscătoare... e o parte din mine. A fost o provocare să încerc să mă desprind de eticheta Ally McBeal, fără a-mi aliena fanii."  

Vonda Shepard rămâne o voce unică în cultura pop din America şi se detaşează prin ultimele sale albume de rolul care a consacrat-o. Prezenţa Vondei Shepard în serial are un dublu rol: cântecele ei conferă vitalitate celor mai intime sentimente ale protagonistei şi au totodată forţa de a crea atmosfera specifică Americii anilor '90 din mediul avocaţilor de vârstă mijlocie. Serialul „Ally McBeal" a cucerit telespectatorii din întreaga lume, iar personajul Ally a marcat în istorie sfârşitul epocii feministe.  

Alături de Calista, celebritatea i-a atins şi pe Gil Bellows, Peter MacNicol, Greg Germann, Lisa Nicole Carson, Jane Krakowski, Portia de Rossi şi Lucy Liu. Aprecieri peste aprecieri la rubricile de specialitate ale ziarelor şi revistelor din 1998. Chiar Time Magazine a publicat-o pe copertă, alături de Gloria Steinem şi Susan Anthony, un articol intitulat „Is Feminism Dead?". Audienţa serialului a sporit şi succesul Vondei Shepard, care şi-a câştigat renumele la nivel mondial şi a vândut mai bine de 12 mi­lioane de albume. Pe de altă parte, în toamna anului trecut a fost lansată şi o colecţie de DVD-uri „The Best of Ally McBeal" ce cuprind noi înregistrări de studio, precum şi seria completă a sezoanelor serialului de televiziune.

×
Subiecte în articol: vonda shepard