Cei de la revista Top Gear au ieşit la vînătoare. De bizoni. Într-o nouă accepţiune a cuvîntului, una inspirată din realităţile traficului bucureştean.
Cei de la revista Top Gear au ieşit la vînătoare. De bizoni. Într-o nouă accepţiune a cuvîntului, una inspirată din realităţile traficului bucureştean.
V-aţi întîlnit cu siguranţă sau, mai bine spus, spre binele
dumneavostră, aţi avut norocul teribil să evitaţi în ultimul moment întîlnirea
cu acest specimen fabulos care mişună pe şoselele pline de suspans ale
Capitalei. Bizonul e personajul care conduce bolidul care v-a ratat în ultimul
moment, pe trecerea de pietoni. Sau cel care vă claxonează iritat că ocupaţi
trotuarul din apropierea locului peste care s-a înstăpînit şi unde “se parchează”
seara, cu tamtam de motor turat demonstrativ.
Sau şoferul arătării ce “v-a tăiat faţa” pentru a se arunca cu “botul” înainte,
în faţa autobuzului ce demara din staţie.
Pentru bizon, maşina “bengoasă” nu mai e o fiţă suficientă fără un comportament pe măsură. Unul nesimţit.
Costin Giurgea, redactor-şef al revistei Top Gear, consideră că: “Transformarea dintr-un şofer normal într-un bizon în trafic se face pe nesimţite, ca într-un roman SF. De fapt, bizonii din trafic nu s-au născut bizoni, ci sînt produsul condiţiilor de trafic, începînd de la aglomeraţie pînă la infrastructură. Iar noi trebuie să ne dăm seama că dacă răspundem unui claxon cu o înjurătură nu facem decît să transformăm un biet oraş într-o adevărată junglă”.
Cei de Top Gear au o tentativă de educare a şoferului din Capitală, în primul rînd, dată fiind situaţia rutieră specială din oraş. Traficul sufocant ce generează blocaje care depăşesc uneori o oră, străzile într-o stare de şantier perpetuu ar trebui să fie suficienţi ca factori de stres pentru locuitorii Bucureştiului. Un comportament necivilizat nu face decît să facă întreaga situaţie mult mai greu suportabilă. În acest context, varianta locală a celei mai cunoscute reviste auto din lume, a conceput şi lansat campania: “Hoo cu tata!”. Formula de adresare cu rezonanţă de mahala e explicată de principiul campaniei: “Cu animalele trebuie să vorbeşti pe limba lor”. Derulată pe o perioadă de două luni, ea se bazează pe o platformă online, site-ul www.topgear.ro/bizon, unde cititorii sînt invitaţi să trimită mesaje amuzante inspirate din trafic. Cu alte cuvinte, “ridendo castigat mores” ( rîzînd înfrînezi moravurile).
“Blochează intersecţia dacă ai picat la sală” sau “Dacă-ţi arunci gunoiul pe geam, tu ce mai cauţi în maşină?” sînt cîteva dintre exemplele mai cuminţi sugerate de semnatarii campaniei.
Cele mai reuşite mesaje vor deveni stickere autocolante şi
vor fi inserate în ediţia din noiembrie a revistei Top Gear. Iar cei cinci cîştigători
vor merge la Londra, unde îl vor vedea pe Clarkson live, la un show special Top
Gear – MPH (30 octombrie-2 noiembrie).
O iniţiativă similară este a Poliţiei Capitalei, care în colaborare cu McCann Erickson, a gîndit o campanie care îşi propune să readucă pe şosele un lucru elementar: bunul simţ.
Mîine, 18 septembrie, opt pagini de bun simţ rutier vor putea fi citite în Jurnalul Naţional.