x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Cazul Vosganian, punct si de la capat (II)

Cazul Vosganian, punct si de la capat (II)

de prof. dr. Liviu Turcu    |    17 Ian 2007   •   00:00
Cazul Vosganian, punct si de la capat (II)

Liviu Turcu isi continua radiografia. Astazi, despre ce inseamna sa ai sub control persoana unui comisar euro-pean.

Liviu Turcu isi continua radiografia. Astazi, despre ce inseamna sa ai sub control persoana unui comisar european. Asemenea zicerii asiatice, potrivit careia "cand vrei sa evaluezi efectele unei furtuni, trebuie sa ai rabdare pana cand nu numai aceasta se incheie, dar si pana cand se asaza ultimul fir de praf sau de nisip starnit de vant", si dr. Liviu Turcu face o analiza la rece a "scandalului Varujan Vosganian". O radiografie, in serial, a clasei politice, institutiilor statului si, nu in ultimul rand, a cuibului de viespi ce se starneste la orice atingere a intereselor de grup.

Despre ce inseamna sa ai sub control persoana unui comisar european indiferent de responsabilitatile concrete incredintate acestuia am scris deja si nu mai doresc sa revin. Cum in plin vodevil politic pe tema "reformei morale a clasei politice", deconspirarea trecutului protejatului echivala in mod normal, potrivit propriilor decizii, cu scoaterea lui Varujan Vosganian din functiile de conducere ale Partidului Liberal si stoparea unei cariere politice in care grupul de interese mentionat a investit foarte mult, cei in cauza au decis sa-l salveze printr-o atroce campanie de decredibilizare a subsemnatului si mutarea centrului de greutate al responsabilitatii respingerii candidaturii in aceasta directie.

DECREDIBILIZAREA, CU MATERIALE DE SERVICIU. Pentru atingerea acestui obiectiv, cei in cauza au utilizat si mobilizat reteaua mass-media pe care fie o detineau cu acte de proprietar, fie o controlau prin alte mijloace (a se citi, de regula, dosarele personale ce includeau informatii compromitatoare). Absenta imediata a detaliilor reale cu privire atat la natura informatiilor compromitatoare circulate in cercurile politice occidentale, cat si a contextului ce a dus la legatura lui Varujan Vosganian cu structurile fostei Securitati au confuzionat serios pe executantii planului gandit ca riposta si i-au obligat ca in absenta contraargumentelor de fond ale problemei sa treaca direct la "atacul la persoana" sau cum se mai spune "character assasination" in toate gamele posibile. Drept urmare, mai rar in peisajul mass-media romanesti a perioadei respective atatea materiale de serviciu cuprinzand o infinita serie de ineptii si interpretari fanteziste pe tema interventiei mele. Vocile rationale si competente profesional pe subiect, pentru ca au fost si asemenea luari de pozitii, s-au aflat sub aspect cantitativ in minoritate si au fost acoperite curand de "galagia si zgomotul de fond" abil orchestrate de manipulatori. O situatie ce a contribuit cu siguranta si la intimidarea celor care, in conditii de normalitate, ar fi fost gata sa se alature comentatorilor obiectivi. Cum sade bine insa "intreprinzatorului roman" postdecembrist, grupul de interese economico-financiar mentionat, inainte de a declansa ofensiva generala impotriva subsemnatului, si-a mobilizat intreaga retea de VIP-uri, care, citez, "au inrosit firele telefonice de comunicare cu Ambasada americana la Bucuresti, dar si pe la Washington, incercand sa afle «diplomatic» daca in spatele initiativei lui Liviu Turcu se afla autoritatile americane". Amuzanta incercare, ca sa nu spun naiva, ce demonstreaza cat de putin se stie la Bucuresti, fie si azi dupa atatia ani de colaborare politica si militara, despre cum functioneaza sistemul politic din aceasta tara.

