x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale România scoasă din viteză de șoferii Europei

România scoasă din viteză de șoferii Europei

de Dan Constantin    |    07 Mar 2017   •   07:50
România scoasă din viteză de șoferii Europei

Europa cu două viteze prinde contur. Martie se anunță o lună a deciziilor pentru viitorul drum al construcției începute acum 60 de ani. La începutul săptămânii, cele patru forțe ale Uniunii Europene - Germania, Franța, Italia, Spania - dau consistență și susținere propunerilor din Cartea Albă a lui Juncker pentru diferențierea priorităților UE. Careul de șefi întrunit luni la Versailles la invitația lui Hollande va da linia pentru ceea ce va fi joi și vineri la Consiliul European. În fine, la 25 martie, la Roma, adunarea festivă pentru aniversarea a șase decenii de la actul constitutiv al Uniunii poate să schimbe macazurile, separând vagoanele în trenuri cu viteze pe care le suportă și pentru care au combustibil.

Imaginea Uniunii Europene poate fi comparată cu tensiunile dintr-o cursă ciclistă cu 28 de competitori. Din pluton a evadat un grup de sportivi din echipele bine dotate, hrăniți și stimulați ani buni cu subvenții. Spre coadă găsim sportivii mai puțin experimentați, entuziaști, dar mai naivi, care nu s-au dedat la tehnicile sofisticate ale dopajului. Unul dintre fruntași a ieșit din cursă, strigând ,,brexit”, nemulțumit de regulile prea multe impuse de arbitrul de la Bruxelles. Evadații cer și ei o pistă specială pe care să alerge, fără să-i mai aștepte pe cei rămași în urmă.

Miza competiției sunt premiile. Cursa elitelor va distribui beneficii mai mari, iar cei din cursa secundară, mai mulţi, își vor împărți restul. Se poate promova din categoria inferioară în plutonul fruntaș? Desigur, promisiunile vor fi multe, dar legate de regulile stricte care definesc uniunea monetară, fiscalitatea, politicile sociale, antiterorismul și protejarea frontierelor. Politica de apărare va naște alte obligații și diferențe de priorități, mai ales în Est. Președintele Iohannis, mare ciclist încă din vremea tinereții, are de ghidonat în această lună printre interesele Germaniei, ale Grupului de la Vișegrad, care sunt diferite de cele ale României în multe puncte. Klaus Iohannis pare depășit de amploarea confruntării europene din martie și merge la Bruxelles și Roma ca reprezentantul unei țări dezbinate, plasate din start pe un drum secundar, care merge din inerție, cu motorul scos din viteză.

 

×