Naucitor, din multe puncte de vedere, sondajul IRES, de saptamana trecuta. La intrebarea "Cine detine puterea reala in Romania?", 47% din repondenti au declarat ca presedintele, Guvernul fiind creditat cu doar 4 procente.
Altfel spus, cetatenii consultati n-au avut nici o retinere de a constata ca acest accident al democratiei care e Traian Basescu face si desface totul in tara, negand practic principiul separatiei puterilor, in timp ce premierul Ungureanu si echipa sa sunt priviti ca un soi de apendice care ar putea sa si lipseasca.
Este o concluzie alarmanta, in flagranta coliziune cu Constitutia, care, inca de la art. 1, consacra ca "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale".
E, in acelasi timp, o trimitere la faptul izbitor ca presedintele, care are atributii constitutionale restranse (cate ceva in domeniile extern si al apararii, mai ales), si-a insusit treptat, in mod abuziv, mai toate prerogativele guvernului.
Desi acesta e cel care, in lumina aceleiasi Constitutii, e cel care, Tpotrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publiceT (art. 102).
Deci, potrivit programului SAU, nu indicatiilor, declaratiilor, "sugestiilor" si "opiniilor" unui presedinte, care par a sparge sau chiar sparg si timpanele lui Mihai Razvan Ungureanu, asa cum le-au spart pe ale lui Emil Boc.
Si ma voi opri, de asta-data, asupra a doua chestiuni la zi si esentiale pentru evolutia tarii. Basescu a sugerat, "a propus", spuneti-i cum vreti, adaugarea a 15% la salariile bugetarilor, fara a avea un studiu de impact, fara a astepta barem balanta financiara pe primul trimestru, in plina convulsie europeana si in pofida retinerilor chiar ale FMI, dar si ale unor reputati economisti romani.
Ce face Ungureanu? Nu a zis "Nu", chiar cu riscul unui conflict Victoria-Cotroceni, ci cauta disperat raspunsuri la ordinul jupanului.
Al doilea derapaj e si mai grav, cu posibile consecinte ireversibile. Desi abia instalat si neaprofundand proiectul, Guvernul a semnat cu suspecta discretie - dar aplicand indicatii ale aceluiasi presedinte - un acord prin care da mana libera pentru exploatarea gazelor de sist din Moldova si Dobrogea (circa 900.000 ha) prin tehnologia pomparii de apa sub presiune in maruntaiele pamantului.
Asta exact in momentul in care numeroase tari (Marea Britanie, Franta, Germania, chiar si Bulgaria) au oprit sau interzis asemenea lucrari de fracturare hidraulica, din cauza peicolului infestarii panzei freatice si al declansarii unor puternice cutremure.
Ce fel de administrator e un Executiv care pocneste din calcaie in fata unui singur om, ignorand comunitatea stiintifica, experienta altor tari, doar pentru ca o anumita "axa strategica" sa functioneze ca o teava absorbanta, in interesul nu stiu carui licurici? Cum pot fi ignorate protestele, chiar un proiect de lege ascuns ]n parlament, doar pentru ca "asa a zis" nu stiu cine? Cum? Simplu. pentru ca emitatorul de "sugestii" si le echivaleaza cu ordine de la care nimeni nu se poate abate.
Si pentru ca nu i-a pus piciorul in prag inca de acum 20 de ani, cand, la inceput de cariera politica, a gasit de cuviinta sa aiba dialog cu societatea la modul "Imi bag... in sindicatul vostru". Treptat, a adaugat la sindicat Guvernul, ONG-urile, partidele, mediul academic, tot. Pofta vine mancand, iar el are o nemasurata pofta de putere.