x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cultura – un "pericol" pentru societatea de consum

0
Autor: Matei Vişniec 24 Aug 2012 - 21:00
Faptul ca se desfiinteaza, in Romania, un canal de televiziune care se axa exclusiv pe cultura nu ar trebui sa ne mire. Sa ne scandalizeze, da. Dar nu sa ne mire, pentru ca in mai toata lumea o noua forma de capitalism, hiperagresiva, castiga teren. Or, acest model de societate nu are nevoie de oameni care sa investeasca timp in cultura. Acest model de societate hiperconsumista are nevoie de indivizi docili, maleabili si manipulabili, altfel spus nu are nevoie de cetateni , ci de consumatori disciplinati.

Un om care se uita timp de doua ore la un film de Fellini sau de Tarkovski este un adversar declarat al industriei de divertisment te tip hollywoodian. Or, aceasta mare masina cu ramificatii pe toate continentele, precum si industria de divertisment televizuala nu-si pot permite sa piarda clienti. Traim intr-o epoca a concurentei acerbe. Un om care citeste un roman de Dostoievski sau de Camus este un dusman periculos al industriei de seriale siropoase si insipide ale caror episoade se numara cu miile. Pentru producatorul de astfel de subproduse, calculul este simplu: cine citeste "Idiotul" de Dostoievski sau "Strainul" de Camus nu mai sta cu ochii in televizor sau isi reduce drastic timpul rezervat televizorului. O carte care necesita 20 de ore de lectura inseamna… 20 de episoade ratate din ultima productie de sirop televizual aruncata pe piata internationala de marile case de productie americane, spaniole, braziliene sau indiene. Or, aceasta forma de subcultura agresiva cu o uluitoare capacitate de colonizare a mintii spectatorului nu-si permite sa piarda piata. Intr-un fel sau altul ea va lupta impotriva omului care citeste, care gandeste, care are gusturi, care revendica un stil de viata culural.

De ce fac pana si televiziunile de stat jocul acestui tavalug subcultural destinat sa ne spele total pe creier? Din motive "economice" imediate, bineinteles. Este mult mai profitabil astazi sa cumperi subcultura industriala decat sa finantezi creatia nationala. In plus, oamenii politici nu mai sunt capabili in prezent sa aiba o viziune. Interesele lor sunt imediate, iar vizibilitatea lor filozifica, sociologica, politica nu depaseste limita mandatului lor electiv. Cum sa inteleaga responsabilul politic din zilele noastre ca in nici un caz cultura nu poate fi rentabila pe timp scurt? Si ca in nici un caz investitia culturala nu se intoarce sub forma de profit material, ci spiritual. Si ca perioada de gestatie a unei investitii culturale se numara in ani lungi, chiar in decenii, pentru ca formeaza constiinte, noi generatii, gustul critic si cel al reflectiei…

Romania este colonizata sub privirile noastre de un model de societate in care cultura nu-si are locul, este stanjenitoare, chiar periculoasa. Cei care au crezut ca o data cu democratia si libertatea vom intra intr-o era a prosperitatii s-au inselat. Nu trebuie confundata societatea de consum cu prosperitatea. Au existat in Europa societati prospere, cum a fost cazul cu cea franceza. Intr-o societate a prosperitatii progresul este masurat prin capacitatea omului de a se elibera din ce in ce mai mult de munca repetitiva pentru a avea cat mai mult timp pentru sine, pentru familie, pentru viata sa spirituala, pentru dimensiunea culturala a existentei sale. Societatea de consum este exact opusul modelului evocat mai sus, cel al societatii prospere. Societatea de consum este cea care iti ia timpul prin toate mijloacele. "Munceste cat mai mult ca sa poti cumpara ceea ce iti propunem noi", cam aceasta este deviza acestui model consumist. Consumatorul "modern" este cel care isi ofera integral timpul (deci sufletul) pe altarul profitului, al modelelor publicitare, al industriei de divertisment, al noilor tehnologii de comunicare (internet, Facebook etc.), al modelor galopante etc. Omul jefuit de timp este noul consumator, noul soldat exemplar al unei lumi in care cultura echivaleaza cu rebeliune, rezistenta, indisciplina.

In mai multe tari ale Europei, criza economica si bugetara actuala este o buna ocazie pentru o noua ofensiva a acestor forte obscure impotriva culturii. Pe ansamblul planetei, Europa ramane continentul unde cultura a rezistat, pana in prezent, cel mai bine. Spectacole care n-ar rezista pe afis nici doua zile in Statele Unite fac sali pline timp de saptamani intregi la festivaluri precum cel de la Avignon sau Edinburg. Prin filmele pe care le produce, Europa este singurul continent care mai rezista impotriva unui anumit limbaj unic impus de Hollywood. La festivalul international de film de la Cannes sunt uneori premiate filme care provoaca stupoare printre spectatorii deja hollywoodizati… Iar in tari precum Romania, Franta sau Italia se mai publica pagini de literatura care nu fac parte din curentul realist dominant impus de industria editoriala anglo-saxona. Din multe puncte de vedere, Europa mai este o oaza de cultura, un laborator de creatie artistica originala, un spatiu al sensibilitatii si al curajului reflexiv. Dupa ce s-a straduit, s-a chinuit, si-a dorit atit de mult sa faca parte din Europa, iata ca Romania se intoarce acum impotriva ei… Si isi permite un gest cu o simbolistica negativa atat de mare, sa desfiinteze un canal de televiziune cultural. Uluitoare declaratie de regres, uluitoare forma de dezertare… O solida palma data de cativa responsabili inconstienti pe obrazul mai multor milioane de romani care mai aveau acest refugiu si aceasta pasiune: cultura. O palma sonora, dureroasa, umilitoare, o provocare cu consecinte imprevizibile si complicate. Intr-un moment cand Romania se afla oricum intr-o enorma situatie de fragilitate din cauza unui conflict politic ruinator pentru viitorul ei, aceasta agresiune impotriva idealului de cultura o plaseaza intr-o postura si mai delicata. A fost de fapt decretata acceptarea colonizarii sale totale de o violenta societate de consum, fara suflet si ratiune.

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de