CAMPANIE DE TIP PR. Esecul nominalizarii la postul de comisar european nu i-a descurajat pe mentorii care au investit serios in cariera politica a lui Varujan Vosganian. Ei au decis sa-l mentina in prima linie a vietii politice romanesti. Drept urmare, tactica discreditarii celor care au avut obiectii la adresa candidaturii a fost asociata in lunile ce au urmat unei campanii furibunde de tip "public relations" (PR) in scopul refacerii credibilitatii morale si politice a pupilei favorite. Pentru cine va avea curiozitatea sa revada sumarul mass-media romanesti din ultimele doua luni va constata ca Varujan Vosganian a fost de departe cea mai mediatizata persoana din Romania pe multiple planuri: politic, economic, jurnalistic si nefiind lipsit chiar din nisele vietii mondene. "Omul-orchestra" a avut ca nimeni altul la discretie pentru a se desfasura, uneori la modul simultan, jurnale de mare tiraj, posturi de televiziune si de radio.

SFIDARE. Apogeul campaniei publicitare mascate, orchestrata de grupul de interese economico-financiar ce nu vrea sa renunte sub nici o forma la "capitalul" investit ani si ani de zile, avea sa fie marcat de presiunea extraordinara facuta asupra factorilor de decizie politica pentru numirea lui Varujan Vosganian in postul de vicepremier cu responsabilitati pe domeniul, ati ghicit, economico-financiar. Un act clar de sfidare la adresa deciziei structurilor Uniunii Europene si a cancelariilor occidentale care s-au opus nominalizarii. Totul, fireste, pe spezele intereselor nationale si cu scopul suplimentar de a-l pune inca o data pe adversarul lor politic intern, presedintele Traian Basescu, intr-o pozitie cat se poate de incomoda pe plan international. Intelegand consecintele propunerii avansate, presedintele, via Partidul Democrat, a trebuit sa foloseasca o serie intreaga de subterfugii, unele, e drept, esuate, in a bloca intrarea in Guvern a lui Varujan Vosganian. In cele din urma, democratii a trebuit sa renunte la mult-doritul post de ministru al Economiei, acceptand ca acesta sa-i fie atribuit lui Varujan Vosganian, capatand la schimb postul de vicepremier pe care oricum il doreau sa fie restructurat.Dupa comentariul plin de semnificatii al sefului statului la adresa noului ministru cu ocazia investirii acestuia, liberalii nu au ramas datori, reactionand politic agresiv prin intermediul unui comunicat oficial de partid, acuzandu-l direct pe presedinte de incalcarea atributiilor sale prezidentiale, respectiv imperativul pastrarii neutralitatii politice.

UN HANDICAP. De aici eforturile de exceptie pentru mentinerea timp cat mai indelungat a actualului statu-quo guvernamental invocandu-se din nou ipocrit grija pentru netulburarea procesului de integrare efectiva a Romaniei in cadrul structurilor functionale ale Uniunii Europene. Imi permit cu titlu personal sa-i informez pe membrii grupului de interese economico-financiare care-l sustin pe Varujan Vosganian de doua lucruri: pot sa-si promoveze protejatul in orice functie politica din Romania, nimeni sau aproape nimeni nu-i va impiedica sa o faca. Daca insa tin tot atat de mult, asa cum au demonstrat-o pana acum, la consolidarea si expansiunea statutului de jucator international pe plan regional si international, grupul trebuie sa actioneze obligatoriu intr-una dintre cele doua directii: fie (1) pentru eliminarea sau modificarea actualului set de informatii compromitatoare la adresa lor si a protejatului lor din cancelariile si cercurile politice occidentale, fie (2) asumarea situatiei de facto ca ori de cate ori Varujan Vosganian ii va reprezenta in Vest, indiferent de aparenta raporturilor formale, el reprezinta un handicap pentru negocierea cu succes a intereselor Romaniei. Cu efectele negative de rigoare la nivel national si prin extensie pentru promovarea propriilor interese particulare, de grup, ale mentorilor sai.

