SUFLETUL COMERTULUI
PUBLICITATE - Adprint, barometrul locului nostru in Europa
Romania a castigat ingerul de aur la Adprint prin agentia Cohn&Jansen. McCann Erikson Italia a fost agentia anului. Lucrarile agentiilor din strainatate au fost adevarate lectii de creativitate si executie publicitara. Concluzia: Romania a iesit onorabil in Europa.
ALEX ANGHEL
|
DECIZIE. Rafa Anton, membrul Juriului de la Adprint, in timp ce nota lucrarile inscrise in festival |
|
CREATIV. Sau cum a scos Leo Burnett, Franta, produsele de igiena din monotonia comunicarii de pana acum |
Festivalul de publicitate Adprint a dat dovada de maturitate alcatuind un juriu impartial, care a judecat la sange fiecare lucrare in parte. Si ce sa vezi: majoritatea premiilor s-au dus afara. De ce? Pentru ca ne-au depasit la tot ce inseamna executie, vizual, concept creativ, ca mai avem de invatat si ca nu suntem buricul pamantului asa cum credeam, si ca nu putem face performanta in nici un domeniu daca nu suntem originali. S-a batut mult timp moneda pe marile absente de la noi. V-as intreba care sunt acestea? Am ajuns sa ne permitem luxul sa nu ne prezentam. Avem fasoane de vedete chiar daca nu suntem. Asta da creativitate! Cine a fost nebunul care a alcatuit juriul? Cine ne-a speriat lucrarile asa de premiate la Golden Drum? S-au speriat fantomele de umbra lor? Au obosit echipele de creatie dupa finala de la Portoroz? Cand o sa visam la Cannes daca fugim de Adprint? Unde sunt "ambasadorii" care sa serveasca femei frumoase strainilor, sa vada ei ce potential are tara noastra? Aceste intrebari ne conduc catre o singura concluzie: evoluam.
PRINTURI PREMIATE. Simplitatea ideilor, creativitatea, originalitatea, calitatea executiei au fost criteriile dupa care juriul a desemnat castigatorii. Cateva dintre laureate merita o prezentare detaliata. Castigatoarea categoriei Cosmetics/Toiletris (Cosmetice/De toaleta) este lucrarea "Tampax Rechinii" a agentiei de publicitate Leo Burnett Paris, Franta. Conceptul creativ al lucrarii reuseste sa scoata acest tip de produse de igiena intima din monotonia cu care au comunicat pana acum, reusind sa redea perfect beneficiile produsului. Un alt print castigator, de data aceasta la sectiunea Advertising Self Promotion (Promovarea propriei agentii de publicitate), apartine agentiei anului: McCann Erickson Italia, intitulat "Copiii si pisicile". Vizualul sugereaza intr-o maniera subtila si amuzanta principiul de baza al agentiei: sinceritatea. Singurul detaliu care transmite in mod explicit mesajul se regaseste in coltul din dreapta jos al imaginii si nu face decat sa dea o nota de seriozitate in ceea ce priveste necesitatea respectarii valorilor deontologice ale meseriei. Lucrarea care a excelat prin simplitate, un print care se anunta castigator inca de la intrarea in festival, intitulat Cross 1 (Crucea), apartine agentiei de publicitate din Slovenia, Imelda, d.o.o. Lucrarea nu se bazeaza pe elemente artistice complicate sau pe o compozitie grafica deosebita, cat pe un fin simt al observatiei, al atentiei la detaliu ce reda intr-un mod simplu avantajele pe care produsul ni le ofera.
In incheiere, merita mentionata buna organizare a festivalului, precum si calitatea sesiunii de seminarii desfasurata pe parcursul celor trei zile ale evenimentului.
Atat invitatii, cat si participantii si-au putut masura talentul creativ si spiritul critic intr-o atmosfera placuta. De aplaudat este echidistanta si obiectivitatea cu care membrii juriului au analizat lucrarile inscrise in concurs.
SINCERITATE
|
Principiul de baza al agentiei anului - McCann Erickson Italia
|
OBICEIURI PROASTE
|
Oricat ne-am bate cu pumnii in piept ca suntem buni, creativi, profesionisti si ca le stim pe toate in ale publicitatii, ca putem concura cu agentii din afara, fara nici un fel de probleme, adevarul este altul. Palmele unui juriu exigent si profesionist ne trezesc repede la realitate.
Chiar daca acum cativa ani eram alintati de oamenii de publicitate din afara, cand vedeau cum tragem cu ochiul dupa un concept, o moda, o idee, spunand cu intelegere: parca sunt niste copii ambitiosi care vor sa invete, acum nu mai avem scuze. Acum suntem copiii care s-au facut mari, dar care au ramas cu proastele obiceiuri. La inceput am avut nevoie de un model, si toata lumea a inteles, dar acum, copilul ambitios care dorea din tot sufletul sa invete n-a reusit sa se desprinda de tot de influenta occidentala.
|