x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale CNADNR trebuie listată sau desfiinţată?

CNADNR trebuie listată sau desfiinţată?

de Ionuț Bălan    |    16 Iul 2014   •   14:55

Aţi auzit de CNADNR? Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a luat fiinţă în 2004 prin reorganizarea Regiei Autonome “Administraţia Naţională a Drumurilor din România”. Şi unui bancher i-a venit de curând ideea de a lista CNADNR la bursă pentru a face rost de bani de autostrăzi. Iar alte persoane, care salută iniţiativa, spun că după ce CNADNR va fi cotată, Guvernul nu va mai putea susţine că introduce accize de 7 cenţi la carburanţi pentru a construi autostrăzi.

Iată o idee seducătoare, chiar dacă-i greu de spus cum se eficientizează business-ul bancar pe baza ei. Haideţi însă să ne mai uităm o dată ce face CNADNR? Aceasta e o instituţie de planificare centralizată de tip socialist deţinută de stat, care hotărăşte pe unde să treacă autostrăzile construite cu bani publici. De aceea entitatea e ineficientă, deciziile luate sunt politizate şi în măsura în care utilizează bani proveniţi din impozite, în loc să-i lase pe oameni să plătească taxe pentru a circula pe autostrăzi private, distruge spiritual antreprenorial. Sigur că nimeni n-are nimic cu întreprinzătorilor privaţi care se adresează pieţei de capital pentru a construi autostrăzi. Aşa s-a întâmplat în Statele Unite nu doar cu şoselele, ci şi cu căile ferate. Dar să vrei să listezi CNADNR la bursă în loc să o desfiinţezi reprezintă o iniţiativă năstruşnică. E ca şi cum ai vrea să privatizezi decizia de a stabili pe unde trec drumurile, nu de a construi efectiv autostrăzi private. În plus, CNADNR va rămâne şi după ce ajunge la cota bursei la fel de politizată.

Ca să spunem lucrurilor pe nume, CNADNR e un monopol, indiferent dacă-i listată sau nu. Un monopol de stat, devenit privat, e la fel de nociv. De pildă, compania are capacitatea să dubleze/tripleze preţul rovignetei a doua zi după se îi sunt tranzacţionate acţiunile la bursă. Şi după ce că nu s-ar depolitiza nimic, listarea entităţii ar face-o senzitivă la decizia europeană. Voi explica acest lucru în continuare.

În momentul de faţă Uniunea Europeană nu s-a hotărât ce poziţie să aibă legată de lobby, dacă merită legiferat ca în Statele Unite sau să fie considerat trafic de influenţă. În măsură în care cei ce cumpără acţiunile furnizorului de decizii hotărăsc ulterior pe unde vor trece autostrăzile. Dacă acţionariatul e pe gustul grupării politice dominante din UE ne vom aservi intereselor acesteia. Dacă nu, ni se va transmite că încălcăm legislaţia comunitară.

Dar oricum ar fi, cotând acţiunilor CNADNR la bursă e ca şi cum ai lista decizia, şi cine are bani o cumpără. Şi o mai spun încă o dată, ar fi listată o companie ce n-ar trebui să existe. Nu acelaşi lucru se poate spune despre cei care vor să construiască autostrăzi private cu bani obţinuţi de pe piaţa de capital, convingându-i pe investitori cu ajutorul unor proiecte privind traficul. Mai mult, atunci când privatizezi decizia fără a reuşi să eficientizezi şi să depolitizezi, câştigul e nul.

×