PROBLEME. Cat despre informatiile compromitatoare despre Varujan Vosganian aflate in posesia unor cancelarii si cercuri politice occidentale, acestea pot fi clasificate in trei categorii: politico-ideologic, economico-financiar si informativ-operativa. Voi spicui cu titlu ilustrativ cate ceva din fiecare categorie, mai ales ca majoritatea acestora provin din monitorizarea spatiului public romanesc pentru ultimii 17 ani. In cadrul categoriei politico-ideologice apare calificativul extrema-dreapta camuflata. Nu lipsesc conotatiile de rigoare, asimilate probabil prin translatie la curentele actuale politice europene ale neofascismului, rasismului etc. Asocierea personala a lui Varujan Vosganian la publicatii precum Rost (citata prima oara de Agence France Presse), printre ai caror fondatori sau mentori se numara persoane aflate in nomenclatoarele occidentale la capitolul "legionari recunoscuti", completeaza calificativul general mentionat mai sus. Cat priveste termenul de "camuflaj", acesta s-ar explica sub aspect ideologic prin evidentul conflict formal intre calitatea de membru in conducerea Partidului Liberal, valorile politice si morale ale acestei doctrine versus pozitiile formale si informale carora a fost asociat indeosebi in anii ’90.

Iar daca acest conflict ideatic de ordin politic si ideologic nu este real, ceea ce ar explica si absorbtia fara probleme de catre liberali a fostului partid Uniunea Fortelor de Dreapta condus de Varujan Vosganian, atunci situatia invita la reflectia fostului sef la SIE, generalul Ioan Talpes: "Majoritatea persoanelor despre care se afla acum ca au fost colaboratori ai Securitatii a fost dirijata in zone si spre sisteme politice care nu se revendicau din PCR, ci spre acelea care voiau sa curete societatea de ramasitele vechiului partid, de sechelele Securitatii. Or, tocmai ei erau sechelele Securitatii". Sa mai adaugam si informatia ca de fiecare data cand interlocutorii occidentali avizati pe astfel de teme au exprimat in numeroase randuri ingrijorarea cercurilor politice democrate cu privire la "recrudescenta organizatiilor sau a formatiunilor politice de extrema dreapta", oficialii romani au declarat ca acestea se afla sub direct control informativ-operativ, nereprezentand o reala problema.

Christian Silva/JURNALUL NATIONAL
IN STUDIO. Omul care a zguduit clasa romaneasca

SEMNE DE INTREBARE. Nu in cele din urma, Max Badin, fost lider al UFD, declara recent in presa ca "aceasta formatiune nu a aparut peste noapte in spectrul politic autohton, la origini fiind si celebrii «baieti din servicii»". Aceasta geneza se despoaie de adevar in aceste zile, cand majoritatea fostilor lideri ai UFD sunt deconspirati sau pe cale de a fi demascati. Mircea Cosea, fost lider si parlamentar UFD, este deja un exemplu dovedit de Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii ca fost ofiter acoperit al Securitatii. Adrian Iorgulescu, actual liberal si el fost lider UFD-ist, a rezistat 14 ani in fruntea Uniunii Compozitorilor din Romania si acum a devenit ministru al Culturii. Putine persoane ar fi putut rezista pe acel post atatia ani, fara sa fie deranjat de nici un regim. Gabriel Sandu si Mihai Gheorghiu sunt doi lideri ai fortelor de dreapta care au ajuns sa faca suspect de rapid cariera politica in PNL, ambii fiind parlamentari. O cariera de-a dreptul fulminanta a avut Alexandru Boer, un apropiat al lui Vosganian, care recent a devenit consilierul ministrului Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, fiind propus pentru conducerea fostei UM 0215. Privind cronologic evolutiile acestor persoane care au stat in ultimii sase-sapte ani la dreapta lui Varujan Vosganian si extrapoland puterea cu care acestia au fost investiti in noul context politic, fostul lider UFD, Max Badin, are semne de indoiala asupra "conditiei de simplu cetatean al acestora".

