Succesul unei marci depinde de mai multi factori. Unul dintre acestia este designul de produs. De la forma originala a sticlei de Coca-Cola pana la trasaturile unice ale Titanicului, observam cat de important este designul de produs pentru imaginea unei companii.
CRISTIAN PASARICA
|
EVENIMENT. Lansarea modelului la linia finala de asamblare Jean-Luc Lagardere |
In ceea ce priveste companiile de transport aerian de persoane, este evident ca factorii decisivi in atragerea de noi clienti tin de siguranta, comfortul si, in general vorbind, de calitatea serviciilor oferite. Aceste lucruri depind mai mult de tipul de avioane pe care companiile le au in dotare, decat de calitatea resurselor umane. Angajatii joaca si ei un rol important, insa cel mai vizibil si insemnat lucru pentru pasager ramane tot aeronava in care urmeaza sa se urce.
DIMENSIUNEA CONTEAZA. Si cum, pe langa altele, "dimensiunea conteaza", cei de la Airbus sunt hotarati "sa se dea mari". Lansarea, pe 18 ianuarie, a noului model de aeronava A380 a reprezentat o premiera mondiala in ceea ce priveste designul aeronavelor de pasageri de mari dimensiuni. La lansarea ce a avut loc la linia finala de asamblare, Jean-Luc Lagardere din Toulouse, presedintele Airbus, Noel Forgeard, spunea ca dimensiunile evenimentului nu pot fi egalate decat de dimensiunile aeronavei.
DESIGN. A380 este primul model de aeronava care va purta noile culori ale companiei, ce reflecta pozitia acesteia pe piata. Oricare ar fi insa culorile companiei, este clar faptul ca in cazul lui A380 noul design valoreaza mai mult decat orice campanie de publicitate. Imaginea produsului influenteaza in mod direct imaginea celui care il detine, la fel ca la masini. Pentru companiile aeriene, A380 este un fel de Ferrari sau, mai bine zis, un fel de Hummer. Designul avionului a fost realizat in colaborare cu cele mai importante companii aeriene, aeroporturi si autoritati in domeniu. Jens Hinrichsen este cel care a purtat pe umeri responsabilitatea ducerii la bun sfarsit a proiectului A380. In calitatea sa de manager al proiectului, Hinrichsen a fost cel care a implementat procese avansate de fabricatie si a ales noile amestecuri si aliaje pentru a-l face pe A380 mai usor si mai rezistent. Noul model deschide competitia pe sectorul aeronavelor de mari dimensiuni. Airbus detine linii de productie in mai multe tari. Departamentul de proiectare si design este format din echipe transnationale si are birourile principale in Toulouse, Hamburg, Filton, Bremen si Getafe. Olivier Frenoy, designer
industrial, impreuna cu cei de la Thales Avionics vorbesc despre designul in domeniul aviatiei civile ca fiind conditionat de un
ansamblu impresionant de norme, care definesc pana in cele mai mici detalii fiecare subansamblu si fiecare modul in parte, fapt ce lasa putine posibilitati designer-ului de a jongla cu formele. In ceea ce priveste designul pentru carlinga, acesta nu se rezuma doar la estetica. Designerii au facut apel la trei mari domenii ce sunt parte integranta a acestei meserii: ergonomia, functionalitatea si factorul uman. Integrarea acestor parametri si a diferitelor interfete (touchpad, trackball sau joystick), alaturi de constrangerile cu privire la pilotaj si securitate duc catre adoptarea unor forme circulare. Contributia unui designer este benefica si indispensabila pentru intelegerea noilor probleme inainte de elaborarea conceptului final.
INOVATII. Aeronava va avea 555 de locuri cu un interior tipic de 3 clase. Cercetarile au fost o ocazie excelenta pentru designerii de la Airbus in vederea intelegerii reactiei pasagerilor fata de elementele din cabina, atitudinea fiecaruia variind in functie de cultura careia ii apartine. Puntea principala a lui A380 este cea mai mare din lume. Podeaua si scaunele ofera mai mult spatiu decat un 747-400. Datorita spatiului, fiecare scaun poate fi dotat cu maner, o cerinta frecventa a pasagerilor. Au fost realizate cercetari serioase in ceea ce priveste ergonomia, fiind consultati piloti de la marile companii aeriene. Pozitia in care se afla carlinga imbunatateste aerodinamica si partea frontala a avionului, reducand zgomotul in cabina. Aeronava poate sa zboare nonstop intre Europa si Asia. Creativitatea in domeniul aviatiei este strans legata de cerintele pe care le impun tehnica si legile fizicii. Prin urmare, A380 nu schimba nimic in acest sens, insa, datorita capacitatii de transport si inovatiilor ce-l fac mai economic, acesta are toate premisele sa devina un lider pe piata.