Relansată în vara anului trecut, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România şi-a anunţat în cursul unei conferinţe de presă proiectele în derulare. Ultimele şase luni par a fi fost unele pline de dinamism pentru Uniune. Unul dintre obiectivele declarate este acela de a susţine toate proiectele care unesc industria.
Relansată în vara anului trecut, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România şi-a anunţat în cursul unei conferinţe de presă proiectele în derulare. Ultimele şase luni par a fi fost unele pline de dinamism pentru Uniune. Unul dintre obiectivele declarate este acela de a susţine toate proiectele care unesc industria.
Printre noutăţi, aceea că preşedintele interimar al Uniunii, până la alegerile din 2009 este, de la 6 februarie, Ştefan Iordache, (Chief Operating Officer, Leo Burnett). Situaţia salariilor din publicitate a fost abordată din perspectiva studiului realizat de Pricewaterhouse Coopers, studiu care a implicat 22 de agenţii şi care se derulează anual, din 2006. Printre concluziile studiului: în industria de comunicare din România s-a înregistrat o creştere salarială mai mare faţă de alte ţări, cu 17%. Pentru 2008 Ştefan Iordache apreciază o creştere mai mică, de doar 15% datorită dinamicii economice. Creşterea cea mai mică s-a înregistrat în zona de media şi ce mai mare în domeniul relaţiilor publice, “aproape dublă” conform lui Iordache. Deşi vor continua să existe diferenţe de creştere salarială între departamente, există o tendinţă de uniformizare a diferenţelor. Salariul de intrare în industrie este de 1.000 de RON, dar atractivitatea rămâne mare pentru tineri, pe de o parte pentru glamoor-ul de care se bucură încă domeniul, pe de altă parte pentru creşterea salarială foarte dinamică de la an la an.
ÎN UMBRĂ. Piaţa de media locală este în atenţia UAPR, care a înfiinţat Clubul de media, o structură în care agenţiile cu astfel de servicii pot dezbate probleme specifice. Iniţiativa este de dată recentă, din octombrie 2007, şi este în curs de dezvoltare. “Zona de media este cea mai din umbră specialitate a industriei”, apreciază Ştefan Iordache. De asta este şi segmentul care atrage cel mai greu oameni. Dificultăţi ale pieţei de media din România ar mai fi, în opinia lui Iordache, lipsa unei monede unice (se lucrează cu RON, euro şi dolari), ceea ce transformă firmele de media în “firme de contabili” în căutarea cursului şi tranzacţiei optime. “Cel mai important este a schimba percepţia clienţilor că media este doar a cumpăra cât mai ieftin un spot la ştiri” a adăugat Iordache.
PROIECTE.Şcoala de creaţie ADC*Ro este cel mai recent proiect care implică UAPR, în parteneriat cu ArtDirectors Club România şi Millenium Communications. Este o şcoală de concept creativ care doreşte să formeze deprinderi creative cursanţilor săi. “O să fie o şcoală mult mai intensă decât ce putem oferi noi în agenţii. Va fi o formare la foc continuu cu tutori, directori de creaţie reprezentativi. Important este că şcoala va scoate oameni cu portofolii, ceea ce lipseşte acum, când oamenii se formează în agenţii pe porţile cărora intră cu cel mult o scrisoare de intenţie” a declarat Adrian Boţan, director de creaţie la McCann Erickson şi vicepreşedinte al UAPR. În acest moment înscrierile la cursurile şcolii sunt în plină desfăşurare. Un alt aspect abordat a fost festivalul local de publicitate, Ad’Or, a cărui credibilitate a fost subminată de-a lungul existenţei sale de o mulţime de acuzaţii de părtinire, de înscriere de ghost-uri (lucrări de publicitate care nu au rulat efectiv în campanii) şi pe care agenţiile l-au boicotat prin neparticipare (McCann Erickson, Headvertising, Gavrilă şi Asociaţii, Cohn&Jansen). Festivalul se pare că este unul dorit conform unui studiu realizat de UAPR în industrie. Concluzia este că Ad’Or va exista mai departe, deşi într-o altă formulă. “Vrem ca Ad’Or să devină o referinţă corectă pentru clienţi”, a declarat Adrian Boţan. Pentru ca lucrurile să fie obiective, board-ul UAPR consideră că este indicat ca juriul să fie unul străin: “juriul străin ne va ajuta să scăpăm de prieteniile sau duşmăniile locale” consideră Ştefan Iordache. Următorul Ad’Or va fi în primăvara lui 2009, pentru că timpul nu mai permite gândirea unei noi structuri a festivalului până la data tradiţională a desfăşurării acestui eveniment, începutul verii.
Un alt proiect pe care Uniunea îl are în vedere este înfiinţarea unei şcoli de DTP în viitorul apropiat.
eliza.dumitrescu@jurnalul.ro