x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Sub plapuma de biti...

Sub plapuma de biti...

de Lucian Mandruta    |    12 Noi 2005   •   00:00

De fapt, in materie de piete emergente, toata smecheria e sa pari din secolul viitor la preturile din secolul trecut (in materie de forta de munca mai ales). E ca si in amor: fetele nemachiate, neepilate si care vorbesc rastit au de obicei mai putine propuneri de a iesi in oras decat cele care se ingrijesc.

...se pot petrece multe lucruri fierbinti. Nu, nu va ganditi la filme sexy pe calculatoare mobile (desi nu vad ce-ar fi rau in asta, chiar pe banii contribuabilului!). Ganditi-va mai bine la cresterea economica. Numele de cod al catalizatorului: WiMax. Promisiunea lui e simpla: Internet wireless de mare viteza pentru platforme mobile.
Cei care au calculatoare cu WiFi - si le au degeaba in majoritatea locurilor publice din Capitala - au apreciat fara indoiala viteza impresionanta a unei conexiuni de acest gen. WiMax e versiunea ei umflata cu pompa, pe spatii largi de zeci de kilometri patrati. O impinge din spate Intel, companie care nu poate rabda sa ramana neinvitata la petrecerea broadband care se pregateste mai peste tot in lume.

Sunt sigur ca pensionarii la coada la medicamente n-ar putea suporta sa auda costul instalatiei, exprimat in kilograme de Plavix pe cap de locuitor. E foarte posibil ca presa, care se bazeaza pe abonamentul lor, sa se repeada la o investitie care pare deocamdata ridicola in Romania. O investitie care pune, potential, pe fiecare calculator suficienta largime de banda, incat sa putem urmari posturile de televiziune din America (cu abonament, fireste). Insa distractia asta cu comunicarea nu e doar pentru imbuibatii cu biti. Nici macar nu-ti trebuie calculator ca sa profiti de pe urma ei. Si asta pentru ca usurinta de a comunica (alaturi de alte chestii inutile cum sunt parcarile, mall-urile si cafeaua decenta in cafenele) nu e decat o momeala. Una care sa aduca aici companiile si pe investitorii care sa fie in stare sa dea de lucru si romanilor fara net acasa.

De fapt, in materie de piete emergente, toata smecheria e sa pari din secolul viitor la preturile din secolul trecut (in materie de forta de munca mai ales). E ca si in amor: fetele nemachiate, neepilate si care vorbesc rastit au de obicei mai putine propuneri de a iesi in oras decat cele care se ingrijesc. Iar broadbandul e ca rujul: fara el doar asculti mesa- jul - cu el insa te concentrezi si asupra buzelor, cu sanse mari sa retii ceva...

Pe langa asta, Internetul wireless promite sa intoarca in bataia advertiserilor generatia care a cam plecat de la televizor. Generatia activa, care nu doar ca lucreaza cu ajutorul net-ului, ci si se joaca si se distreaza acolo. Pentru ea si pentru puterea ei de cumparare se vor bate brandurile aspirationale - si ele au nevoie de multi biti (adica sunet si video) ca sa-si puna in valoare marfa. Nu in ultimul rand, broadbandul va democratiza televiziunea. Daca acum ni se pare ca avem multe posturi, vom fi uimiti sa constatam ca aproape fiecare preocupare a omului va genera un post de nisa. Facut de niste amatori, poate, dar care va pune presiune pe mediile traditio- nale - reglementate si dirijate de logica numitorului comun.

Promisiunea WiMax are scadenta peste un an. Pana atunci, e de remarcat ca exista in acest moment macar doua modele de Internet wireless de mare viteza, oferite de operatorii de telefonie mobila. Ambele au reusit sa demonstreze ca exista o piata pentru asa ceva. Ei bine, sa speram ca un al treilea jucator va muta piata asta din Dorobanti in Pantelimon, daca intelegeti ce vreau sa spun...

×
Subiecte în articol: editorial