x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Copywriteri cu unghiile murdare

0
11 Aug 2004 - 00:00

SUFLETUL COMERTULUI

In piete, pe tarabe, marfurile taranilor romani sunt adesea insotite de un slogan sau de o prezentare a marfii, care mai de care mai originala si mai plina de umor. Dorinta fiecarui comerciant de a-si diferentia marfa fata de concurenta se face tot mai simtita.

ALEX ANGHEL, TANIA COHN

De la scoala asa invatam: ca romanul s-a nascut poet. Practica demonstreaza ca el s-a nascut totodata si publicitar. Micul comert postdecembrist, libertatea de expresie si maruntele afaceri stradale au facut ca urechile noastre sa auda pe strazi, dupa ’89, mult mai mult decat "sticle goale cumparaaaam". Sacagiii si floraresele interbelice isi strigau marfa in fel si chip. Amuzanta este povestea din volumul lui Marian Petcu, "O istorie ilustrata a publicitatii romanesti", unde se spunea ca din cauza spaimei pe care ar putea-o provoca anuntul sacagiului - apa, apa, apa - mai stii, o dama slaba de inima lesina inchipuindu-si un incendiu? Prefectura, un fel de CNA de azi, a dat ordin ca strigatul sa se faca in limba franceza: "de l´eau, de l’eau, de l’eau". Azi, in pietele unde balcanismul e in floare, adica nu la Dorobanti sau in Amzei, unde marfa, frumos aranjata in stive decorative, vorbeste de la sine, ci la Obor sau la periferie, se aude de pretutindeni vocea advertoriala a vanzatorilor stradali, un fel de posturi de radio ambulante care se bruiaza unele pe altele. Cel mai frecvent strigat publicitar este repetitivul "ieftin, ieftin, ieftin ieftin", rostit intocmai ca "munca, munca, munca, munca" din spotul de la "Noroc", adica aproape golit de continut. Publicitarii de trotuar isi cunosc "grupul tinta" - sunt oamenii saraci pentru care diferentierea prin pret e capitala.

REALITATE. Piata, concurenta, pozitionare sunt termeni care se afla in subconstientul fiecarui comerciant, insa constientizarea acestor termeni devine adesea o nebuloasa pentru multi dintre ei. Greutatea explicarii lor vine pur si simplu din frica fiecaruia de a se complica. "Ne plac lucrurile simple, asa am fost construiti noi", ni s-a confesat un taran in momentul in care ii pozam marfa de pe taraba impreuna cu cartonasul pe care scria "dulci-zamoase", chiar daca perele pe care le vindea acesta nu erau deloc asa. Si pana la urma nu asa ar trebui sa fie si publicitatea profesionista simpla, cu mesaje clare, sa fie naturala si onesta. In rest totul e in regula. Uitandu-te prin piete, la ingeniozitatea cu care oamenii simpli inteleg sa-si vanda marfa, comunicand-o atipic, uneori stangaci, dar niciodata plictisitor, pare inadmisibila ideea ca cineva profesionist isi poate pune semnatura pe spoturi ca acela de la pasta de dinti ideala pentru doamna cu gingii "desprinse", cel pentru o alta pasta de dinti unde juna folosea complet neigienic aceeasi pasta de dinti cu cea a stomatologului sau ca acela pentru Cr"me Ol... de la doctor Oetker, unde trei grasute fac cateva secunde gimnastica pentru ca mai apoi sa se puna pe mancat desert, lasand balta tot demersul sportiv.

PROFESIONIST SAU AMATOR? Nu cu multa vreme in urma, la Casa Presei s-a aciuat un Gavroche cu cainele sau. Cerea bani celor care urcau in cladirea somptuoasa. Nu prea avea trecere. Intr-o zi si-a luat sapca de pe cap, si a pus-o pe al cainelui. I-a mai pus dulaului in gura o tigara, de pomana si ea. A fost o zi plina. Nastrusnica idee i-a adus baiatului pana spre pranz o cutie plina de banuti si implicit zambete pe fetele celor care i-au oferit. Acest director de creatie neasumat, facea fara sa stie publicitate inspirata, mizand pe umor, autoironie si pe emotie, diferentiindu-se astfel de celelalte sute de mici cersetori.

Faceti singuri comparatia, dragi cititori, cu cohortele de creativi semidocti (nu neaparat romani) care ne impanzesc televizoarele, radiourile si publicatiile cu mesaje care sunt ori ridicole, ori plictisitoare. Ce-i face mai deosebiti pe copywriterii mediocri din agentiile de publicitate fata de comerciantul istet? Daca este sa judecam efectul unui slogan mediu al unei agentii de publicitate, in termeni si parametri de profit fata de cel al unui comerciant, foarte probabil cel din urma are de castigat. De ce? Pentru ca acesta influenteaza decizia de cumparare a clientului la punctul de vanzare, esentiala, cum stim, mesajul lui avand un impact mult mai puternic. Si in termeni de creativitate comerciantul pleaca de la premise mult mai generoase fata de un copywriter care adesea are de respectat un brief gandit de multe ori cu jumatate de masura.

Concluzia e limpede: publicitatea institutionalizata merita admirata doar cand face performanta. Tocmai din respect pentru profesionisti, in restul cazurilor, e de preferat o vizita la tarabele micului comerciant oricarui spot cu mesaj criptic, penibil sau ridicol.

IMAGINE

"Nu vii cu masina nespalata in fata unui potential cumparator, o speli cand vrei s-o vinzi, punand-o in valoare la capacitatea maxima. Cand oamenii vor sa vanda o casa, pun paine la cuptor, ca sa miroasa a camin adevarat.

Felul in care te imbraci cand mergi la un interviu sau la o petrecere sau cand iti pui ruj pe buze. Nu e vorba oare de faptul ca-ti vinzi imaginea? Preotul tau vinde. Vinde ideile in care crede. Adica pe Dumnezeu si credinta in El" - Paul Arden creativ veteran, autor al cartii "Nu e vorba despre despre cat de bun esti, ci despre cat de bun vrei sa fii", aparuta la Editura Phaidon, in 2003.

DIN VIATA

"Ideea e ca toti vindem. Toti suntem in publicitate. Face parte din viata. Cea mai populara conceptie despre creativitate e ca are o legatura oarecare cu arta. Prostii! Creativitatea inseamna imaginatie si imaginatia e pentru toata lumea." - Paul Arden, creativ veteran
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului

 



Mai multe titluri din categorie

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis s-a vaccinat public, vineri, 15 ianuarie, împotriva COVID-19, deschizând astfel a doua etapă de vaccinare.   În ciuda faptului că evenimentul își propunea să întărească...

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...
Serviciul de email marketing furnizat de