x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Fregatele: scandal politic,si nu de coruptie

Fregatele: scandal politic,si nu de coruptie

de Ilie Serbanescu    |    20 Iun 2006   •   00:00
Fregatele: scandal politic,si nu de coruptie

Precedentul suedez, de altfel foarte recent, ne indica si cum va fi rezolvata afacerea fregatelor. Gasit de nimeni altcineva decat de magistratii suedezi ca a dat spaga la cinci romani in afacerea "datoria Romaniei catre Suedia", un reprezentant al unei prestigioase companii suedeze a fost sanctionat de justitia din tara nordica pentru… furt! Toata lumea juridica suedeza a preferat sa-l "scoata" hot, decat intermediar de spaga! Suedia ca si marea companie suedeza sunt din "lumea buna".

Cum sa le stigmatizezi ca ofera spaga?! Si cui?! Vai, corupta este doar Romania! Asa va fi si in cazul fregatelor! Cum sa se recunoasca - asa, cu probe - ca o companie britanica, si inca din industria armamentului, a dat spaga unui oficial roman?! Ca nu in Occident, ci doar in Romania exista coruptie?

Cum au ajuns doua gioarse de fregate britanice scoase din uz sa fie achizitionate de flota militara romana - in loc sa mearga la fier vechi, asa cum au ajuns surate de-ale lor chiar din acelasi lot - este aproape fara dubii. De la NATO citire a venit la Bucuresti indicatia ca ar fi bine ca flota romana sa se inzestreze si cu niste nave pentru misiuni de supraveghere si de lupta, compatibile cu normele NATO.

Altfel spus, din tari NATO! Imediat au aparut si oferte. Evident, din tari NATO! Cum achizitionarea unor nave militare noi cam depasea posibilitatile bugetare ale momentului, s-a acceptat sa fie vorba de niste nave "second-hand", desigur reconditionate si retehnologizate, eventual si treptat, in timp. Toti membrii marcanti ai NATO din Europa Occidentala si-au oferit harburile.

La inceputul anilor 2000, relatiile romano-britanice nu prea "duduiau", chiar deloc, din cauza totalului dezinteres din partea Marii Britanii, manifestat in lipsa de investitii in Romania si chiar in respingerea pana atunci a apartenentei Romaniei la NATO.

Intrucat lucrurile se schimbau din punct de vedere strategic, indeosebi dupa 11 septembrie 2001, un englez siret a avut ideea sa sopteasca la Bucuresti ca atitudinea Marii Britanii s-ar putea schimba radical daca industria britanica de aparare ar primi niscai comenzi de la statul roman. S-a mers la tinta, caci un targ asemanator exista de pe vremea lui Ceausescu! PDSR-ul, partis-stat aflat atunci la putere in Romania, n-a mai stat pe ganduri. Mesajul i-a rezolvat dilemele in alegerea ofertelor vest-europene. Expert in impartirea tainului PDSR a decis comandarea fregatelor-fier vechi la Londra, desigur la preturi babane. Nemtii, francezii isi luasera tainul de la PDSR in alte domenii. Evident, nu statul britanic urma sa traga foloasele. Beneficiarul devenea compania din industria britanica de aparare care prelua comanda reutilarii, retehnologizarii, reelectronizarii si reinarmarii fregatelor.

Sa fim seriosi! Ca s-a dat spaga zece milioane euro, asta-i doar un corolar, asa, ca sa se incaseze de la statul roman, pana la urma, din intreaga afacere vreo 600 de milioane de euro, in loc poate de 550 de milioane de euro, care era pretul oricum stabilit politic! Caci chestia asta cu un pret de 116 milioane de lire sterline (adica vreo 150 de milioane de euro) reprezinta doar prima faza a reechiparii fregatelor, asa, doar ca sa fie lansate la apa si sa poata fi aplaudate de politicieni, intrucat abia urmeaza faza inzestrarii cu mijloace de lupta, pentru compatibilizarea cu participarea la misiuni NATO, ceea ce va duce costul total la vreo 600 de milioane de euro, daca nu si la mai mult!

Scandalul fregatelor nu este al unei spagi, chiar daca subtantiale, ci al unei jenante afaceri eminamente politice impuse unei tari bananiere!

×
Subiecte în articol: nato editorial