Intr-un alt important cotidian central, afirmatiile de mai sus sunt intarite si chiar mai transante: "Varujan Vosganian ar fi fost, inainte de Revolutie, agent acoperit al fostei Directii de Informatii Externe (DIE) a Departamentului Securitatii de Stat (DSS), au declarat pentru Evenimentul zilei surse apropiate serviciilor secrete. Liberalul propus de premierul Calin Popescu Tariceanu pentru functia de comisar european ar fi fost recrutat in anii ’80, pe vremea cand era contabil-sef la Intreprinderea de spirt si drojdie Bragadiru, Bucuresti, de unde a trecut la Centrala Berii, intermediara intre unitate si guvern. Sursele EVZ sustin ca dosarul lui Varujan Vosganian ar fi fost distrus, insa copia sa microfilmata s-ar afla intr-o arhiva la Bran… Dosarul lui Vosganian sau microfilmul acestuia ar fi trebuit sa ia drumul CNSAS dupa declasificarea tuturor documentelor privind Siguranta Nationala, prin Decretul prezidential 117 din iulie… In arhivele CNSAS nu a ajuns insa nici un document care sa se refere la Varujan Vosganian, spun surse din institutie. Mai mult, secretarul Colegiului CNSAS, Constantin Buchet, sustine: "Acum aproximativ o luna am primit de la SIE o adresa ca ne-au trimis toate documentele, inclusiv jachetele pe care le detine de la DIE fostul CIE, in ceea ce priveste demnitarii inclusi la litera b, adica parlamentarii… Daca acest dosar exista, iar de la Siguranta Nationala au fost desecretizate toate documentele privind politicienii si nu a aparut in discutii, explicatia nu este decat continuitatea in activitate", sustine un alt membru din Colegiul CNSAS. (sbl.a.) Un alt cotidian a consemnat sec: "Varujan Vosganian a fost recrutat de Securitate, in vederea utilizarii sale pentru strainatate, in anul 1983, cand… in calitatea sa de economist, a falsificat o serie de acte".

O alta trimitere pe aceasta tema o intalnim si lecturand memoriile Monicai Lovinescu, care in "Jurnal 1996-1997" mentioneaza: "Marti, 19 noiembrie 1996: Primele proiecte ale Conventiei au explodat din pricina dublei bombe aduse amabil la domiciliu de domnul (Virgil) Magureanu: doua dosare. Primul, al lui Radu Vasile, ce urma sa fie prim-ministru (unii il considerau dinainte suspect, ajunsese straniu de repede dintr-un post in provincie intr-altul la Bucuresti, iar sotia sa fusese secretara la Comitetul Central) (...) Al doilea, Vosganian, cel care crease o alternativa intelectuala ce-i reusise atat de putin, incat o cedase dupa un an Conventiei spre a dobandi un loc in Parlament". In acest context isi imagineaza cineva ca astfel de informatii, dar si altele nementionate au trecut neobservate in Occident in procesul de monitorizare a vietii politice romanesti? (Va urma)

INTERESE
Joaca de-a hotii si vardistii avea sa continue prin incercarea liberalilor de a-l scoate din nou pe Varujan Vosganian in prim-planul vietii politice prin incercarea introducerii fortate pe agenda de lucru a CSAT a prezentarii de catre proaspatul ministru a strategiei de securitate energetice. Un subiect de importanta capitala pentru agenda grupului de interese economico-financiare ce l-a propulsat pe Vosganian in pozitia ministeriala actuala. O agenda aflata in realitate intr-un conflict deschis cu actuala politica externa a Romaniei si in care presedintele Traian Basescu este principalul purtator de cuvant si interlocutor al democratiilor occidentale.
Intr-o alianta sui-generis largita ad-hoc, marii oligarhi ai economiei si finantelor romanesti sunt ferm hotarati in prezent sa utilizeze toate mijloacele si resursele materiale si umane de care dispun pentru a-si atinge propriile interese egoiste invocand lozinca intereselor generale, recte cele nationale. Acuitatea problemelor ce decurg din stadiul actual al dinamicii pietei energetice europene a facut din plasarea lui Varujan Vosganian ca parghie de executie a intereselor grupului de interese mentionat o prioritate a prioritatilor. In aceste conditii, aparentele de credibilitate ale acestuia trebuie protejate si cultivate permanent, instrumentul de baza fiind reteaua mass-media fie stapanita la propriu, fie controlata indirect prin alte mijloace.
×