x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Gustul dulce picant al Indiei

Gustul dulce picant al Indiei

de Alex Anghel    |    Anita Panait    |    29 Iul 2005   •   00:00
Gustul dulce picant al Indiei

Piyush Pandey, presedintele si directorul de creatie al agentiei Ogilvy & Mather India, este cel care a pus aceasta tara pe harta publicitatii mondiale. Indianul cu mustata generoasa, amintind cumva de Dali, se poate lauda cu 400 de premii stranse in cariera.

Piyush Pandey se mai poate lauda si cu distinctia acordata de Clubul de publicitate din Mumbai de cea mai buna reclama a secolului pentru Fevikwik. Presedintele juriului la Festivalul de Publicitate de la Cannes anul trecut, la sectiunea "Film, Press and Poster", a reusit si anul acesta sa fie capul de afis al evenimentului, de data asta in calitate de prezentator luminat al celui mai degustat seminar "New Spice Trade" - Noul drum al mirodeniilor. Aluzia, evident, era la schimbul comercialo-cultural intre Vest si Est. Am avut ocazia sa-l intalnim imediat dupa spectacol pentru un interviu in exclusivitate.

Jurnalul National: Ce parere aveti despre faptul ca intr-unul din seminariile de la Cannes un vorbitor a preferat sa tina seminarul in spaniola, avand in vedere ca limba oficiala a festivalului este engleza?
Piyush Pandey: Sunt de acord cu acest mod de abordare, publicitatea este crearea unei legaturi cu oamenii, daca poti crea aceste legaturi fara a folosi vreo limba, atunci mai bine fara. Ati vazut ca latino-americanii au avut lucrari foarte bune, India a avut lucrari foarte bune si cred ca viata in publicitate este dincolo de granitele culturale si lingvistice.

Sa luam exemplul Chinei.Daca anumite produse sunt facute acolo, de ce nu s-ar face publicitate in chineza? De ce e importat din China doar produsul, nu si publicitatea lui?
Chinezii sunt inteligenti, ei se gandesc mai intai la audienta, si abia apoi la ei. Daca chinezii ar vrea sa vanda ceva indienilor, ar fi indeajuns de destepti sa vorbeasca in indiana pentru a putea vinde si, la fel, japonezilor in japoneza.

Ce sansa le dati acelor tari care au o alta abordare culturala decat cea a celor care vorbesc limba engleza?
Cred ca multe tari au o sansa extraordinara . Chiar daca unele au inceput sa activeze in industria publicitatii mai tarziu, asta nu inseamna ca trebuie sa simta un handicap din cauza limbii.

Ce inseamna spicy (picant) din punctul dumneavoastra de vedere?
Spicy este ceva ce te stimuleaza, iti atinge simturile, spicy este dincolo de lucrurile obisnuite. Este vorba de atingerea celor noua simturi pe care omul le are (Piyush Pandey rade, observatia lui, privind numarul simturilor are dezlegare in cultura indiana).

Ce parere aveti despre spicy in publicitate?
Spicy in publicitate este ca si spicy in mancare. Cand gasesti ceva interesant, un nou gust, o noua senzatie, e ca si cand ai aduce o altfel de comunicare in viata ta.

Adaptarea la noile medii


Care credeti ca sunt mediile de comunicare ale viitorului? Unde se indreapta publicitatea din perspectiva mediei?
Cred ca suntem cam speriati de aceasta fragmentare si nu ar trebui sa fim. O lucrare buna va fi mereu o lucrare buna, indiferent de media folosita. Trebuie sa pleci de la consumatorul final; daca el foloseste telefonul mobil, gasesti o cale de a face publicitate pe telefon, daca ascula radio, gasesti o solutie buna prin radio. Trebuie sa ne deschidem mintile si sa vedem ce face consumatorul. Cum ma pot conecta cu aceasta persoana astfel incat daca el sau ea vede, aude sau interactioneaza cu zece produse, pe al meu sa il aleaga in final.

In legatura cu conceptele global si local, credeti ca mai este valabila separarea celor doua? Un brand poate ramane coerent tinand cont de amandoua?
Cred ca, daca nu ai in vedere situatia locala, risipesti banii clientilor degeaba. Viata incepe de la consumator, asa ca nu poti pleca de la abordarea globala. Daca esti destul de norocos sa scoti un produs care prinde in toata lumea, atunci bravo tie! Golul iti apartine.

Proprii profesori


CHRIS JACKSON / GETTY IMAGES
Ce sfat le dati tinerilor creativi care au potential, dar nu au repere? Credeti ca trebuie sa aiba anumite referinte daca vor sa aiba succes?
Cred ca este minunat sa ai pe cineva care sa te ajute, dar gandeste-te la oamenii care la inceput omorau orice fel de animale ca sa se hraneasca, acum mii de ani. Tinerii de azi trebuie sa-si gaseasca singuri calea, trebuie sa se gandeasca cum sa manance caprioara inainte sa o prinda leul. Daca pe strada ta intalnesti o persoana care te poate ajuta, e bine, altfel viata e prea scurta ca sa stai sa astepti pe cineva. De ce sa nu faci singur ceea ce ti-ai propus? In ziua de azi exista destula tehnologie si informatie, poti avea acces la orice te intereseaza. Este necesar sa ai acel spirit de a crea diferenta, spiritul inovatiei. Asta este mai important decat orice referinta si decat orice model pe care il urmezi.

Deschide mintea


De ce credeti ca merita sa participi la Cannes Lions?
Cred ca nicaieri in lume nu poti intalni atatea minti creative ca aici. De asemenea cred ca festivalul a continuat sa se dezvolte si sa vina cu lucruri noi de-a lungul anilor. Sunt atatea seminarii minunate si vin atatia oameni respectati si ascultati in industrie. Aici poti vedea o multime de lucrari care iti deschid mintea. In plus, este minunat sa scapi uneori de rutina zilnica a biroului, sa-ti intaresti abilitatile, ba chiar sa inveti cate ceva de la ceilalti.

Ce alt festival de acest gen ati recomanda?
Pentru mine, ca si festival - e o diferenta intre festival si festivitati de premiere - nu exista nici un altul comparabil cu Cannes Lions. Nicaieri nu poti avea experienta a 7 zile in care participi la atatea evenimente, seminarii, intalnesti si interactionezi cu atata lume. Festivalul Cannes Lions iese in evidenta, si nu sunt singurul care spune asta.

Imi puteti da cateva nume pe care le respectati sau le-ati urmat in industria de publicitate?
De exemplu, eu am lucrat cu Neil French (director de creatie WPP) si il admir foarte mult. Ar mai fi John Hegarty, un alt creativ pe care il respect si cu care am lucrat foarte bine. Sunt atatia oameni de admirat si de respectat in publicitate, poti invata atatea de la ei.

Ati recomanda carti tinerilor creativi?
Cred ca in publicitate se scriu prea multe carti. Trebuie sa fim atenti, pentru ca tinerii nu ar trebui sa le ia ca pe niste reguli stricte. Noi nu urmam reguli, ci ne scriem propriile reguli.

Ce fel de background trebuie sa aiba tinerii creativi pentru a avea succes?
Cel mai important sfat pe care vreau sa il dau este sa iasa din birou, sa iasa din casa si sa vada lumea reala, oamenii. Viata nu incepe cu publicitatea, ci incepe cu oamenii. Cu cat calatoresti mai mult, cu atat vezi si cunosti mai multa lume. Astfel ai mai mari sanse de succes decat daca stai intr-un birou si scrii o carte.
×
Subiecte în articol: cred sufletul comertului poţi publicitate