"Era un om cu totul remarcabil: muncea 18 ore pe zi" si "Nimic si nimeni nu-l putea opri: tot ce-si punea in minte reusea" – sunt doua dintre laudele rostite la televizor de notabilitati ale presei, patronatului si culturii romane, la adresa unui afacerist. Aflat in clasamentul Forbes 500 de miliardari si supranumit "regele mezelurilor", omul decedase intr-un accident nautic produs de viteza. Batranul actor Ion Dichiseanu subliniase si generozitatea mortului: "Ma surprindea de fiecare data cand imi trimitea cosuri intregi cu mezeluri produse la fabrica lui", iar alt actor, Mircea Diaconu, afirma ca intrepinzatorul fusese un "om deosebit", fiindca venea la spectacolele Teatrului "Nottara" tinute la la Calarasi, oraselul unde "regele mezelurilor" trona; faptul indreptatindu-ma sa cred ca si in cazul sau aterogenul cos cu sunci a avut un important rol spiritual.
Detaliile insignifiante si picante ale biografiei defunctului, tinand pagina intai a jurnalelor de stiri, conturau personalitatea unui banal absolut: om din categoria "baietilor buni", "dastepti", "de viata", a "iubitorilor de adrenalina", cu casnicii multiple si copii naturali nerecunoscuti. Altfel spus, "un om de succes", dupa toate canoanele actualitatii, care substituie valoare prin pret, confundand-o cu notorietatea.
Am cunoscut astfel de afaceristi apucati si oricat m-as stradui sa vad in ei "deosebitul", "remarcabilul" – in sensul pozitiv – nu reusesc. Nu reusesc sa vad nici generozitatea care, insemnand bun simt si masura, este rara si de nepretuit, pe cand mila faloasa – singura de care ei sunt in stare –, lipsita fiind de cele doua atribute, este frecventa si amarnic de ieftina.
Grava este insa convingerea opiniei publice ca daca "nimic si nimeni" nu poate opri pe un astfel de intreprinzator, care reuseste "tot ce-si pune in minte", faptul este de absoluta lauda. Daca intr-un cabinet de psihiatrie un astfel de comportament contureaza medicului un diagnostic serios ce reclama, pe langa izolarea individului, si o terapie medicamentoasa de urgenta, iata ca in tumultul capitalismului triumfator – unde noile toxice "patron", "sfanta proprietate", "locuri de munca", "concurenta", "profit" si "investitie" sunt panacee – cei intoxicati cu ele devin, din bolnavi cu capul, exponenti ai sanatatii mintale, ai reusitei si idealului colectiv. Stilul lor de viata insa – subrezindu-le trupul sau ucigadu-l brusc – dovedeste fara tagada boala mintii lor care, permeabila la orice nazarire aducatoare de profit, imagine si adrenalina, nu iarta.
Daca boala nu ar ierta strict pe propriii sai infectati, randurile acestea nu ar fi fost scrise. Din nefericire, boala roade si in afara trupului, intrucat terenul pe care actioneaza aceasta devine, ca intr-un experiment decerebrat, discretionar si crud, tara cu toate ale sale: "fiinte vii, lucruri neinsufletite, sesuri, munti si ape" – cum, atat de complet, sugera chipul Pamantului scriitorul Ionel Pop. Iar pentru imbolnavirea asta, doar indiferenta si ignoranta sociala poarta vina.
De ani de zile, politicienii si baronii locali ai Romaniei investesc: pocesc orasele, betoneaza arabilul si asfalteaza salbaticiile montane. Mai nou, pe raurile de munte, declarate pe vremuri "fond rezervat de interes republican, destinat reproducerii pastravului", ei isi amplaseaza hidrocentralele private. Tot ei intermediaza cu investitorii straini "exploatarea oportunitatilor": zacaminte aurifere, autostrazi scumpe si implanturi industriale alungate din alte parti de lume, cum sunt colosii mancatori de padure Kronospan si Schweighofer – Egger, aflati in posesia "regilor lemnului" mort.
"Nici una dintre dispozitiile prezentei carte nu trebuie sa fie interpretata ca implicand vreun drept de a desfasura orice activitate sau de a indeplini orice act indreptat impotriva oricaruia dintre drepturile si libertatile recunoscute prin prezenta carta" – scrie in ignoratul articol 54 al Cartei Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene, intitulat "Interzicerea abuzului de drept". Asadar, o actiune in interesul privat al oricui nu poate prejudicia interesul comunitar, cel patrimonial si nici pe fiinta care traieste cu masura.
Nu demult am urcat in Suhard voind sa ajung pe varful Omului: un pisc maiestuos si curat, ridicandu-si crestetul la 1.932 de metri, acoperit cu afinis si bujor de munte, printre cohorte de jnepeni. Deopotriva un loc in care vazusem, nu o data, cerbii si ciutele stapane. Ceasul tarziu m-a intors insa din drum. Atunci, exact pe varful privit prin binoclu, s-a ivit jeepul unui "adrenalienat". Cred ca Cel de Sus ne-a pazit pe toti. Daca m-as fi aflat acolo la aparitia soferului ce strivea sub sub roti linistea si afinisurile, l-as fi abordat ferm, explicandu-i ca face rau, chiar daca este pe proprietatea sa. fii, daca prostanul s-ar fi isterizat in vreun fel, cu siguranta ca mi-as fi asumat riscul unei lectii dure, precum si consecintele juridice ale acesteia.
Citește pe Antena3.ro