Fata de disputa publica privind fiscalitatea am doua observatii de baza: 1) politica financiara a statului priveste si cheltuielile bugetului public - este corect deci sa vorbim despre o strategie bugetara; 2) politica fiscala pentru urmatorii ani inseamna mai mult decat cota unica - cu efectele ei.
Constructia bugetara este de judecat nu numai in sine (asigurarea echilibrului bugetar in timp), ci si in contextul politicii de ansamblu: relatia cu politica monetara si de curs, pentru a se proteja echilibrele economice; asigurarea de bunuri publice esentiale; stimularea cresterii durabile (prin structura fiscalitatii); capacitatea de absorbtie a fondurilor europene. Privind cheltuielile publice, sunt de subliniat rationalizarea si controlul acestora (cat mai putina risipa si eficienta utilizarii), stabilirea de prioritati si cofinantarea fondurilor europene. La prioritati trebuie inclusa amenajarea teritoriului, tinand cont de efectele schimbarii de clima si metehnele semnalate de inundatii. Aderarea la Uniune aduce Romaniei resurse potentiale de cca 4% din PIB anual, dar, pentru a beneficia de ele, este necesar ca bugetul public sa asigure cofinantarea si sa existe capacitate de absorbtie (proiecte fundamentate si concretizate). Intre 1% si 1,3% din PIB sunt de mobilizat anual pentru cofinantari asumand un coeficient de absorbtie inalt, la care se adauga contributia la bugetul UE, care inseamna peste 1% din PIB. Ar fi nevoie de un surplus de resurse bugetare de 2%-2,3% din PIB pentru a face fata "socului bugetar" din 2007 cu un deficit bugetar similar cu cel din ultimii ani (in jur de 1%). Daca adaugam recalcularea pensiilor si problemele Sanatatii, surplusul trece de 3% din PIB. Se poate viza o majorare a deficitului bugetar public pentru obtinerea de resurse bugetare suplimentare. Dar intalnim aici o constrangere izvorata din cerinta de a proteja echilibrele macro. In ultimii ani, deficitul bugetar a coborat catre 1% din PIB, insa deficitele cvasifiscale au ramas importante. In acelasi timp am asistat la o crestere foarte rapida a contributiei neguvernamentale (nebugetare) la deficitele externe, care a ajuns, pentru contul curent, la cca 85% anul trecut, iar pentru acest an o estimez la 90%! Deficitul de cont curent va depasi probabil 9% din PIB, in 2005. Isi permite Romania deficite de cont curent de peste 10%-11% din PIB, avand in vedere dualitatea sistemului monetar (puternic euroizat/dolarizat), asimetria valutara si de scadenta in portofolii bancare si de firma, cresterea ponderii imprumuturilor in finantarea deficitului de cont curent? Lucrurile se pot complica serios si impun prudenta Guvernului si BNR, chiar daca rezervele Bancii Centrale au depasit in prezent 17 miliarde de euro (care ar acoperi aproape intreaga masa monetara), iar unele privatizari pot aduce sume mari in cufarul statului. Un deficit de 2% din PIB in 2007 devine problematic. Vedem cum logica macroeconomica, ce reclama deficite bugetare care sa protejeze echilibrele macro, intra in coliziune cu necesitati ale aderarii la Uniune, adica resurse bugetare mai mari. Trebuie imaginata o solutie pentru cresterea capacitatii de absorbtie a fondurilor UE. De pilda, numai 12% din fondurile ISPA au fost folosite!!! Un vehicul institutional adecvat ar usura fundamentarea unor proiecte majore, economisirea de resurse, monitorizarea implementarii (controlul costurilor), atragerea de resurse private la finantarea proiectelor.Citește pe Antena3.ro