Încă un judeţ intră în malaxorul anchetelor pentru carnetele de şofer obţinute prin fraudă. Covasna devine după Argeş şi Iaşi încă un loc al corupţiei generalizate instalate pe filiera unui serviciu public de mare interes şi căutare. Nu există nici o siguranţă că această anchetă se va opri doar la cele trei judeţe care au împreună 1,75 milioane de locuitori. Suspiciunea că mii şi mii de şoferi care şi-au luat carnetele fără să treacă pe la examen devine certitudine cu cât avansează cercetările.
Întrebările pe care oamenii le pun pe bună dreptate sunt absolut logice: Doar în cele trei judeţe s-au obţinut pe bandă rulantă carnete frauduloase? Cum vor fi traşi pe dreapta şi extraşi din trafic şoferii care au şpăguit poliţiştii pentru obţinerea carnetului de şofer?
Ministrul de Interne a anunţat că cele circa 3.500 de permise obţinute prin fraudă la Piteşti vor fi retrase. A trecut ceva timp de la declaraţia lui Dan Nica, dar majoritatea şpăguitorilor din Argeş circulă bine-mersi. Procedura de anulare a acestor permise este greoaie, birocraţia poliţienească se urneşte greu, abia 14 dosare sunt întocmite pe zi. În acest ritm, cu pauzele de week-end, într-un an s-ar îndeplini ordinul ministrului.
O televiziune a transmis un reportaj uluitor cu un şofer din Argeş, cu carnet mincinos. Nu ştia să citească, nu ştia să scrie, nu a putut să recunoască semnele de circulaţie. Analfabetul era însă bun pentru condus. Adică, tocmai bun pentru a deveni o torpilă pe şosele, un criminal în serie.
Câţi asemenea lui circulă nestingheriţi, trec liniştiţi pe lângă semnele de avertizare, de interdicţie şi apar ca autori de accidente? Chiar dacă nu s-au produs evenimente ireparabile, şansa de a nu fi loviţi de analfabetul care circulă din instinct, manevrând doar comenzile fără a avea discernământul deciziilor necesare în trafic, este mică. Iar ea scade spre zero o dată cu kilometrii parcurşi de posesorul carnetului fraudulos.
Ce-i de făcut? Cum ne apărăm de aceste pericole generate de un sistem corupt care se dovedeşte în finalitate criminal?
Nimeni nu vrea să recunoască drept cauză a creşterii absolut dramatice a accidentelor rutiere grave neştiinţa şoferilor la care examinatorii din poliţie şi “profesorii” din şcolile de şoferi au format veritabile mafii care le-au dat aviz pentru condus.
În România sunt valabile circa 6 milioane de carnete de şofer, din toate categoriile. Majoritatea a obţinut dreptul de conducere în condiţii normale, legale. Ei nu pot fi însă protejaţi, circulă pe aceleaşi drumuri cu şoferii frauduloşi. Ar fi oare imposibilă separarea şoferilor apţi de a celor potenţiali criminali?
Soluţia ar fi o reexaminare a tuturor posesorilor de carnete de şofer, indiferent de anul şi locul examenului. O modificare a legii în acest sens ar fi singura măsură posibilă de a diminua pericolele de accidente în limitele statisticilor europene. În câţiva ani se pot trece prin filtrul reexaminării toţi şoferii din România. Miile de morţi înregistraţi în fiecare an pe şosele, familiile îndoliate, cei rămaşi cu sechele profunde în urma accidentelor rutiere produse din vina altora, a iresponsabililor cu carnet de şofer, pledează pentru o asemenea măsură radicală.
Citește pe Antena3.ro