Consultarea publică în elaborarea de noi legi are câteva scopuri importante ce ar fi bine să ni le reamintim într-un an cu mare greutate electorală. În primul rând, procesul consultării publice reale permite cetățenilor să-și exprime opiniile, preocupările și sugestiile cu privire la legislație, oferindu-le posibilitatea să participe activ în procesul decizional. Aceasta este o componentă esențială a democrației, care asigură că procesul de elaborare a legilor este deschis și responsabil.
În al doilea rând, consultarea publică poate aduce în discuție diverse perspective suplimentare și expertize esențiale, contribuind astfel la identificarea potențialelor lacune sau efecte nedorite ale unei legi propuse.
În al treilea rând, consultarea publică reală joacă un rol major în creșterea legitimității și acceptabilității sociale și economice. Când cetățenii au oportunitatea să-și exprime opinia cu privire la legislație, aceasta poate spori nivelul de încredere în procesul politic și în autoritățile responsabile cu elaborarea legilor. Legile care sunt rezultatul unui proces deschis de consultare sunt mai susceptibile să fie acceptate și respectate de către populație.
În al patrulea rând, consultările publice pot servi și ca mijloc de educație civică, oferind publicului oportunitatea să înțeleagă mai bine procesul legislativ și să devină mai implicați în acesta.
Din păcate, în România, consultarea publică pare a fi doar o perdea de fum în spatele căreia reglementarea pusă la dospit crește doar așa cum și-a dorit guvernul, fără să țină cont dacă are sau nu impact negativ major asupra celor pe umerii cărora va cădea. Și de cele mai multe ori situația se regăsește la nașterea unor reglementări care generează costuri fiscale sau financiare semnificative și care au componentă fiscal-bugetară importantă.
Un stat care este dezordonat fiscal (generând un hățiș legislativ greu de respectat și de aplicat), dar hrăpăreț bugetar (foamea de bani venind din accelerarea cheltuielilor fără acoperire în venituri - adâncirea deficitului) aplică totdeauna soluția cea mai leneșă: crește povara fiscală și financiară fără să mai piardă mult timp și energie cu procesul unei reale consultări publice.
Când scot legi și reglementări ce impun sarcini fiscale și costuri financiare noi, guvernanții se fac doar că cer părerile economiștilor, fiscaliștilor și ale altor specialiști, dar fără să țină cont de aceste păreri ale experților. Pentru o guvernare transparentă, responsabilă și democratică, este esențială consultarea publică ce are rezultat predictibilitatea, stabilitatea și transparența cadrului legislativ.
Când consultarea publică este reală, guvernarea este respectată.