Exista greseli de traducere care par pur si simplu incredibile. Titlul romanului semnat de Francoise Sagan (mai apoi film de mare succes), "Aimez vous Brahms?", a fost echivalat cu: "Il iubesc pe Frantz", "Moderato cantabile" (Marguerite Duras) a ajuns "Contabilul linistit".
Exista greseli de traducere care par pur si simplu incredibile. Titlul romanului semnat de Francoise Sagan (mai apoi film de mare succes), "Aimez vous Brahms?", a fost echivalat cu: "Il iubesc pe Frantz", "Moderato cantabile" (Marguerite Duras) a ajuns "Contabilul linistit". Fara a mai pomeni epocala traducere a cuvantului "conductor" (dirijor in replica cu pricina din filmul pomenit mai sus) prin "sofer de autobuz". Imi mai rasuna inca in minte o voce de bas profund reprosandu-i traducatoarei, la cativa ani dupa premiera, eroarea de neiertat... Multi mari compozitori au fost inzestrati si cu o admirabila capacitate de exprimare verbala, exceptiile sunt rare, dar semnificative, scrisorile lui Beethoven par greoaie in formulare si vag agramate. In schimb, Mozart este jucaus si ghidus, plin de artificii verbale, unele la limita obscenitatii sau chiar dincolo de ea. Rossini pare sa fi fost capabil de formulari care puneau in mare dificultate orice interlocutor si mai cu seama primadonele care adaugau nenumarate inflorituri ariilor sale. Erik Satie (la care ne vom intoarce) se amuza si ne amuza, botezandu-si operele: "Trei piese in forma de para", "Muzica de mobilat apartamentul" si chiar "Sonatina birocratica". Dar cine ar fi crezut ca marele romantic Johannes Brahms, atat de sobru in portrete (poate si datorita barbii imense pe care a lasat-o sa creasca pentru a fi mai greu de recunoscut), era atat de plin de umor? Invitat de prietenul sau, Max Bruch, sa asculte interminabilul oratoriu "Odysseus", Brahms s-a multumit sa-l intrebe de unde a cumparat o hartie de note de o asemenea calitate. Intrebat de o admiratoare entuziasta cum reuseste sa compuna o muzica divina, maestrul a ridicat din umeri si a spus ca asa i-a fost comandata de editorul sau. Cand o cantareata i-a solicitat un sfat legat de ce anume cantece (lieduri, in termeni tehnici) sa abordeze, el i-a recomandat sa incerce compozitiile postume. Nevinovata soprana a vrut sa stie care anume... Obiect al propriilor ironii, mai cu seama atunci cand bucuros de laude isi dadea seama ca nu se poate masura cu gigantii trecutului, servit la un banchet cu un vin pe care gazda l-a numit: "un Brahms al pivnitelor mele", marele compozitor a cerut sa i se aduca "o sticla de Bach"... Isi dovedea astfel modestia care l-a facut sa-i declare Clarei Schumann ca: "Numai faptul ca sunt neglijate concertele lui Mozart poate aduce celebritatea unuia ca mine".Citește pe Antena3.ro