Oprah Winfrey, care a înlesnit producerea filmului "Precious," dat ca sigur favorit la Oscarul 2010 (am vizionat Precious la Writers Guild la 21 noembrie; e zguduitor, e remarcabil), a anunţat că va pune capăt talkshow-ul ei, după filmarea episodului al 25-lea şi ultimul.
Talkshowul lui Oprah e legendar de peste 23 de ani. După difuzarea ultimului episod, în 2011, talkshowul lui Oprah va fi fost martorul vieţii moderne timp de un sfert de veac.
Între timp, nimic nu s-a schimbat în viaţa superstarului Winfrey. Lunea trecută, Winfrey a invitat-o la show pe fosta candidată viceprezidenţială Sarah Palin, al cărei memoir autobiografic "Going Rogue" e în librării. Winfrey + Palin? Ratings de supra- vârf! Într-o oră de dialog televizat, Oprah a readus-o pe Palin la supernotorietatea pe care o avea în campania prezidenţială. Ambele doamne au fost la înălţime, iar acum circulă zvonul că Palin, după apariţia la Oprah, ar putea să înceapă şi ea o carieră de talkshow host.
Nimic nou, aparent. Show-ul lui Oprah a fost şi este piedestalul multor cauze şi cariere. Personalităţi ori produse virtual necunoscute au devenit celebre ori vandabile, ori au intrat în jargonul zilnic. Iar Oprah a creat o cultură de self-empowerment (auto-împuternicire - ah, ce traducere bastardă!) pentru un public loial până la frenezie, iniţial compus din femei provinciale şi anonime cărora Oprah le-a dat un loc în societate şi în conştiinţa publică.
Şi ce loc! Să ajungi pe scenă cu Oprah e ca si cum s-ar opri pe tine ochiul lui Dumnezeu, scăldându-te într-o strălucire ireală şi imposibilă.
Cum a început acest show? Cu o tânără prezntatoare de culoare (născută în sărăcie abjectă în Mississippi şi crescută în Wisconsin într-un ghetto), care s-a adresat femeilor Americii în cel mai cald şi confesiv chip, concentrându-se pe dramele femeieşti aparent cele mai anodine: 1) cum să fac să slăbesc? şi 2) cum să-mi procur un iubit?
Printre episoadele notabile ale acestui show, Oprah a dus o cruciadă împotriva obezităţii (arătând pe scenă, ca pe un trofeu, pasta adipoasă a celor treizeci de kilograme pe care le pierduse chiar ea, urmând o dietă lichidă). A creat "puşculiţa" cea mai mare din lume, pentru tineri care altfel n-ar fi putut să meargă la universitate. A început un club al cărţii mai celebru azi decat toate editurile lumii. A prezentat in emisiune suferinţele canceroşilor. A conversat şi glumit cu un Tom Cruise. A promovat cauzele minorităţilor şi ale discriminaţilor, dezafectaţilor şi disfuncţionalilor de toate tipurile. A sprijinit campania lui Obama. A devenit unica miliardară afro-americană. A lansat alte show-uri de succes, ca Rachael Ray ori Dr. Phil, a lăudat autori şi filozofi ca Deepak Chopra şi Elie Wiesel, a meditat despre iubire şi împlinire personală, şi a anunţat formarea propriului ei network pe cablu: OWN -- Oprah Winfrey Network.
Dar de ce acest network? Şi ce-l va face deosebit? Ce va adăuga ori îmbunătăţi The Oprah Winfrey Show, difuzat de ani de zile la Washington şi în multe alte locaţii la ora 16:00, trufandaua orară a televiziunii?
Sunt probabil multe motive personale. Să vorbeşti cu un public viu de cinci ori pe săptămână, un public emanând emoţie, curiozitate, posesivitate şi exigenţă, e o muncă titanică. Un network personal poate fi adaptat şi modelat cu mai multă uşurinţă, şi poate crea un cadru intim mult mai convenabil unei celebrităţi căreia i se cere, show după show, să fie deschisă cu toată lumea, şi cu inima şi cu detaliile vieţii personale. Pentru că aceasta este esenţa muncii unei Oprah Winfrey: să fie personală până la exhibiţionism, şi totuşi să menţină acest exhibiţionism în limitele simpatiei dintre public şi megastar, eliminând pe durata show-ului diferenţele dintre public şi megastar, adică dintre anonimat şi supercelebritate. Înlocuindu-le cu un sentiment de "suntem toţi egali, suntem toţi aceiaşi", undeva între religie şi psihiatrie. Deci, apăsând pe coarda sufletească a valorilor celor mai simple şi sigure ale tuturor femeilor şi bărbaţilor. Show de show, sezon după sezon, ani de zile. Ce e nou în lume care să ameninţe acest format? Simplu: cablul TV. Simplu: populaţia a devenit tot mai numeroasă şi mai mare. Populaţia, deci şi publicul.
Fiindcă publicul e mai numeros decât oricând, el devine mai fragmentat şi mai imprevizibil. La fel cum imperiile ajunse la maximum de teritoriu se fărâmiţează, publicul ajuns la maximum de numere se fărâmiţează şi el. Şi nu poţi să ai în emisiune o Sarah Palin în fiecare zi.
Publicul îşi exprimă propria lui nevoie de a avea alternative de vizionat, optând pentru cablul TV, cum a optat în masă şi pentru internet. Cablul TV mănâncă din telepublicul clasic şi înjumătăţeşte ratingurile celor mai sigure show-uri. Oprah Winfrey, care a făcut multe mişcări riscante şi îndrăzneţe, face o nouă mişcare îndrăzneaţă promovând propriul ei canal de cablu, în care show-ul ei zilnic, conversaţia aceea pe viu cu publicul, nu va fi reluat. Oprah a declarat clar că nu-şi va transfera showul vechi la mediul cablului. Dar va produce programe noi pentru network-ul ei OWN, şi fireşte va apărea în unele dintre ele.
Pierderea bănească majoră va fi pentru CBS şi ABC, care vor trebui să astupe gaura de programare creată de dispariţia show-ului lui Oprah.
Ce va fi OWN, încă nu ştim. Dar lunea trecută, atenţia Americii era bracată în masa pe d-nele Winfrey şi Palin. Oprah, care se poate susţine că, sprijinindu-l pe Obama, i-a tăiat şansele la vicepreşedintie lui Sarah, a realizat din nou un mega-show. Şi i-a dat lui Palin o nouă credibilitate: "I heard you're gonna get your own talkshow, eh, Sarah?" ("Aud că o să ai propriul talkshow, Sarah?"). Şi Sarah i-a răspuns: "Oprah, you are the queen of talk shows." ("Oprah, tu eşti regina talkshow-urilor"). Şi şi-au zâmbit. Pariez că ştiau ce fac, amândouă. Şi show-ul a fost frumos, şi deştept!
Nu mai comentez. Pe curând, din California, Petru Popescu.