Peste 7 milioane de romani ii cer lui Traian Basescu sa plece acasa. Mai mult cu 2 milioane decat cei care i-au acordat mandatul de presedinte. Doar unul din 10 cetateni care s-au exprimat la referendum doreste ca el sa revina la Cotroceni. Iar acest scor exista in conditiile in care Romania e singurul stat din UE care a acceptat ca la referendumul valid trebuie sa se prezinte jumatate plus unu din cetateni. Din cei existenti scriptic, iar nu in realitate. Iar inca o noutate absoluta este ca au existat doua boicoturi. Al PDL si al maghiarilor. Se mai poate intoarce, in aceste conditii, Basescu la Cotroceni?
Momentul in care, asupra Guvernului Romaniei si apoi asupra majoritatii parlamentare, s-au exercitat presiuni nemaiintalnite pentru un experiment unic in Europa este crucial. Pentru ceea ce s-a intamplat, pentru ceea ce se intampla si pentru ceea ce urmeaza sa se mai intample. Intr-un stat UE in care absenteismul este destul de pronuntat la alegeri si in care indiferenta cetatenilor este accentuata de lipsa educatiei democratice, faptul ca s-au prezentat la vot, conform BEC, peste 46 la suta dintre cetatenii cu drept de vot reprezinta o performanta notabila. Cu atat mai notabila cu cat populatia este calculata artificial, in functie de datele recensamantului din 2001. Care nu mai sunt valabile. Care nu au putut fi inlocuite de recensamantul din 2011, ale carui rezultate finale le vom avea abia la anul. Daca le vom avea. Ne-am raportat la 18 milioane de cetateni cu drept de vot cand, in realitate, numarul este sensibil mai mic. Intr-un scor real, la urne s-au prezentat mai mult de jumatate dintre cetateni.
Ce decizie va putea lua Curtea Constitutionala? La prima vedere, ea este obligata sa invalideze acest referendum. Pentru ca lipsesc cateva procente. Aceasta institutie, care a fost de curand sacralizata, nu trebuie sa tina cont de numarul urias al cetatenilor care au solicitat demiterea lui Basescu, in raport cu cei care s-au pronuntat pentru reinstalarea sa la Cotroceni.
In schimb, de la data adoptarii deciziei Curtii Constitutionale si pana azi, au intervenit doua imprejurari extrem de importante, care nu au fost luate in calcul nici de aceasta institutie si nici de Parlament, atunci cand a fost modificata Legea referendumului. Este vorba de cele doua boicoturi. Nimeni nu si-a imaginat ca un partid dintr-un stat european, care face parte, culmea, din familia popularilor, deci a formatiunilor de dreapta, merge atat de departe in cinismul sau pentru a pastra puterea, incat le solicita partizanilor sai sa nu se prezinte la vot la un referendum. Sa incerce sa castige, printr-un artificiu tehnic, ceea ce a pierdut la mare distanta in continutul procesului electoral. Dupa care sa sfideze majoritatea cetatenilor care s-au pronuntat pentru demitere. Se intampla asta intr-un stat care se pretinde a fi democratic. Al doilea boicot neluat in calcul este cel al maghiarilor, care au raspuns solicitarii reprezentantului unui stat strain, Viktor Orban, de a nu se prezenta la urne.
In raport cu aceste circumstante, intoarcerea lui Traian Basescu la Cotroceni este neconstitutionala, nedemocratica si, deci, imposibila.
● Sursa: CorectNews